وقتی یک دارو برچسب "همراه با غذا مصرف شود" دارد، پی روی از این دستورالعمل مهم است. چرا که این دستورالعمل می تواند مانع یک فعل و انفعال منفی بلقوه مانند تهوع و بهم ریختگی معده شود

طریقه مصرف آنتی اسید, آنتی بیوتیک, قرص ضدبارداری, متفورمین, پردنیزون, آسپرین, ایبوبروفن, ناپروکسن

وقتی یک دارو برچسب "همراه با غذا مصرف شود" دارد، پی روی از این دستورالعمل مهم است. چرا که این دستورالعمل می تواند مانع یک فعل و انفعال منفی بلقوه مانند تهوع و بهم ریختگی معده شود. بعضی از داروها وقتی همراه با غذا مصرف می شوند تاثیر بیشتری دارند به طوری که خون هم بهتر آنها را جذب می کند.در اینجا لیستی از داروهایی که نباید با شکم خالی آنها را مصرف کنید وجود دارند.با این حال مهم است که با یک داروساز یا پزشک تان در مورد چگونگی مصرف هر دارویی مشورت کنید.


1. داروهای ضد التهابی غیر استروییدی ( NSAIDs)

داروهای ضد التهابی غیر استروییدی   ( NSAIDs)

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) یکی از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز میشوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضد درد و تب بر دارند .این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضد التهابی دارند.NSAID ها برای درمان درد  از طریق مسدود کردن  پروستاگلاندین ها، که گیرنده های درد بدن هستند، استفاده می شوند.NSAIDها از این‌رو منحصر به فرد هستند که غیر مخدر می‌باشند و اعتیادی ایجاد نمی‌کنند. ناپروکسن، آسپیرین و ایبوبروفن از جملهٔ این داروها محسوب می شود.


ناپروکسن:

برای درمان درد ناشی از سردرد, آرتریت(ورم مفاصل) و دوره های قاعدگی دردناک استفاده می شود.

بیشتر بدانید : ناپروکسن برای چیست؟ + عوارض جانبی ناپروکسن


ایپوبروفن:

می تواند به کاهش تب و دردهای جزئی که از طریق کار دندان پزشکی به وجود می آید کمک کند.

بیشتر بدانید : عوارض بروفن و دیکلوفناک که باید بدانید

آسپرین:

به عنوان یک داروی معجره گر توسط برخی افراد تبلیغ شده است. زیرا این دارو توانایی بلقوه ای برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی ایسکمیک(در اصطلاح پزشکی به کم‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن گفته‌می‌شود.ایسکمی باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی به بخش‌هایی از بدن می‌شود و این امر باعث آسیب به بافت‌ها یا سوءکارکرد اندام می‌گردد.) که هر دو ناشی از لخته شدن خون هستند، دارد.

مصرف هر یک از این NSAIDs  با غذا ممکن است از هر پی آمد مربوط به معده و روده یا خونریزی در معده و روده جلوگیری کند.

بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه قرص مسکنی،سردرد را کاهش می دهد؟


2. مواد مخدر بر طرف کننده درد(Narcotic Pain Relievers)

مواد مخدر بر طرف کننده درد(Narcotic Pain Relievers)

برخلاف NSAIDsها, داروهای ضد درد مخدر، مواد مخدر هستند که سیگنال های درد را در مغز کاهش می دهند. برخی از این داروها :کدئین ها(codeine),هیدروکدون ها(hydrocodone),اکسی کدون ها(oxycodone) و مورفین ها (morphine)هستند. برای جلوگیری از تهوع و استفراغ، این کمک می کند که این داروها را همراه با غذا مصرف کنید. اگر در این غذاها فیبر هم موجود باشد به خصوص به جلوگیری از یبوست کمک می کند.


3.پردنیزون(Prednisone)

3.پردنیزون(Prednisone)

یک نوع از دارو که می تواند به صورت قرص یا شربت(مایع) باشد. این دارو برای افرادی با سطوح پایین کورتیکواستروئیدها(هورمون های تنظیم کننده غدد آدرنال که التهاب بدن را سرکوب می کند و از بدن در برابر شرایطی مانند بیماری آرتریت و ام اس محافظت می کند)استفاده می شود.لازم است این دارو همراه با غذا یا شیر برای کمک به کاهش سوزش و زخم معده مصرف شود . اگر پردنیزون را به شکل مایع مصرف می کنید FDA اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می کند که آن را به صورت مخلوط با آب، پوره سیب، و یا هر مواد غذایی نرم دیگری مصرف کنید.

 بیشتر بدانید : 10 علامت زخم معده را بشناسید


4.متفورمین (Metformin)

4.متفورمین:

متفورمین برای درمان دیابت نوع2  (شرایط مزمنی که بدن سطح قند خون را نمی تواند کنترل کند) استفاده می شود. این مهم است که برای جلوگیری از بی اختیاری و آشفتگی معده، متفورمین را همراه با غذا مصرف کنید.خوردن غذا  همراه با داروهای دیابت، همچنین مانع از افت فشار خون می شود.

 بیشتر بدانید : متفورمین را چگونه مصرف کنیم و متفورمین چه عوارضی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه‌های ابتلا به دیابت چیست؟


5. آنتی بیوتیک ها

5.آنتی بیوتیک ها:

هر آنتی بیوتیک از طریق مکانسیم متفاوتی عمل می کند بنابراین پیشنهاد غذا ممکن است برای عده ای کاربردی، اما برای دیگران مضر باشد. آنتی بیوتیک هایی که باید باغذا مصرف شود شامل آموکسی سیلین, آگمنتینaugmentin,کلوفازیمین و.. است.

 بیشتر بدانید : آنتی بیوتیک ها و حقایقی در مورد آنتی بیوتیک


6.قرص های ضدبارداری

6.قرص های ضدبارداری:


گرفتن کنترل بارداری خود را در همان زمان هر روز برای اثر بخشی آن مهم است، اما این مورد هم مهم است که این قرص ها را با یک وعده غذایی مصرف کنید.مصرف قرص های کنترل کننده بارداری به به حداقل رساندن حالت تهوع کمک می کند. همچنین وقتی قرص های ضدبارداری خود را همراه با غذا مصرف می کند، در واقع خوردن آنها را به طور مداوم و طبق برنامه فراموش نمی کنید>(چون شما هر روز باید غذا بخورید)

 بیشتر بدانید : نکاتی راجع به قرص های ضدبارداری


7.آنتی اسیدها

7.آنتی اسیدها:

آنتی اسید ها سوزش معده و سوءهاضمه را به وسیله ی خنثی کردن اسید معده کاهش می دهند. شما معمولا این آنتی اسیدها را خارج از برنامه مصرف می کنید، اما این مهم است که آنها را حدود یک ساعت بعد از غذا خوردن یا همزمان با غذا خوردن مصرف کنید. با این حال اگر علائم سوء هاضمه در شب رخ داد، فقط یک آنتی اسید را بدون هیچ غذایی مصرف کنید.

 بیشتر بدانید : آموکسی سیلین و هر آنچه باید در مورد آموکسی سیلین بدانید

بیشتر بدانید : قرص امپرازول برای چیست؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ