شما می‌دانید کدام کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را می‌توان بدون نسخه پزشکان خرید و استفاده کرد؟ می‌دانید بهترین طرز استفاده از این کِرِم‌ها چیست؟

 

دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در  این باره توضیح می دهند .

 

 آقای دکتر! کدام کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را می‌توان بدون تجویز پزشکان، از داروخانه‌ها خرید و مصرف کرد؟
با توجه به اینکه کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی استاندارد و باکیفیت، قیمت نسبتا بالایی دارند و باتوجه به ویزیت نه چندان بالای پزشکان و متخصصان پوست، توصیه من این است که ترجیحا کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را هم که اثر دارویی ندارند، با تجویز پزشک مصرف کنید. خوشبختانه در تمامی شهرستان‌های کشورمان هم پزشکان متخصص پوست و مو در دسترس بیماران هستند. مع‌الوصف کِرِم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را می‌توان بدون تجویز پزشک خریداری کرد.

 این کِرِم‌هایی که در ماهواره‌‌ها تبلیغ می‌شوند، قابل اعتمادند؟
مطلقا خیر! در تبلیغات ماهواره‌ای کِرِم مورد تبلیغ را برای همه یکسان تجویز می‌کنند و توجهی به اختلافات سن، جنس، بیماری‌هایی احتمالی پوستی و یا داخلی، نوع پوست و غیره نمی‌شود. بدیهی است برای همه مصرف‌کنندگان نمی‌تواند مفید باشد. این در حالتی است که تاجر تبلیغ کننده را با حسن‌نیت بدانیم ولی در بسیاری موارد فوایدی که برای کِرِم توصیف می‌شود گمراه‌کننده است و هیچ‌گونه اشاره‌ای به عوارض جانبی آن نمی‌شود. اگر بیماران در بازار کشوری که کِرِم را ساخته است تحقیق کنند، اکثرا چنین کِرِمی وجود ندارد و آن را برای مصرف در بازار ایران تهیه کرده‌اند لذا هیچ‌گونه نظارت قانونی و بهداشتی روی آن اعمال نمی‌شود. بیماران بدانند که پزشکان متخصص پوست ایران، به دلیل نیاز شغل‌شان از تمامی کرم‌های استاندارد و مفید اطلاع دارند و دلیل عدم تجویز آنان از این کرم‌ها برای بیماران، شناخت آنها از عدم تاثیر و یا عوارض جانبی قابل توجه آنها است.

مگر این‌ها چه عوارضی دارند؟
اولا اینکه آن تاثیر‌های مورد تبلیغ اتفاق نمی‌افتد؛ ثانیا علایم حساسیت پوستی مانند قرمزی، پوسته، خارش و یا سوزش اتفاق می‌افتد و بعضا دچار لک‌های پوستی تیره، روشن و یا حتی مواردی ایجاد جوشگاه در پوست می‌شوند و بالاخره اینکه مبلغ زیادی صرف شده است، بدون اینکه نتیجه مثبتی عاید شده باشد و اگر هم بیمار دچار عوارض پوستی شود، هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد. اکثرا تلفن مورد تماس قبلی که با آن محصولات خریده شده است قطع بوده و یا واگذار شده است.

 بهترین روش مصرف یک کِرِم آرایشی و بهداشتی چیست؟
بهترین راه مصرف کِرِم‌های استاندارد و بدون نیاز به نسخه، مطالعه بروشور داخل محصول است، هر چند اغلب اطلاعات داده‌شده کامل نیست.

 به نظر شما برای درمان‌ مشکلات پوستی به کدام دسته از پزشکان باید مراجعه کرد؟
بدیهی است که متخصصان پوست در درجه اول مجاز به تجویز کرم‌های آرایشی و بهداشتی هستند چون تجویز این کِرِم‌ها جزو دانش‌ تخصصی آنان است. چنانچه پزشکان متخصص پوست در دسترس نباشند، دکتر داروساز (نه تکنسین داروخانه) و پزشکان دیگر هستند.
 
آیا فروشگاه‌ها هم می‌توانند این کِرِم‌های آرایشی بهداشتی را بفروشند؟
تنها مکان مجاز فروش کرم‌های آرایشی بهداشتی داروخانه‌ها هستند که علاوه بر نگهداری کرم‌ها در درجه حرارت و رطوبت مناسب، آشنایی کامل به نوع محصول، استاندارد بودن محصول و کنترل تاریخ مصرف دارند. هرگز محصولات فاقد مجوز از وزارت بهداشت و احیانا تقلبی را نه می‌خرند و نه می‌فروشند چون مسوولیت مستقیم در برابر مراجع قانونی و بهداشتی دارند. خارج از داروخانه فروش این‌گونه محصولات غیرقانونی است، حتی پزشکان متخصص پوست هم در مطب‌شان اجازه فروش کِرِم‌های‌ آرایشی بهداشتی را ندارند.

حرف آخر؟
کِرِم‌های ضدچروک، دور چشم، مرطوب کننده و ضدآفتاب‌ چهار پایه اصلی تجویز کِرِم‌ها هستند که بسته به جنس، سن، نوع پوست و بیماری‌های زمینه‌ای پوستی و داخلی از انواع مختلف تجویز می‌شوند.
به عنوان مثال، یک خانم 50 ساله با پوست خشک در مقایسه با یک خانم 30 ساله با پوست چرب، کِرِم‌های متفاوتی می‌طلبد. در مواردی روشن‌کننده‌ها و ضدلک‌ها، لایه‌بردارها، شوینده‌های مناسب پوست و غیره هم اضافه می‌شود. مرطوب‌کننده‌ها به‌طور نامحدود از صبح تا شب، موقع احساس خشکی پوست مصرف می‌شوند. گاهی افرادی که پوست چرب دارند، فکر می‌کنند مرطوب‌کننده نیاز ندارند، در حالی که این‌گونه افراد هم نیاز به مرطوب‌کننده فاقد چربی دارند. کرم‌های ضدآفتاب 20 تا 30 دقیقه قبل از خروج ازمنزل باید با ضخامت کافی مالیده شود و هر 2 تا 3 ساعت یک بار تکرار شود، به شرطی که به طور طولانی در فضای باز باشند بدون توجه به نوع هوا اعم از آفتابی، ابری، بارانی و یا برخی باید کِرِم‌های ضدآفتاب استفاده کنند. کِرِم‌های ضدچروک عمدتا شب‌ها 5/0 تا 1 ساعت قبل از خواب به ضخامت کافی و همراه با کرم‌های دور چشم مالیده می‌شوند که تا موقع خواب جذب شده‌اند و تا فردا صبح برای نماز صبح یا شستشوی صورت روی پوست می‌مانند. کرم‌های ضدچروک مخصوص روز هم ساخته شده و با کرم ضدچروک شب متفاوت است. کرم‌های دور چشم صبح‌ها و شب‌ها باید استفاده شوند. چنانچه ضخامت کرم‌های مصرفی نازک باشد، تاثیر آنها کاهش می‌یابد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
خوراکی برای شادابی پوست
علت اصلی پیر شدن پوست چیست؟
ماساژ پوست؛ خوب یا بد؟
قابل توجه افرادی با پوست تیره!!
ویتامین های مورد نیاز پوست