5 افسانه  و حقیقت در مورد بادام زمینی
بادام زمینی حاوی چربی های مفید برای قلب ، ویتامین E و روی است اما علاوه بر اینها خواص زیاد دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود

هنگامی که ما  در شماره اخیر مجله EatingWell درباره سالم ترین آجیل هایی که باید خورد، مطلبی نوشتیم ، برخی از خوانندگان ما  می خواستند بدانند که چرا ما بادام زمینی  را از فهرست  بیرون گذاشته ایم. 

دلیل شماره یک ما: آنها از نظر تکنیکی بنشن ، و جزو سبزی های به شمار می آیند. با وجود این تمایز ، آنها  شمار زیادی از خواص  دیگر آجیل ها را دارند، آنها  حاوی چربی های مفید برای قلب ، ویتامین E و روی هستند. با این حال، ما  درباره اینکه آیا بادام زمینی دارای همان منافع آجیل های درختی دیگر(مانند بادام  و گردو)  برای سلامتی است  یا خیر، و همچنین درباره حساسیت ها به آن اطلاع کافی نداشتیم.

بنابراین من به "موسسه تحقیقات بادام زمینی " رفته و با تعدادی از دانشمندان آنجا صحبت کردم  و درباره بادام زمینی چیزهای جدید  شگفت آوری فهمیدم.


افسانه یا حقیقت؟ 

همه محصولات  تهیه شده از بادام زمینی  برای افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی، ممنوع و خطرناک هستند.

در اکثر موارد این درست است ، اما یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن هم روغن بادام زمنی بسیار تصفیه شده است. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که روغن های بسیار تصفیه شده از جمله روغن بادام زمینی بسیار تصفیه شده، جزو مواد حساسیت زای عمده نیستند" دلیلش این است که پروتئینی که باعث واکنش های آلرژیک  می شود را از این روغن جدا می کنند. (البته ممکن است مقدار اندکی از این پروتئین هنوز در این روغن وجود داشته باشد ،که اداره غذا و دارو می گوید :  این مقدار برای بروز واکنش های آلرژیک  ناکافی است).

از سوی دیگر روغن بادام زمینی عطردار ، کمتر تصفیه شده  است ، آن را اساسا از فشردن بادام زمینی ، استخراج شده و در نتیجه دارای پروتئین بادام زمینی است  و باید در صورت داشتن  آلرژی، از آن اجتناب شود.


افسانه یا حقیقت؟  بادام زمینی ، چاق کننده است.

درست است که بادام زمینی  دارای چربی  است ، اما خوب  این آجیل دارای چربی های اشباع نشده مفید هم می باشد که در آجیل های درختی هم وجود دارند. اگر میزان پروتئین مورد نیازتان را رعایت کنید، بادام زمینی شما را چاق نمی کند، 1 اونس (حدود 30 گرم که تقریبا 32 عدد بادام زمینی می شود) دارای 166 کالری است. مانند سایر آجیل ها، بادام زمینی همچنین حاوی فیبر است،  که به سیر شدن کمک می کند.

در یک مطالعه که اخیرا انجام شده ، به دانش آموزان دبیرستانی به عنوان تنقلل بادام زمینی داده شد. دکتر کریک جانستون ، محققی که در این مطالعه شرکت داشته داشته، می گوید: اگر در کنار این تنقل، تغییرات دیگری هم در سبک زندگی  مانند ورزش و آموزش تغذیه هم باشد، کاهش قابل توجهی در BMI دانش آموزان (نسبت وزن به توان دوی قد) رخ خواهد داد. او دلیل این امر را تا حدودی مربوط به این می داند که بادام زمینی جایگزین تنقلات دیگری مثل چیپس و نوشابه های گازدار که از نظر کالری خالی هستند، می داند.


 بادام زمینی حاوی برخی از ترکیبات ضد پیری است؟

بادام زمینی ، به خصوص  وقتی پوست هم دارد، حاوی رسوراترول  است که فرآیند پیری سلولی را کند می کند و سلامت قلب را بهبود می دهد. بادام زمینی آب پز از بالاترین سطح  رسوراترول برخوردار است، اما بادام زمینی بو داده نیز دارای مقدار مناسبی از این ماده است.


 آرد بادام زمینی فاقد گلوتن است؟

اگر چه آرد بادام زمینی مطمئنا برای افرادی که به بادام زمینی آلرژی دارند، یک ماده حساسیت زا است، ولی فاقد گلوتن است. این آرد کمی دارای طعم فندق است و می تواند در پخت  و پز به کار برود، همچنین می توان آن را به ماهی و جوجه پیش از کباب کردن اضافه کرد. جالب است  که این آرد، دارای  پروتئین بالا و فیبر می  باشد.


افرادی که بادام زمینی  می خورند، کمتر به برخی از بیماری های مزمن مبتلا می شوند؟

در برخی تحقیقات ثابت شده که مصرف  مغزها(که بادام زمینی را هم شامل می شد) ریسک ابتلای به بیماری های قلبی عروقی و دیابت  را پایین می آورد.


بیشتر بدانید : خواص بادام زمینی

بیشتر بدانید : بادام زمینی مفیدتر است یا کره بادام زمینی؟

بیشتر بدانید : چه کسانی نباید کره بادام زمینی بخورند

بیشتر بدانید : بادام سرد است یا گرم ؟ + طرز تهیه حلوای بادام


تهیه و ترجمه  : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت