قوی شدن حافظه فقط با یک تکنیک تنفسی
تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که اگر برای تنفس کردن از بینی استفاده کنید، به قوی شدن حافظه خود کمک خواهید کرد. محققان در این مطالعات دریافتند که اگر انسان‌ها به تنفس کردن با بینی خود عادت داشته باشند، کمک به سزایی به حافظه خود می‌کنند

تقویت حافظه با تکنیک تنفسی

محققان سوئدی در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند که نفس کشیدن با بینی باعث افزایش انتقال رویدادهای روزمره زندگی به حافظه طولانی‌مدت شده و حافظه شناختی را بهبود می‌بخشد. بر این اساس مشخص شد که تنفس مناسب به افزایش حافظه کمک می‌کند.

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که اگر برای تنفس کردن از بینی استفاده کنید، به قوی شدن حافظه خود کمک خواهید کرد. محققان در این مطالعات دریافتند که اگر انسان‌ها به تنفس کردن با بینی خود عادت داشته باشند، کمک به سزایی به حافظه خود می‌کنند.

خاطرات از طریق سه مرحله اصلی رمزگذاری، تثبیت و بازیابی، ایجاد می‌شوند. تنفس از طریق بینی در مقایسه با دهان در طول ثبت خاطرات باعث افزایش میزان و قدرت حافظه شناختی می‌شود.

حافظه

طبق گفته دانشمندان، تنفس از طریق بینی باعث افزایش انتقال رویدادهای روزمره زندگی به بانک حافظه طولانی‌مدت می‌شود. محققان این گروه پژوهشی در یک برنامه تحقیقاتی شرکت‌کنندگان را در معرض بوهای خاصی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که اگر شرکت‌کنندگان با بینی به‌جای استفاده از دهان خود تنفس کنند، بهتر می‌توانند بوها را به خاطر بیاورند.

درواقع محققان با این آزمایش‌ها نتیجه گرفتند که اگر تزریق اسپری بو به‌جای دهان وارد بینی شود موجب بهبود حافظه شناختی خواهد شد. علاوه بر این، آن‌ها دریافتند که از بین رفتن حس بویایی یکی از اولین نشانه‌های بیماری آلزایمر یا فراموشی است.

پروفسور آرتین آرشامیان (Artin Arshamian) از موسسه کارولینسکا (Karolinska) در سوئد در این رابطه گفت: «خاطرات از طریق سه مرحله اصلی رمزگذاری، تثبیت و بازیابی، ایجاد می‌شوند. تنفس از طریق بینی در مقایسه با دهان در طول ثبت خاطرات باعث افزایش میزان و قدرت حافظه شناختی می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تنفس با بینی در طول دوره‌ای که خاطرات در مغز انسان دوباره فعال و تقویت می‌شوند، مهم است.»


بیشتر بدانید : تقویت حافظه کوتاه مدت با چند گام موثر

بیشتر بدانید : خوراکی های موثر برای تقویت حافظه

بیشتر بدانید : ورزش و تقویت حافظه



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir