آیا لیزر موهای زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترین سوالات در مورد لیزر
 لیزر موهای زائد یک روش نسبتا جدید برای رفع موهای زائد است که در این مطلب به مهم ترین سوالات در مورد این روش پاسخ داده می شود

هر چیزی که لازم است در مورد لیزر موهای زائد بدانیم؟

دستگاه ها و روش های لیزر درمانی مختلفی وجود دارد که برای رفع موهای زائد بدن به کار برده می شوند.لیزر موهای زائد بر اساس تولید انرژی به شکل گرما کار می کند. این گرما توسط رنگدانه های موجود در فولیکول و مو جذب می شود و باعث از بین رفتن آنها می شود. لیزر برای افراد دارای موی تیره و پوست روشن بسیار موثر است، اما این مسئله به ین معنا نیست که اگر دارای پوست تیره یا موی روشن هستید نمی توانید از لیزر استفاده کنید. 

با دستگاه های جدیدتر لیزر حتی افرادی که دارای موهای روشن یا نازک و یا پوست تیره تر هستند، می توانند از فناوری لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنند. اگر شما از این دسته افراد هستید، نگران نباشید؛ اما بهتر است در رابطه با مرکز درمانی که به آن مراجعه کرده اید تحقیقات کافی انجام دهید و از اطمینان حاصل کنید که مرکز درمانی مورد نظر شما دارای تجهیزات لازم برای انجام این کار است. 

بیشتر بدانید : لیزر برای این افراد ممنوع است!

بیشتر بدانید : در مورد لیزر موهای زائد، این باورها اصلا درست نیست


آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟ 

لیزر موهای زائد بدون درد نیست، اما درد آن کاملا قابل تحمل است. به علاوه فرایند انجام لیزر درمانی خیلی سریع انجام می شود. پس از اتمام هر جلسه فرد ممکن است در محل انجام درمان کمی احساس گرما یا خارش کند و یا محل کمی قرمز شود، اما این موادر کاملا طبیعی بوده و طی 20 دقیقه و حداکثر 2 ساعت برطرف می شوند. اگر همچنان نگران درد لیزر درمانی هستید، بهتر است بدانید برخی تجهیزات دارای خنک کننده هایی هستند که پوست را بلافاصله قبل و بعد از درمان خنک می کنند. 

نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید، تجربه اپراتور انجام دهنده لیزر است. توصیه می شود مرکزی را برای انجام این کار انتخاب کنید که دارای متخصص پوست و اپراتور با تجربه باشد. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض جانبی افزایش خواهد یافت. عوارض جانبی احتمالی لیزر درمانی عبارتند از سوختگی پوست، تاول، تجمع رنگدانه ها و زخم که اگر فردی با تجربه و تحت نظر متخصص پوست این کار را انجام دهد، احتمال بروز این عوارض خیلی کم خواهد بود. 

قبل از شروع فرایند لیزر درمانی اپراتور یا پزشک متخصص سوالاتی در مورد سوابق پزشکی و شرایط پوستی تان از شما می پرسد و در زمان انجام درمان نیز از شما می خواهد یک عینک مخصوص به چشم های خود بزنید تا از چشم هایتان در مقابل نور لیزر محافظت کنید. به علاوه قبل از شروع درمان اگر سوالی دارید یا مسئله مبهمی در رابطه با لیزر درمانی در ذهن شما وجود دارد، با اپراتور مطرح کنید، تمام سوالات شما به طور کامل توضیح داده می شوند. 


روش های  مراقبت از پوست قبل از لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

روز انجام لیزر درمانی لوسیون ها، کرم ضد آفتاب و مواد آرایشی معمول خود را استفاده نکنید. هر یک از این مواد ممکن است با لیزر واکنش نشان داده و باعث رنگ پریدگی پوست شود. در زمان انجام لیزر درمانی لازم است پوستتان کاملا تمیز بوده و هیچ چیز دیگری روی آن قرار نداشته باشد. اگر از داروهای پوستی و کرم های موضعی با نسخه برای پوست خود استفاده می کنید، بهتر است 2 تا 4 هفته قبل از انجام لیزر درمانی مصرف آنها را متوقف کنید. 


اصلاح کردن موها قبل از لیزر موهای زائد

وکس ریشه مو را بیرون می کشد، در حالیکه لیزر ریشه مو را هدف قرار می دهد، بنابراین استفاده از وکس قبل از لیزر موهای زائد انجام این روش را بی فایده می کند. از طرف دیگر بلند بودن موهای زائد انرژی لیزر را به خود جذب کرده و این انرژی در جایی نامناسب استفاده می شود. برای نتیجه بهتر لازم است یک یا دو روز قبل از جلسه لیزر درمانی موهای زائد خود را با استفاده از ژیلت اصلاح کنید. با انجام این کار هنوز ریشه مو در زیر پوست و در فولیکول وجود دارد تا انرژی لیزر را به خود جذب کند. 

دقت داشته باشید که در دوره انجام لیزر درمانی و حداقل تا سه هفته قبل از انجام آن استفاده از وکس، نخ اصلاح و یا کمرنگ کردن و بی رنگ کردن موها ممنوع است.


استفاده از صندلی های سوالا قبل از لیزر موهای زائد خطرناک است؟

همه شما تقریبا خطر برنزه کردن بدن با استفاده از صندلی های سولار را می دانید. علاوه بر آن زمانی که پوست شما رنگ طبیعی خود را ندارد، خطر بروز عوارضی مانند پیسی و رنگ پریدگی پوست افزایش خواهد یافت. اما افراد با پوستی به رنگ طبیعی، هر رنگی، می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند. توصیه می شود سه هفته قبل و بعد از انجام لیزر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. 


متوقف کردن داروها قبل از لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

داروهای حساس به نور، مانند آکوتان، پوست شما را به نور UV موجود در لیزر حساس تر خواهد کرد و منجر به بروز واکنش هایی مانند تاول یا تغییر رنگ پوست خواهد شد. معمولا توصیه می کنیم مصرف خوراکی این داروها را متوقف کنند. 


فرایند لیزر موهای زائد چقدر طول می کشد؟

بسته به مکان تحت درمان، زمان انجام لیزر موهای زائد متفاوت خواهد بود، اما به هرحال زمان انجام این روش درمانی زیاد طولانی نیست. به عنوان مثال لیزر بالای لب تنها چند دقیقه طول می کشد، در حالیکه لیزر موهای زائد پشت یا پاها ممکن است تا یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. 


آیا لازم است لیزر موهای زائد تکرار شود؟

لیزر موهای زائد به طور دائم تراکم موهای زائد را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، اما آنها را به طور کامل از بین نمی برد. تغییرات هورمونی مربوط به دوران بارداری و داروهای ضد بارداری بر روی میزان رشد موها تاثیر می گذارند و اثر بخشی درمان را تا حدی کاهش می دهند. اغلب مراجعه کنندگان طی یک دوره چهار جلسه ای به کلینیک لیزر درمانی مراجعه می کنند که فاصله هر دو جلسه از یکدیگر چهار هفته است. بسته به پاسخ بدن در مقابل لیزر درمانی ممکن است به جلسات بیشتری احتیاج داشته باشید. 

گرچه لازم است برای رسیدن به نتیجه مطلوب جلسه ها را تکرار کنید، اما تغییر میزان رشد و تراکم موها را پس از همان جلسه اول مشاهده خواهید کرد. موها پس از جلسه اول نازک تر و دارای سرعت رشد کمتری خواهد بود. 


مراقبت های پس از لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در اصل نوعی آسیب گرمایی است، بنابراین ممکن است پس از لیزر کردن موهای خود پوست محل مورد نظر کمی ملتهب شده باشد. این التهاب طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد، اما لایه برداری پوست در این زمان باعث تحریک آن می شود. شستن و مالش دادن پوست در این زمان باعث بروز زخم خواهد شد. 


پس از لیزر درمانی انجام برخی فعالیت ها را متوقف کنید

پس از لیزر درمانی پوست شما 48 ساعت وقت نیاز دارد تا بهبودی کامل پیدا کند. بنابراین برای ورزش کردن به هیچ وجه عجله نکنید. در هنگام انجام حرکات ورزشی مالیده شدن لباس ها به پوست ظریف بدن باعث تحریک آن می شود. به علاوه تا 48 ساعت از رفتن به سونای بخار و آب داغ اجتناب کنید. 


بیشتر بدانید : آیا لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی و زیر بغل خطرناک است؟

بیشتر بدانید : آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

بیشتر بدانید : کدام ناحیه ها و کدام موها را نباید لیزر کرد


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ