سومین دوز واکسن سینوفارم را بزنید
واکسن های مختلف کرونا عوارض گوناگونی دارند اما تزریق هرنوع واکسن که گیرتان آمد واجب است

دوز سوم واکسن سینوفارم را تزریق کنید

برخی از ترزیق کنندگان واکسن کرونا بعد از دریافت واکسن به شدت تب و لرز کرده اند، برخی هم دچار کمر درد و پا درد شده اند. اما برخی دیگر هم دچار مشکلات قلبی شده اند. همین الان هم از خارج کشور اخبار متعددی در رابطه با بروز عوارض قلبی در پی تزریق واکسن هایی نظیر فایزر شنیده می شود و تحقیقات زیادی در رابطه با آن انجام شده است.

عارضه قلبی در پی تزریق واکسن ها چقدر جدی است و آیا این مشکل به واکسن های آسترازنکا و سینوفارم که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند ارتباط دارد؟

واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا با واکسن های مختلفی انجام می شود و چه در ایران و چه در خارج از کشور تزریق این واکسن ها بی عارضه نیست و به صورت گذرا مشکلاتی را به وجود می آورد.

 تزریق این واکسن در برخی از افراد عوارضی به دنبال دارد همانند تب، لرز، تپش قلب و ضعیف شدن قدرت بدنی. ما در برخی مراجعان حتی عوارضی مثل لخته شدن خون در پا هم داشتیم. مواردی هم داشتیم که فرد سه روز بعد از تزریق واکسن کرونا فوت کرده است. با این حال عوارضی که فرد بعد از تزریق واکسن به آن دچارمی شود گذرا هستند.

بروز عارضه قلبی بیشتر در کسانی مشاهده شده که واکسن آسترازنکا زده اند البته این عارضه در تزریق کنندگان سینوفارم هم بوده است. این موارد بسیار نادر است.

 قدرت یک واکسن بستگی به فاکتور IGG ( قدرت فاکتورهای مقاومتی و میزان آنتی بادی تولید شده در بدن) دارد. برای افراد این فاکتور متفاوت است و بالا و پایین دارد.

 سیستم دفاعی هر فردی متفاوت است. ممکن است یک فرد با تزریق یک دوز واکسن سینوفارم مقاومت کافی را ایجاد کند اما سیستم دفاعی یک فرد دیگر متفاوت است و آنتی بادی لازم را تولید نمی کند و به همین دلیل لازم است افرادی که سینوفارم زده اند و دو دوز آنها کامل شده اقدام به زدن دوز سوم در ماه های آینده هم بکنند. البته پیش از آن آزمایش بدهند تا ببیند اگر میزان آنتی بادی بدن آنها کافی نیست دوز سوم را بزنند.

 سطح آنتی بادی برخی از تزریق کنندگان اصلا تکان نخورده است و آنتی کور آنها کافی نیست. در برخی افراد اصلا این آنتی بادی وجود ندارد و صفر است بنابراین توصیه می شود تزریق کنندگان آزمایش آنتی بادی بدهند تا اگر لازم باشد دوز سوم و حتی چهارم را بزنند.

بیشتر بدانید : کسانی که سابقه ابتلا به کرونا دارند می توانند واکسن کرونا بزنند؟

بیشتر بدانید :  آیا تزریق واکسن تاثیری روی اهدای خون می گذارد؟

بیشتر بدانید :  کدام واکسن دارای عوارض کمتری می باشد؟

بیشتر بدانید : سینوفارم در برابر گونه دلتا کرونا موثر است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir