احیای قلبی ریوی CPR یک اقدام اورژانسی که باید یاد بگیرید
  احیای قلبی ریوی CPR یک اقدام اورژانسی است که یادگیری آن کاملا ضروری است و به همه افراد توصیه می شود در اولین فرصت این اقدام اورژانسی را یاد بگیرند

  احیای قلبی ریوی CPR

مرگ ناگهانی قلب یکی ازمشکلات قلبی است که به دلیل آریتمی قلبی رخ می دهد. متاسفانه آریتمی قلبی که به مرگ ناگهانی منجر می شود، بدون علامت بروز می یابد و در کمتر از یک ساعت جان فرد را می گیرد، بنابراین لازم است عملیات احیا درکمتر از پنج دقیقه پس از مرگ قلبی انجام شود.

آریتمی اولین و آخرین علامت درمرگ قلبی است. مرگ قلبی در جامعه با عنوان سنکوپ رایج است در واقع وقتی فردی بدون علامت و بیماری زمینه ای فوت می کند گفته می شود سنکوپ کرده است.

دکتر مهرداد میرمعصومی، متخصص قلب و عروق، در آستانه برگزاری بیستمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق، با بیان این که مرگ قلبی جان تمام افراد و حتی افرادی را که سابقه هیچ بیماری قلبی ندارند تهدید می کند، تصریح کرد: عملیات احیا برای افرادی که دچار سنکوپ شده اند باید بلافاصله انجام شود زیرا درغیراین صورت موجب مرگ افراد می شود.

در کشورآمار دقیقی از افرادی که به دلیل مرگ قلبی جان خود را از دست می دهند، وجود ندارد اما نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد در هر 1000 نفر جمعیت یک نفر دچار این عارضه می شود.

عملیات احیا در این افراد باید بلافاصله آغاز شود که احیا به کمک دستگاه شوک انجام می شود. اگر عملیات احیا بلافاصله انجام شود، احتمال زنده ماندن فرد نیز افزایش پیدا می کند.

در کشورهای پیشرفته تنها 10 درصد افراد با انجام به موقع احیا زنده می مانند اما متاسفانه سایر بیماران جان خود را دست می دهند. متاسفانه با وجود ترافیک های بسیار سنگین در شهرها نیروهای امدادی بعد از این زمان طلایی بر بالین بیمار حاضر می شوند که در نهایت هیچ اقدام موثری نمی توان انجام داد.


ضرورت دسترسی به دستگاه شوک در اماکن عمومی
احیا قلبی,CPR

ضروری است دستگاه شوک در معابر و اماکن عمومی وجود داشته باشد تا بتوان در اسرع وقت و تا حد امکان به ادامه حیات بیماران کمک کرد.

تقریبا دو سوم افراد دچار مرگ قلبی سابقه ابتلا به هیچ بیماری ندارند و این درحالی است که تشخیص ابتلای افراد به مرگ قلبی بسیار سخت و تقریبا ناممکن است به جز مواردی که افراد سابقه بیماری یا جراحی داشته باشند.به افراد توصیه می شود تا حد امکان عوامل خطر مانند چربی خون، فشار خون، استعمال سیگار و... را در خود کنترل کنند. وقتی گردش جریان خون یا تنفس کسی قطع می شود، ثانیه ها بسیار حیاتی می شود و ممکن است طی این ثانیه ها مغز فرد آسیب دایمی ببیند یا از کار بیفتد. اگر شما روش های احیای قلبی ریوی CPR را بدانید، می توانید بیمار را از مرگ نجات دهید.

احیای قلبی ریوی یک روش اورژانسی برای فردی است که قلب او از کار افتاده است یا نفس نمی کشد. احیای قلبی ریوی می تواند گردش جریان خون و تنفس را تا رسیدن اورژانس بازگرداند.

بیشتر بدانید : این عارضه قلبی ظرف 3 دقیقه موجب مرگ می شود

بیشتر بدانید : علائم سکته قلبی و تفاوت آن با ایست قلبی

بیشتر بدانید : چرا قلب می ایستد؟

بیشتر بدانید : این بیماری قلبی از روی چشم قابل تشخیص است


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com