خطر افزایش لخته خون پس از عمل جراحی
محققان در پژوهشی جدید نشان داده اند کسانی که آلوده به ویروس کرونا هستند یا اخیرا بوده اند در صورت انجام عمل جراحی خطر بروز لخته خونی در آنها افزایش میابد

بروز لخته خون بعد از عمل جراحی

محققان انگلیسی در پژوهشی جدید نشان داده‌اند افرادی که آلوده به ویروس کرونا هستند یا اخیراً به آن دچار شده‌اند، در صورت انجام عمل‌های جراحی، بیشتر در معرض ایجاد لخته‌های خونی کشنده قرار دارند.

 ترومبوآمبولی وریدی (VTE) شرایطی است که در آن لخته‌های خطرناک خونی در سیاهرگ‌ها ایجاد می‌شود و مشکلاتی جدی را در مسیر خون رسانی بدن به وجود می‌آورد. این مشکل به عنوان اولین علت مرگ قابل پیشگیری در بیماران بستری شناخته می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که احتمال بروز ترومبوآمبولی وریدی به عنوان یک عارضه شناخته شده پس از جراحی، در بیماران مبتلا به عفونت کووید 19، بین 50 تا 100 درصد بیشتر است و به شدت جان چنین بیمارانی را تهدید می‌ کند.

در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس انجام شده، همچنین نشان داده شده است که بروز ترومبوآمبولی وریدی با 5 برابر افزایش خطر مرگ در 30 روز پس از جراحی در مقایسه با بیماران بدون آن همراه است. در تحقیق مورد اشاره، تجزیه و تحلیل‌های جامعی روی حدود 128 هزار بیمار از 1630 بیمارستان در 115 کشور جهان انجام شده است.

به گفته این دانشمندان، «به طور کلی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی نسبت به عموم مردم هستند، اما ما متوجه شده‌ایم که عفونت SARS-CoV-2 این احتمال را بسیار بیشتر می‌کند.

خطر VTE بعد از عمل بیماران جراحی به دلایلی نظیر بی حرکتی، زخم‌های جراحی و التهاب سیستماتیک افزایش می‌یابد و حالا آلودگی به ویروس کووید 19 هم به آنان اضافه شده است.

بنا بر توصیه دانشمندان مجری این پژوهش، در این باره باید نسبت به افزایش آگاهی و همچنین نظارت قوی تر بر موارد فوق اقدامات مناسبی کرد.

به بیان آن‌ها، «ما توصیه می‌کنیم برای بیمارانی که تحت جراحی‌ های معمولی قرار می‌گیرند، از پیشگیری‌های استاندارد VTE نظیر استفاده از داروهای ضد انعقاد در صورت کم بودن خطر خون ریزی بهره گرفته شود و همچنین اقدامات تشخیصی سریع و مناسبی برای بیمارانی که علائم VTE مانند تورم در ساق پا، درد قفسه سینه سمت راست و تنگی نفس را نشان می‌دهند، استفاده شود.

بیشتر بدانید : پیشگیری از لخته شدن خون با چند مکمل ادویه ای

بیشتر بدانید : عواملی که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند

بیشتر بدانید : درمان لخته خون پا با 9 روش خانگی

بیشتر بدانید : علائم وجود لخته خون در بدن

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir