راجع به سلول های مغز استخوان چه می دانید؟
پیوند مغز استخوان برای درمان بیماری های مختلفی مانند برخی از سرطان های خونی و... اجرا می شود

همه چیز در مورد سلول های مغز استخوان

مغز استخوان به دو صورت قرمز و زرد دیده می‌شود که اولی بیشتر از سلول‌های خون ساز پایه‌ریزی شده و دومی بیشتر در بر گیرنده سلول‌های چربی است. جنین انسان و بعد از آن تا مرحله بلوغ همه استخوان‌های مغز قرمز است .اصولاً تمام مغز استخوان‌های بدن تا دوران بلوغ خون سازی می‌کنند ولی مغز استخوان دراز پس از 20 سالگی به بافت چربی تبدیل می شود و دیگر عمل خون سازی را انجام نمی‌دهد. از این پس تنها مغز استخوان‌هایی همانند مهره‌ها، جناغ سینه و دنده‌ها ، عمل خون سازی را انجام می‌دهند و با گذشت زمان قدرت سازندگی مغز استخوان کاهش می‌یابد. ادامه مطلب  را در زمینه مغز استخوان و درمان با سلول‌های مغز استخوان مطالعه کنید:

 وظیفه هر نوع سلول استخوانی

مغز استخوان قرمز در خون سازی نقش دارد. سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان قرمز می توانند انواع مختلف سلول های خونی را ایجاد کنند و چربی مغز استخوان زرد هم می تواند به سلول‌های استخوانی، چربی، غضروف یا عضله تبدیل شود.

 انواع بیماری ‌های مغز استخوان

مغز استخوان، دچار ناهنجاری‌ها و مشکلات متعددی می شود که از جمله  ادم( تجمع مایع در مغز استخوان )، سرطان و  عفونت را می توان نام برد.

 علت ابتلا به سرطان مغز استخوان چیست؟

اشخاصی که رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام می دهند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مغز استخوان قرار دارند.

دلیل دیگر بروز سرطان، خوراک‌های صنعتی و غذا‌های آماده (فست فودها، سوسیس‌ها، کالباس‌ها، همبرگرها، پیتزا و نیترات موجود در آن‌ها که در بدن تبدیل به نیتروزامین می‌شود)، آشامیدنی‌های صنعتی ، مواد شیمیایی و پلاستیکی، استرس‌ ، شوینده‌ها ، عطر‌های شیمیایی، امواج الکترونیکی و مخابراتی، همه وسایل برقی که میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند، لباس‌هایی که با مواد نسوز تولید می‌شوند، مواد آرایشی شیمیایی، مواد نگه دارنده شیمیایی، طعم دهنده‌ها و رنگ دهنده‌های شیمیایی، کنسرو‌ها و کمپوت هاست.

 پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان برای درمان بیماری‌های مزمن و حادی مانند انواعی از سرطان‌های سلول‌های خون ساز کاربرد دارد. امروزه سلول‌های بنیادی خون‌ساز از یک اهدا کننده برداشته و به بیمار پیوند زده می‌شود.

 چه افرادی می‌توانند مغز استخوان اهدا کنند؟

اهدا کننده و دریافت‌ کننده پیوند، قبل از انجام جراحی باید آزمایش انجام دهند. اما زنان باردار، استفاده کنندگان از داروهای تزریقی خاص، افراد ناقل یا مبتلا به هپاتیت نوع B و C، ابتلا به سرطان یا مشکلات خاص قلبی نمی‌توانند سلول مغز استخوان اهدا کنند.

 چگونگی برداشتن مغز استخوان برای پیوند

سلول‌های بنیادی معمولا به طور مستقیم از مغز استخوانِ قرمز موجود در تاج ایلیاک (در بخش قدامی استخوان لگن) برداشته می‌شوند و روش دیگر، استفاده از داروهایی خاص برای آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان، به جریان خون است. یک کاتر درون‌ رگی وارد بازوی اهدا کننده می‌شود و سپس سلول‌های بنیادی از دیگر اجزای خون جدا می‌شوند.

 عمل پیوند مغز استخوان و عوارض آن

اگر در جمع خانواده یا اقوام کسی را دارید که به تازگی پیوند مغز استخوان انجام داده است، مراقب عوارض آن باشید:

  •  التهاب و زخم در دهان و گلو

  •  مشکلات تنفسی

  •  انواع عفونت های خونی

  •  احتمال خون ریزی داخلی و بیرونی

  •  کم خونی

  •  حالت تهوع و استفراغ

  •  واکنش پیوند علیه میزبان

  •  انسداد وریدی در کبد

بیشتر بدانید : خوراکی هایی که به غضروف سازی کمک زیادی می کنند

بیشتر بدانید : تست تراکم استخوان برای این افراد ضروریست

بیشتر بدانید : غضروف چیست؟ انواع آن از لحاظ بافت شناسی

بیشتر بدانید : سرطان مغز استخوان در کمین این کودکان است

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com