دانشمندان معتقدند كه سطح پايين ويتامين D موسوم به «ويتامين آفتاب» در بدن با بروز دردهاي مزمن در بين زنان ارتباط دارد. اين رابطه به دليل تفاوت....


به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،
‌بر اساس نتایج این مطالعه كه در نشریه «سالنامه بیماریهای روماتوئیدی» منتشر شده، این رابطه به دلیل تفاوت هورمونهای تاثیرگذار در این زمینه ‌در مردان وجود ندارد.

گروه تحقیقاتی از انستیتو سلامت اطفال در لندن كه در بررسی‌های خود به وجود چنین ارتباطی پی برده‌اند هم اكنون در تلاش هستند دریابند كه آیا مكمل‌های ویتامین D می‌توانند از بدن در برابر بروز دردهای مزمن جلوگیری كنند.

آمارها نشان می‌دهد كه در انگلیس از هر 10 نفر یك تن در طول عمر خود به این دردهای مزمن دچار می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند كه علت این امر هنوز به خوبی مشخص نیست اما بیشترین احتمال تا این لحظه روی عوامل احساس متمركز است.

دكتر الینا هیپونن و دستیاران وی معتقدند كه حداقل در زنان ویتامین D می‌تواند در برخی از موارد بروز دردهای مزمن نقش قابل توجهی ایفا كند.

این ماده معدنی مغذی كه برای سلامت استخوانها ضروری است، در صورتی كه نور خورشید به بدن تماس پیدا كند،‌در بدن تولید می‌شود و هم چنین در مواد غذایی چون ماهی چرب،‌زرده تخم مرغ و مارگارین (كره نباتی) یافت می‌شود.

در بین 7 هزار زن و مرد با متوسط سن 45 سال كه در سرتاسر انگلیس، اسكاتلند و ولز مورد مطالعه قرار گرفتند، افراد سیگاری، افراد غیرالكلی، افراد چاق و اشخاص زیر وزن همگی از میزان بالای ابتلا به دردهای مزمن در بدن خود خبر دادند. اما تنها در بین زنان اهمیت نقش ویتامین D مشاهده شده است.

گفتنی است، در این یافته‌ها موضوع تفاوتهای جنسیتی در فاكتورهای الگوی زندگی یا فاكتورهای اجتماعی مانند سطح تحرك بدنی مطرح نشده است.

 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health