مواردی که می تواند ریسک ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه افزایش دهد
عوامل گوناگونی وجود دارد که می تواند افرادی که حتی واکسینه شده اند در معرض خطر قرار بگیرند

عواملی که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه افزایش می دهد

دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا اثر ایمنی بخشی  واکسیناسیون به بالاترین حد خود می‌رسد و فرد کاملا واکسینه می شود. اگر فرد بعد از این مدت به بیماری کووید مبتلا شود، در واقع دچار عفونت بعد از واکسن شده است. به‌طور کلی عفونت‌ بعد از واکسیناسیون مانند عفونت‌ در افراد واکسینه نشده است اما برخی تفاوت‌ها وجود دارد و افراد واکسینه‌ شده با دو دوز واکسن باید مواردی را بدانند که در  ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

نشانه های بروز عفونت بعد از واکسیناسیون 

پنج علامت در عفونت بعد از واکسیناسیون شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و از دست دادن بویایی است. برخی از این علایم همان نشانه‌هایی است که در افراد واکسینه‌ نشده مشاهده می‌شود. در این افراد سه مورد از شایع‌ترین علایم سردرد، گلودرد ، آبریزش بینی و در برخی موارد تب و سرفه مداوم هم گزارش می‌شود.

نشانه های کمتر دیده شده

تب و سرفه که از علایم پیشین کووید -۱۹  است در افراد واکسینه که به بیماری مبتلا می‌شوند به ندرت مشاهده می‌شود. نتایج تحقیقی نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت بعد از دریافت واکسن در مقایسه با افراد غیر واکسینه‌ شده ۵۸ درصد کمتر احتمال دارد که تب داشته باشند و بیماری کووید برای بسیاری از افراد بعد از واکسیناسیون مانند احساس سرماخوردگی توصیف شده است.

احتمال بستری شدن کم تر است

افراد واکسینه ‌شده در صورت ابتلای مجدد کمتر از افراد واکسینه ‌نشده در بیمارستان بستری می‌شوند همچنین به احتمال زیاد علایم کمتری در مراحل اولیه بیماری دارند و کمتر احتمال دارد به کووید طولانی مبتلا شوند.

تمام افراد در معرض خطر نیستند

نتایج تحقیقات در انگلستان نشان داده است که از هر ۵۰۰ نفر یک نفر با واکسیناسیون کامل، بیماری شدید را تجربه می‌کند  و همه در معرض خطر یکسانی نیستند.

عوامل تاثیر گذار بر میزان محافظت

نوع واکسن

این عامل مربوط به واکسن خاصی است که دریافت کرده‌اید و کاهش نسبی خطر که هر نوع ارائه می‌دهند. کاهش نسبی خطر، معیاری است که نشان می‌دهد واکسن به چه میزان خطر ابتلا به کووید را در مقایسه با فردی که واکسینه‌ نشده کاهش می‌دهد. آزمایش‌های بالینی نشان داده است که واکسن مدرنا خطر ابتلا به کووید را در افراد واکسینه ‌شده ۹۴ درصد و واکسن فایزر این خطر را ۹۵ درصد کاهش می‌دهد.

زمان تزریق واکسیناسیون

مدت زمان واکسیناسیون مهم است و یکی از دلایلی است که بحث بر سر دوز تقویت‌ کننده واکسن را افزایش می‌دهد. نتایج تحقیقات اولیه که هنوز در حال چاپ است و باید دیگر دانشمندان هم آن را بررسی کنند  ، نشان می‌دهد که محافظت در واکسن فایزر شش ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابد.

سویه‌های مختلف ویروس

سویه های ویروس ،نوع ویروسی است که با آن روبه رو هستید. کاهش خطر تا حد زیادی با آزمایش واکسن‌ها در برابر شکل اولیه ویروس کرونا محاسبه شده است اما هنگام مواجهه با نوع آلفا، داده‌های بهداشت عمومی انگلستان نشان می‌دهد که دو دوز واکسن فایزر محافظت کمتری دارد و خطر ابتلا به علایم کووید را تا ۹۳ درصد کاهش می دهد و در برابر دلتا، سطح حفاظت حتی به ۸۸ درصد می‌رسد. این مورد درباره واکسن آسترازنکا  هم صادق است.

 سطح سیستم ایمنی شما

خطر ابتلا در شما بستگی به میزان ایمنی و  دیگر عوامل خاص شخصی دارد مانند این‌که چگونه در معرض ویروس قرار دارید و  ممکن است توسط شغل شما تعیین شود.

آسیب پذیرترین افراد از نظر بالینی

آسیب‌پذیرترین افراد از نظر بالینی قبل از دیگران واکسن خود را دریافت کرده‌اند، احتمالا بیش از هشت ماه پیش که ممکن است خطر ابتلا به عفونت را به دلیل کاهش محافظت افزایش دهد. واکسن‌ها خطر ابتلا به کووید را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و فرد را  به میزان بیشتری در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می‌کنند اما نگرانی این است که محافظت با واکسن با گذشت زمان کاهش یابد. 

بیشتر بدانید : کدام واکسن دارای عوارض کمتری می باشد؟

بیشتر بدانید :  واکسن کرونا چه تاثیری بر قاعدگی بانوان دارد؟

بیشتر بدانید :  مصرف داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کرونا خطرناک است؟

بیشتر بدانید :  کسانی که سابقه ابتلا به کرونا دارند می توانند واکسن کرونا بزنند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir