خوردن قرص ها با این نوشیدنی ها ممنوع
خوردن داروها و قرص های مختلف همیشه با آب توصیه میشود، اما برخی نوشیدنی ها قرص ها را بی اثر می کنند و به هیچ عنوان مصرف دارو با این نوشیدنی ها توصیه نمی شود که در ادامه به آنها اشاره می شود

 نوشیدنی هایی که نباید همراه با قرص مصرف شوند

بعضی از ما برای قرص خوردن ازنوشیدنی‌هایی غیر از آب استفاده می‌کنیم ، این در حالی است که پزشکان به دلایل مختلف، آب آشامیدنی را بهترین گزینه برای مصرف قرص می‌دانند.

مصرف قرص با نوشیدنی هایی ازآب میوه‌ها گرفته تا نوشیدنی کافئین دارمانند قهوه یا چای ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهد و وضعیتی ایجاد کند که تهدید کننده سلامت است.


 آب گریپ فروت

آب گریپ فروت روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد (از جمله داروهای استاتین). با توجه به این که اثر این آب میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند یا این که باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کند.


 آب انار

در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می شود.


شیر، شیرسویا، اسموتی های حاوی شیر

کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید دست کم چهار ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.


 کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا)

مصرف کافئین همراه با داروهای محرک، می تواند تهدید جدی برای سلامت محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامت فرد خطرناک است.


 نوشیدنی ورزشی

پتاسیم موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف همزمان این نوشیدنی با بعضی از داروهای قلبی یا ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.


 چای سبز

چای سبز و دیگر خوراکی حاوی «ویتامین K» مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروهای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد چون اثردهی آن ها به شدت کاهش می یابد.


 دوغ

دوغ هم آثاری مشابه شیر دارد، بنابراین استفاده از آن توصیه نمی‌‌شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی داروها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می کند؛ پس به‌ طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به دیگر نوشیدنی ‌هاست.


بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که دارو ها را بی اثر می کنند

بیشتر بدانید : داروهایی که هیچوقت نباید با الکل مصرف شوند

بیشتر بدانید : این 7 دارو را نباید با معده خالی مصرف کنید

بیشتر بدانید : داروها را با چه نوشیدنی بخوریم؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com