معمولا شنیده می شود که با مصرف قرص های ضد بارداری می توان از آکنه جلوگیری کرد، این ادعا صحت دارد؟

هنگام بلوغ، هورمون‌های جنسی ناگهان افزایش می‌یابند و با افزایش ترشح چربی پوست، زمینه را برای رشد میکروب و التهاب غدد چربی صورت و پیدایش جوش فراهم می‌آورند....

 غدد چربی‌ پوست به‌ دلایل‌ نامعلوم‌ دچار انسداد می‌شود، اما احتمالا تغییرات‌ هورمون‌های‌ جنسی‌ در دوران‌ نوجوانی‌ نقش‌ دارد. وقتی‌ که‌ چربی‌ داخل‌ غدد چربی‌ نتواند به‌ بیرون‌ پوست‌ راه‌ یابد، این‌ چربی‌ تجمع‌‌یافته‌ و توسط‌ باکتری‌هایی‌ که‌ به طور طبیعی‌ در غده‌ وجود دارند عفونی‌ می‌شود. برخلاف‌ برخی‌ عقاید رایج، عواملی‌ چون‌ رعایت‌ نکردن پاکیزگی‌ یا غذاها نقشی‌ در ایجاد آن‌ ندارند. البته‌ تمیزی‌ می‌تواند آن‌ را تخفیف دهد. اما قرص‌های ضدبارداری با کمک به کاهش هورمون‌های مردانه یا کاهش حساسیت فولیکول‌های غدد سباسه می‌توانند ترشح غدد سباسه را کاهش داده و به درمان آکنه کمک کنند.

 

اصولا آکنه ممکن است تا 50 سالگی طول بکشد. این داروها معمولا در سنین بالا تجویز نمی‌شوند، مگر اینکه اندیکاسیون داشته باشند، یعنی به علت خاصی تجویز آنها لازم باشد.
در کسانی که آکنه‌ها قبل از پریود بدتر می‌شود و بعد از پریود بهبود پیدا می‌کند می‌توان از این داروها استفاده کرد.

در این افراد معمولا حتی اگر علایم هورمون‌های بالای مردانه نداشته باشند و اندیکاسیون درمان با قرص جلوگیری داشته باشند درمان با این قرص‌ها اشکالی ندارد.
گاهی برای کمک به درمان در بیمار آکنه‌ای که همراه با آن افزایش ترشح هورمون‌ مردانه دارد، دچار کم مویی در سر یا پرمویی در بدن یا همان هیرسوتیسم است یا در سونوگرافی نشانه‌های کیست تخمدان دارد، ممکن است از این داروهای ضدبارداری همراه با داروهای دیگر استفاده ‌شود، بنابراین با توجه به شدت علایم بیمار، به عنوان کمک درمانی در افرادی که ممکن است آکوتان برایشان شروع شده باشد یا از رتینوییدها استفاده می‌کنند، معمولا برای ایمنی بارداری و جلوگیری از ایجاد عارضه در جنین از این داروها استفاده می‌شود. قرص‌های ضدبارداری آکنه را در زنان بهتر می‌کنند. این داروهای هورمونی زمانی کاربرد دارد که آکنه به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد.
 
 
 به منظور پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر احتمالی قبل از مصرف خودسرانه  دارو با پزشک مشورت کنید
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
مطالب پیشنهادی :
انتخاب ضد آفتاب مناسب با پوست تان
5 توصیه ساده برای داشتن پوستی زیبا
شیرپاک کن ها چه تاثیری بر پوست می گذارند؟
میوه ای مفید برای پوست و بدن!!
راه حلی فوق العاده برای شادابی پوست