با این تمرین‌های ذهنی راحت بخوابید
با داشتن چند تمرین ذهنی می توانید خوابی راحت و با کیفیت داشته باشید

اگر می خواهید راحت بخوابید این تمرین های ذهنی را انجام دهید

 بسیاری از افراد از نداشتن خواب مناسب در طول شب گلایه دارند. برخی افراد در مقابل این مشکلات به مصرف قرص‌های خواب روی می‌آورند. با این حال، همواره راهکارهای ساده و موثری برای رفع این مشکلات وجود دارد.

در این مطلب به برخی تمرینات ذهنی به منظور بهبود کیفیت خواب می‌پردازیم:

1- برنامه خواب داشته باشید

ملاتونین که به هورمون خواب معروف است مسئول تنظیم خواب افراد محسوب می‌شود. در طول شب سطح ملاتونین بدن افزایش یافته که پیامی آشکار برای به بستر رفتن است. سطح ملاتونین در مقابل نور کاهش می‌یابد. در واقع در طول روز این هورمون کاهش می‌یابد تا فرد به میزان کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه هوشیار باشد.

متخصصان می‌گویند بدن برای تنظیم دقیق و مناسب ترشح هورمون ملاتونین نیازمند یک برنامه خواب است. در نتیجه اگر فرد به طور مکرر برنامه خواب و بیداری اش تغییر کند، سطح ملاتونین در بدن به درستی تنظیم نمی‌شود و این امر ریتم خواب را به هم می‌زند. توصیه می‌شود برنامه‌ای مشخص برای به بستر رفتن و از خواب برخاستن داشته و به صورت جدی بر اجرای آن پایبند باشید.

2- در بستر بیدار نمانید

بیدار ماندن در بستر یکی از مخرب‌ترین عاداتی است که می‌تواند به کاهش کیفیت خواب شبانه منجر شود. حتی این مسئله می‌تواند باعث بی‌اثر شدن قرص‌های خواب شود. توصیه می‌شود تنها زمانی به بستر بروید که واقعا قصد خواب دارید. بسیاری از افراد عادت دارند در بستر اقدام به خواندن کتاب یا استفاده از تلفن همراه خود می‌کنند. این امر باعث ارسال پیام‌های اشتباه به مغز و به هم خوردن ریتم خواب می‌شود.

3- نگرش خود را به خواب اصلاح کنید

بسیاری از افراد به خواب از منظر آخرین اقدامی که باید پس از یک روز کاری شلوغ انجام دهند، می‌نگرند. این نگرش نسبت به خواب باید تغییر کند. به هیچ عنوان به خواب به دید اقدامی که باید در انتهای روز انجام شود نگاه نکنید. در حقیقت خوابیدن یک نیاز حیاتی برای داشتن یک زندگی سالم در روز بعدی است.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، یک فرد بالغ به طور متوسط به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیازمند است.

اگر قرار است روز بعد در ساعت ۷ صبح از خواب برخیزید، باید ساعت ۲۳ به بستر بروید.

بسیاری از افراد به دلیل نگرش اشتباه، خواب خود را فدای اقدامات نه چندان مهم از جمله سرگرمی یا انجام امور باقی مانده روزانه می‌کنند. این امر باعث کم خوابی و در نتیجه، نداشتن هوشیاری لازم در روز بعد می‌شود.

بیشتر بدانید : عادت های روزانه غلطی که باعث کاهش کیفیت خواب می شود

بیشتر بدانید : دلایلی که به شما می گوید باید به خوابتان اهمیت دهید

بیشتر بدانید : خواب در بعضی از زمان‌ها باعث بروز سکته می‌شود!

بیشتر بدانید : خواب چند مرحله دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.news