معجزه روغن کرچک در رشد مو
روغن کرچک یکی از روغن های موثر است که علاوه بر کمک به گوارش به رشد موها هم کمک می کند، در ادامه به خواص روغن کرچک در رشد مو اشاره می شود

خواص روغن کرچک برای رشد مو

طی سال های اخیر استفاده از روغن کرچک به عنوان راه حلی طبیعی برای رشد و تقویت سلامت مو شاهد روند افزایشی محبوبیت خود بوده است. روغن کرچک که دیر زمانیست در پزشکی سنتی استفاده می شود به نظر می رسد به افزایش رطوبت پوست سر، کاهش شوره سر، و نرمی و درخشانی مو کمک می کند.

روغن کرچک که از دانه کرچک (Ricinus Communis) تهیه می شود سرشار از اسید ریسینولئیک است که مشخص شده این اسید چرب با التهاب مقابله می کند. زمانی که روی پوست سر استفاده می شود، به نظر می رسد روغن کرچک به تقویت سلامت فولیکول های مو و در نتیجه، تقویت رشد مو و همچنین محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند.


فواید

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، روغن کرچک در دنیای زیبایی طبیعی شاهد روند افزایشی محبوبیت خود بوده و طرفداران آن به این نکته اشاره دارند که استفاده از این روغن می تواند به طور قابل توجهی میزان رشد مو را افزایش دهد. حتی برخی ادعا کرده اند که استفاده ماهانه از روغن کرچک می تواند به رشد مو با نرخی پنج برابر بیشتر از میزان عادی منجر شود.

در حال حاضر، شواهد علمی چندانی برای پشتیبانی از این مساله که روغن کرچک می تواند به تقویت رشد مو کمک کند، وجود ندارند.

پژوهش هایی جدید درباره تاثیر روغن کرچک بر انواع مختلف مشکلات مو انجام نشده اند. با این وجود، برخی پژوهش های قدیمی از جمله مطالعه ای که در سال 2003 در نشریه Journal of Cosmetic Science منتشر شد، نشان داد که روغن کرچک ممکن است با افزایش درخشندگی به بهبود شرایط ظاهری مو کمک کند.


چگونه استفاده کنیم؟

اگر به استفاده از روغن کرچک برای تقویت رشد موی خود علاقمند هستید، می توانید چند قطره از این روغن را روی پوست سر خود بمالید. همچنین، شما می تواند چند قطره از این روغن را روی بخش میانی و نوک تارهای مو ماساژ دهید که ممکن است به محافظت در برابر شکستگی و بهبود بافت مو کمک کند.

اگرچه زمانبندی ایده‌آل برای ماسک های مبتنی بر روغن کرچک همچنان نامشخص است، اجازه دهید این روغن حدود دو ساعت روی سر باقی بماند. برای پیشگیری از ریزش روغن کرچک و لک شدن لباس یا چیزهای دیگر، شما می توانید تا زمانی که قصد شستن مو را دارید، سر خود را با یک کلاه حمام بپوشانید.

بسیاری از کارشناسان مراقبت از مو استفاده از روغن کرچک برای یک بار در هفته را توصیه کرده اند. استفاده با تکرر بیشتر می تواند به انباشت روغن روی سر و بروز مشکلاتی مانند کدر شدن مو منجر شود.

از آنجایی که روغن کرچک بسیار سنگین و پاک کردن آن از روی مو اغلب دشوار است، دستورالعمل های درمانی مبتنی بر آن معمولا رقیق کردن این روغن با روغن های گیاهی دیگر مانند روغن نارگیل یا جوجوبا را توصیه می کنند. ترکیب روغن ها می تواند به کاهش بوی قوی روغن کرچک نیز کمک کند که برای افراد بسیاری بوی ناخوشایندی است.

 

بهترین نوع روغن کرچک

طرفداران روغن کرچک اغلب انتخاب محصولات ارگانیک و تهیه شده از طریق پرس سرد را توصیه می کنند. گفته شده است که روغن های تهیه شده به روش پرس سرد از کیفیت بالاتر و محتوای مواد مغذی بیشتر نسبت به روغن های تهیه شده در دماهای بالاتر برخوردار هستند.


عوارض جانبی

برخی نگرانی ها درباره استفاده از روغن کرچک به عنوان درمانی برای مو وجود دارند که از آن جمله می توان به موی نمدی حاد - اختلالی نادر که در آن مو به یک توده سخت تبدیل می شود - منجر شود. از آنجایی که این شرایط برگشت ناپذیر است تنها راه حل زدن مو در بخش های تحت تاثیر قرار گرفته است.

همچنین، باید به این نکته اشاره داشت که مصرف مقادیر زیاد روغن کرچک می تواند بسیار مضر بوده و محرکی برای برخی عوارض جانبی دیگر از جمله موارد زیر باشد:

  • کرامپ های شکم
  • اسهال
  • سرگیجه
  • توهم
  • غش
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس و سینه درد
  • راش پوستی
  • تنگی گلو


اقدامات احتیاطی و نگرانی ها

از آنجایی که روغن کرچک می تواند به ایجاد لکه منجر شود، بهتر است هنگام استفاده از آن روی مو از لباسی که نگران لک شدن آن نیستید، استفاده کنید. روغن کرچک می تواند موجب لک شدن حوله ها نیز شود، از این رو پیش از خشک کردن سر با حوله باید سر خود را به خوبی بشویید. به خاطر داشته باشید که ممکن است به دو بار شستشوی سر با شامپو برای پاکسازی کامل روغن کرچک نیاز باشد.

اگر برای مقابله با ریزش مو قصد استفاده از روغن کرچک را دارید، به خاطر داشته باشید که ریزش مو ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامت زمینه ای باشد. از این رو، مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط در صورت مواجهه با ریزش مو بدون دلیلی مشخص پیش از هر اقدام دیگری اهمیت دارد.


بیشتر بدانید : درمان آب مروارید و بهبود بینایی با روغنی گیاهی

بیشتر بدانید : چه ویتامین هایی برای رشد سریع مو و تقویت موها خوب هستند؟

بیشتر بدانید : خواص روغن کرچک برای خانم ها از زیبایی تا سلامت

بیشتر بدانید : روغن کرچک برای رفع نازکی موی شما معجزه می کند


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com