در دوران بارداری معمولا خانم های باردار نگران پوست خود هستند و اینکه چه کاری انجام دهند که با لک های پوستی مبارزه کنند ؟
 
جوش های صورت در دوران بارداری :
اگر شما در دوران بارداری با جوش های بسیاری در ناحیه صورت و یا بر روی جاهای دیگری از پوست بدن خود مواجه شدید ، نگران نباشید در این مقاله تمام موارد پوستی را توضیح می دهیم :

اگر شما باردار نبودید با مصرف یک سری از داروهای خاص می توانستید جوش های صورت خود را از بین ببرید اما به دلیل بارداری تان شما نمی توانید از هر دارویی استفاده کنید زیرا بر روی جنین شما تاثیر مستقیمی دارد . شما می توانید از محلول های و داروهایی که باید بر روی پوست استعمال شوند به جای داروهای خوردنی  استفاده کنید ، البته این اقدام نیز باید تحت نظر پزشک باشد .

* این نکته را به یاد داشته باشید هیچ کاه جوش های خود را دست کاری نکنید یا آنها را فشار ندهید زیرا باعث می شود جای و محل این آکنه بر روی پوست شما بماند .

* برای پوست خود صابون مناسب تهیه کنید و پوست تان را با آن شست و شو دهید و یا اینکه یک لوسیون مناسب برای پوست خود خریداری کنید .
لوسیون یا صابونی که حساسیت ایجاد نکند و یا اینکه پوست شما بعد از استفاده قرمز و یا جوش های قرمز نزند مناسب است . بخصوص در مورد استفاده از لوسیون این ریسک بیشتر می باشد .

* شما در مرحله ای هستید که باید برای تمام موادی که حتی برای پوست تان استفاده می کنید با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا برای جنین تان خطری ایجاد نکند .

*
پوست خود را هفته ای یک بار بخور دهید تا سلول های مرده پوست تان از بین بروند و سلول های جدید و شاداب بر روی پوست تان بنشیند .

* بخور میوه های را برای پوست خود انتخاب کنید و یا بخور هایی که باعث شادابی پوست تان می شوند.
البته بخور بستگی به جنس پوست شما نیز دارد ، باید بخوری را انتخاب کنید که پوست شما را تحریک نکند .

* مهمترین عامل جوش های صورت استرس زیاد می باشد افرادی که دارای استرس های زیادی هستند ، پوستشان دارای جوش های زیادی می باشد .

*
البته تغذیه صحیح نیز در دوران بارداری و یا دوران معمولی در زندگی هر شخصی ، بر روی پوست  شخص نمود پیدا می کند .

اصطلاح ترک خوردن پوست در دوران بارداری را به کرات شنیده ایم :
در دوران بارداری پوست به دلیل خاصیت الاستیکی که دارد به اصطلاح باز می شود تا جنین بتواند دوران رشد خود را با سهولت طی کند . به همین دلیل توصیه می شود البته با تجویز پزشک از ماه سوم به بعد دوران بارداری ، کرم های ضد ترک را بر روی پوست خود مصرف کنید تا ترک های بر پوست شما دائمی نشوند .

هنگامی که کرم های ضد ترک را بر روی بدن و بخصوص شکم خود استفاده کردید توصیه می شود که بسیار آرام ماساژ دهید تا این کرم سریعتر جذب پوست شما شود البته باز هم تاکید می کنیم این ماساژ باید بسیار آرام و با احتیاط کامل انجام شود .

به پوست خود آب برسانید :

برای اینکه به پوست خود آب مناسب را برسانید و برای اینکه آب در زیر پوست شما جریان داشته باشد تا حد زیادی بستگی به تغذیه شما دارد که شما چه تغذیه ای دارید آیا این تغذیه صحیح است یا خیر ؟
تا می توانید مقدار آب مورد نیاز پوست تان را تامین کنید . شما می توانید از روغن های بادام نیز برای این کار استفاده کنید .

خانم های باردار معمولا از ماه پنجم به بعد احساس خارش بسیار زیادی را بر روی نقاط بدن خود احساس می کنند این احساس بسیار طبیعی است زیرا به دلیل بزرگ شدن جنین ، پوست شما نیز باید خاصیت الاستیک خود را در این زمان بروز دهد .
اما برای از بین بردن این خارش خود سرانه به کارهایی دست نزنید ، هیچ گاه محکم بدن خود را نخارانید اگر خارش بدن تان بسیار زیاد شد توصیه می شود به یک متخصص مراجعه کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند که هم خارش بدن تان از بین برود و هم اینکه به جنین شما آسیبی وارد نشود .

اگر برای پوست خود ارزش قائل هستید و به آن اهمیت می دهید توصیه می کنیم که به پیشنهادهایی که در زیر آمده است توجه داشنته باشید :

از آفتاب دوری کنید :
حتی با وجود استفاده از کرم های ضد آفتاب توصیه می شود باز هم در ساعاتی از روز که آفتاب وجود دارد از خانه خارج نشوید . زیرا آفتاب باعث تشدید لکه های قهوه ای بر روی پوست شما می شود . یا اگر کار مهمی دارید که باید در ساعاتی که آفتاب است از خانه خارج شوید توصیه می کنیم از کلاه استفاده کنید تا صورت شما را بپوشاند و از تابیدن اشعه های خورشید بر روی پوست شما ممانعت کند .

سونا :
یکی از مکان های که در دوران بارداری قدغن می شود سونا است . زیرا دمای سونا بسیار برای جنین خطرناک است و به مادر های آینده توصیه می شود که به سونا نروند .

زیرا دمای بالای سونا تاثیر مستقیمی بر گردش خون جنین شما دارد .

اپیلاسیون:
مورد دیگری که در دوران بارداری قدغن است ، انجام عمل اپیلاسیون است . زیرا اپلاسیون برای جنین مضر است .
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ - ندا فراهانی
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 ورزش های دوران بارداری
تغذیه مادران در زمان بارداری
غذا و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!
ورزش های مخصوص برای بهبود کمردرد بارداری