حقایقی در مورد صدا یتان که نمی دانستید
 صدا یکی از تاثیرگذارترین ویژگی های هر انسانی است که گاهی نیز دچار تغییر می شود. در این مطلب نکات جالبی در مورد صدا به صورت پرسش و پاسخ بیان می شوند

صدای شما در مورد شما چه می گوید؟

این مطلب در مورد صداست که نقش مهمی در تاثیر ما بر اطرافیان دارد. ابتدا سوالی پرسیده می شود که پاسخ را می توانید از بین چند گزینه حدس بزنید و بعد از آن پاسخ صحیح و توضیحات بیان می شود. توصیه می کنیم قبل از خواندن بخش پاسخ و توضیحات هر سوال یکی از گزینه ها را انتخاب کنید تا میزان اطلاعات خود در مورد صدا را بسنجید.


بیشتر بدانید : علت زیر بودن یا زنانه بودن صدای برخی آقایان چیست؟

پرسش اول : شما صدای خود را بعد از ضبط کردن با دستگاه متفاوت می شنوید، زیرا :

  1. در زمان صحبت کردن جمجمه شما می لرزد
  2. زمانی که صدای خود را در دستگاه می شنوید از گوش شما دورتر است
  3. در دستگاه امواج صدا به شکل متفاوتی پردازش می شوند

پاسخ صحیح : در زمان صحبت کردن جمجمه شما می لرزد

برای بسیاری از ما پیش آمده که وقتی صدای خود را در فیلم یا بعد از ضبط شدن می شنویم، شوکه می شویم. علت این امر به دلیل ارتعاشاتی است که با صدا در زمان صحبت در اطراف جمجمه ایجاد می شود. این ارتعاش ها پرده گوش را به شکل متفاوتی می لرزانند. به این معنا که شکل لرزش پرده گوش زمانی که خودمان صحبت می کنیم با زمانی که به صدای اطراف گوش می دهیم فرق دارد.


پرسش دوم : در دوران نوجوانی پسرها صدای بم تری دارند یا دخترها ؟

پاسخ صحیح : دخترها

شاید بم شدن صدا در دخترها به اندازه پسرها قابل توجه و تشخیص نباشد، اما این اتفاق در دخترها بیشتر است. در دوران بلوغ همه ما هورمون هایی ترشح می کنیم که تارهای صوتی را بلندتر و ضخیم تر می کنند و این اتفاق باعث می شود صدای ما بم تر شود.


پرسش سوم : چرا صدای شما بعد از 60 سالگی متفاوت به نظر می رسد؟
فریاد زدن,مردی که فریاد می زند

  1. کم شدن شنوایی ناشی از افزایش سن
  2. کم شدن هوای موجود در ریه ها
  3. کاهش قدرت تارهای صوتی

پاسخ صحیح : کاهش قدرت تارهای صوتی

بعد از 60 سالگی تارهای صوتی نمی توانند به خوبی عملکرد خود را انجام دهند، بنابراین صدای فرد آهسته می شود. صدای مردان بلندتر می شود زیرا با افزایش سن تارهای صوتی آنها سفت و نازکتر می شود. در حالی که صدای خانم ها بعد از یائسگی کمتر می شود، احتمالا علت کم شدن صدا در زنان این است که بعد از یائسگی استروژن در بدن خانم ها کاهش و تستوسترون افزایش پیدا می کند.

بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید


پرسش چهارم : مردان چه نوع صدایی را در زنان دوست دارند؟

  1. صدایی با تن بالاتر از حد متوسط
  2. صدایی با تن پایین تر از حد متوسط
  3. صدایی با تن متوسط

پاسخ صحیح : صدایی با تن بالاتر از حد متوسط

شاید به این دلیل است که صدای با تن بالا نشان دهنده جوانی و سلامت است. از طرف دیگر زنان مردانی با صدای زمخت و زیر را ترجیح می دهند، شاید به این علت است که صدای زمخت نشان دهنده هیکل و بدن تنومند است. اما به هرحال صدای خیلی زمخت و کلفت که غیر طبیعی به نظر برسد را نیز دوست ندارند. صدای خیلی بم غیر طبیعی به نظر می رسد و نشان دهنده آسیب دیدن حنجره و تارهای صوتی است.


پرسش پنجم: آیا این جمله درست است : تشخیص صدای دوستی که سالهاست ندیده اید آسانتر از صدای یک مجری آشنای رادیو است!

  1. بله درست است
  2. خیر درست نیست

پاسخ صحیح : بله درست است.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما برای تشخیص صدا از هر دو بخش مغزمان استفاده می کنیم، بخشی که صدا را پردازش می کند و بخشی که چهره را تشخیص می دهد. این حالت حتی زمانی که فرد پشت تلفن هست نیز اتفاق می افتد.


پرسش ششم : آیا این جمله صحیح است : زمانی که آب می خورید، آب به تارهای صوتی شما می رسد و به این ترتیب تارهای صوتی تان مرطوب می مانند ؟!

1.    بله درست است
2.    خیر درست نیست

پاسخ صحیح : خیر درست نیست

مایعات به کل بدن آبرسانی می کند و این شامل بافت های تشکیل دهنده تارهای صوتی نیز می شود. آبرسانی به بافت های کل بدن از طریق جذب آب در روده اتفاق می افتد. آب رساندن به طور مستقیم به تارهای صوتی به این معناست که آب وارد مسیر تنفسی شود و این امر منجر به خفگی شما خواهد شد.


پرسش هفتم : زمانی که صدای خود را از دست می دهید، کدام یک از موارد زیر به درمان آن کمک می کند؟
دختر,دختر بچه خوشحال

  1. داروهای ضد التهاب
  2. قرقره کردن داروهای شستشو دهنده
  3. هیچکدام

پاسخ صحیح : هیچکدام

لارینژیت Laryngitis یا التهاب حنجره معمولا به خودی خود برطرف می شود. علت این عارضه معمولا ویروسی است یا استفاده بیش از حد از صدا منجر به بروز لارینژیت می شود. هر دو حنجره را ملتهب می کنند که تارهای صوتی را نیز شامل می شود و گرفتگی صدا را در پی دارد. اگر مشکل به وجود آمده در صدا بیشتر از 2 هفته طول کشید یا اگر در هنگام سرفه خون بالا می آورید و مشکل تنفس و بلع دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشان دهنده بروز مشکلات جدی تر باشند، از جمله رفلاکس اسید معده یا رشد بافت در تارهای صوتی.

پرسش هشتم :آیا این جمله صحیح است :تغییر صدا از نشانه های رایج بیماری پارکینسون است!

  1. بله، درست است
  2. خیر، درست نیست

پاسخ صحیح : بله درست است.

تغییر صدا در 90 درصد افراد مبتلا به پارکینسون اتفاق می افتد. در این شرایط ممکن است صدا گرفته، آهسته تر و همراه با نفس نفس باشد. این اتفاقات احتمالا به دلیل تغیرات به وجود آمده در مغز رخ می دهد و کنترل تارهای صوتی برای مغز سخت می شود. اکثر افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند با سرعت کمتری صحبت می کنند، در حالیکه برخی دیگر، حدود 10 درصد، خیلی سریعتر صحبت می کنند.


بیشتر بدانید : شاید علت دورگه شدن صدا و التهاب تارهای صوتی تان, ریفلاکس معده باشد!

بیشتر بدانید : سیگار عامل «ضایعات پیش بدخیم» در تارهای صوتی

بیشتر بدانید : علت گرفتگی صدا, وقتی که سرما می خوریم

بیشتر بدانید : در برخی از ساعات روز ، فقط سکوت کنید!

بیشتر بدانید : چگونه صدایی رسا داشته باشید؟

بیشتر بدانید : خشن شدن صدا را باید جدی بگیرید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع : webmd.com