9 مرطوب کننده طبیعی صورت و بدن پوست های خشک و مستعد آلرژی
اگر پوست خشک و مستعد اگزما و آلرژی دارید، مرطوب کننده های طبیعی که برای تسکین پوستتان در خانه دارید را امتحان کنید

روغن های طبیعی که مرطوب کننده صورت و بدن هستند:

خرید معجون های گران قیمت از فروشگاه ها و سرد زدن به داروخانه ها را کنار گذاشته و به جای آن با ترکیبات ساده ای که در اطرافتان است پوستتان را مرطوب نگه دارید.


1. روغن زیتون

Olive oil.jpg

وقتی صحبت از مرطوب کننده پوست می شود روغن های طبیعی گزینه هایی فوق العاده هستند زیرا می توانند جایگزین بعضی از موارد محافظتی پوست شوند. " به گفته دکتر دبرا جالیمان Debra Jaliman ، متخصص پوست: " روغن زیتون حاوی ویتامین E، پلی فنول polyphenols و فیتو استرول (ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند و در گیاهان یافت می‌شوند) phytosterols است که در واقع شامل چربی نباتی است که مرطوب کننده است و می توان از آن، هم برای صورت و هم بدن استفاده کرد. اگر احساس می کنید بیش از حد سنگین است می توانید با کمی آب قبل از استفاده آن را رقیق کنید.


2. روغن نارگیل


روغن نارگیل فقط یک مرطوب کننده خوب برای صورت نیست بلکه می توانید از آن برای تمام بدن هم استفاده کنید. به گفته متخصص پوست دکتر تی سیپورا شین هاوس Tsippora Shainhouse : " روغن نارگیل مرطوب کننده و ضد التهاب است و برای پوست های خشک و پوست های مستعد به اگزما و آلرژی هستند، عالی است. از این روغن به عنوان مرطوب کننده هنگام خواب یا هر زمان دیگری می توانید استفاده کنید به خصوص بعد از دوش گرفتن که با حوله بدنتان را خشک کرده اید. برای پاشنه پا و دست ها می توانید از این روغن استفاده کرده و سپس رویش را با جوراب ضخیم یا دستگش غیر لاتکس (غیر پلاستیکی) بپوشانید.


3. آووکادو

به گفته شین هاوس: " آووکادو حاوی چربی های سالم امگا3 و آنتی آکسیدان هایی است که آن را تبدیل به یک انتخاب عالی کرده است. مصرف آن از التهابات پوستی که منجر به پیری می شوند، جلوگیری می کند. استفاده از آن به عنوان ماسک صورت به مدت 15 تا 20 دقیقه اثر نرم کنندگی و مرطوب کنندگی فوری دارد.


4. آلوئه ورا

Aloe.jpg

به گفته دکتر جالیمان Jaliman : " ژل آلوئه ورا (مایع ژلاتینی که داخل گیاه است) مایعی روشن است که از گیاه آلوئه ورا گرفته می شود و حاوی چربی، ویتامین ها و اسید آمینه است و خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارد. ژل آلوئه ورا را می توانید به صورت خالص به عنوان مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید.


5. بلغور جو دو سر Oatmeal

بلغور جو دوسر یکی از مرطوب کننده های فوق العاده است که می توانید برای تمام بدن از آن استفاده کنید و با آن تحریک و التهابات پوستی را کاهش دهید. به گفته دکتر شین هاوس : بلغور جو دوسر بعد از ترکیب با آب مانند فم foam پاک کننده عمل کرده و پوست را تمیز می کند. جو دوسر حاوی چربی طبیعی است که پوست را نرم کرده و باعث باقی ماندن رطوبت در آن می شوند. " یک فنجان از بلغور جو دوسر را به آب وان حمام تان اضافه کنید ولی قبل از خروج از حمام آن ها را از آب وان جدا کنید که جلوی راه آب را مسدود نکند.


6. شکر

Sugar.jpg

به گفته دکتر شین هاوس : " لایه برداری از پوست خشک و پوسته پوسته شده، چندین بار در طول زمستان و حذف پوست های مرده لازم است تا پوست شروع به بازسازی کند. برای لایه برداری، اسکراب scrub دست ساز شکر خود را با افزودن دو تا سه قاشق غذاخوری روغن و نصف فنجان شکر بسازید و از آن برای لایه برداری و مرطوب و درخشان کردن پوستتان استفاده کنید.


7. وازلین

Vaseline.jpg

وازلین یکی از مرطوب کننده های کلاسیک است که برای پوست های خشک و حساس فوق العاده است و منافذ پوست را مسدود نمی کند. به گفته متخصص پوست دکتر والری گلدبرت Valerie Goldburt : " وازلین نه تنها جلوی تبخیر آب از سطح پوست را می گیرد بلکه بین سلول ها را هم پر می کند و باعث می شود که کل لایه بالایی پوست نرم تر شود. "


8. شیر یا ماست

به گفته دکتر شین هاوس " شیر دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد. اسید لاکتیک ( یک آلفتا هیدروکسی اسید طبیعی AHA ) یک لایه بردار ملایم است که می تواند به جوان سازی دوباره پوست خسته و آسیب دیده از آفتاب کمک کند. حمام شیر یا ماسک ماست می تواد سلول های مرده سطح پوست را جدا کرده و پوست را نرم و صاف کند و استفاده منظم از آن منجر به درخشان شدن پوست می شود.


9. روغن کرچک

Castor oil.jpg

مثل روغن زیتون و روغن نارگیل، روغن کرچک می تواند رطوبت پوست را حفظ کند. به گفته دکتر شین هاوس " پس از دوش گرفتن یک لایه نازک روغن کرچک روی پوست مرطوب بکشید. روی صورت هم می توانید از آن استفاده کنید ولی اول در یک قسمت کوچک تست نمایید. اگر پوست شما به راحتی تحریک می شود در ابتدا مقدار کمی از آن را روی قسمت داخلی بازو امتحان کنید چون ممکن است روی پوست شما ایجاد حساسیت کند.


بیشتر بدانید : خشکی پوست و احتمال ابتلا به 4 بیماری مهم

بیشتر بدانید : راه های مقابله با خشکی پوست

بیشتر بدانید : درمان خشکی پوست با طب سنتی

بیشتر بدانید : رهایی از خشکی پوست در پاییز و زمستان


تهیه و ترجمهکگروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ