مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند
مثل هر عضو دیگری در بدن كه ممكن است شكار سرطان شود، امكان دارد روده بزرگ هم قربانی سرطان شود و كار دست‌تان بدهد

سرطان ‌روده بزرگ چه‌كسانی را هدف می گیرد؟

سرطان این عضو، دومین علت شایع مرگ بر اثر سرطان در دنیاست، اما راه‌های كاهش خطر ابتلا به آن، چنان آسان هستند كه پس از مطالعه‌شان احتمالا متعجب می‌شوید كه چه آسان می‌توانید از خودتان در برابر سرطان محافظت كنید.

روده بزرگ به زبان ساده یك لوله تقریبا 1.5 متری در حفره شكمی شماست كه از یك طرف به روده كوچك پیوندخورده است و از طرف دیگر به مقعد می‌رسد و قسمت‌های غیر لازم غذا را به بیرون از بدن می‌راند. خطر ابتلا به سرطان این عضو، با افزایش سن بخصوص پس از 50 سالگی بیشتر می‌شود و آمارها نشان می‌دهند در كشورهای توسعه یافته مثل كانادا، آمریكا، اروپای غربی و استرالیا شایع‌تر است.

روده بزرگ از 2 بخش عمده كولون و راست روده تشكیل شده است و وقتی حرف از سرطان آن می‌زنیم منظورمان سرطانی شدن یكی از این بخش‌هاست. كولون همان لوله قرمز رنگ در حفره شكمی است كه شكل مربعی نیمه كاره را در این ناحیه ساخته است و راست روده، لوله‌ای 15 ـ 12 سانتی‌متری و متصل به كولون است و به مقعد می‌رسد و آخرین بخشی محسوب می‌شود كه پس‌مانده‌های غیر لازم غذا از آن می‌گذرند تا از بدن دفع شوند.

بیشتر بدانید : نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ که باید بدانید

بیشتر بدانید : درمان سرطان روده بزرگ با زهر زنبور عسل

بیشتر بدانید : پیشگیری از سرطان روده بزرگ با رعایت این 5 نکته

عوامل زمینه ساز سرطان روده بزرگ

دكتر پدرام فدوی، سرطان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این كه شیوع سرطان روده بزرگ در كشور ما نسبتا بالاست، می‌گوید: فراوانی موارد ابتلا به این نوع سرطان شبیه به فراوانی آن در آمریكا و اروپاست.

با توجه به گفته این متخصص، هر كدام از ما ممكن است روزی قربانی سرطان روده بزرگ شویم. با این حال عوامل زمینه‌سازی برای سرطان روده بزرگ وجود دارند كه اگر عوامل را بشناسیم و از آنها پرهیز كنیم تا حد زیادی از ابتلا به این نوع سرطان در امان خواهیم بود.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان روده بزرگ كه دكتر فدوی به آن اشاره می‌كند، رژیم غذایی است. خودتان فكر می‌كنید سرطان بیشتر گوشتخوارها را می‌پسندد یا آنها كه اهل خوردن فیبر، میوه‌ها و سبزیجات هستند؟

دكتر فدوی پاسخ می‌دهد: در رژیم‌های غذایی كه حاوی میوه‌ها و سبزیجات و مواد غذایی فیبردار هستند، این نوع سرطان كمتر دیده می‌شود اما كسانی كه در رژیم غذایی‌شان گوشت قرمز و چربی به مقدار فراوان می‌گنجانند، بیشتر از دیگران در معرض خطر این بیماری هستند.

پولیپ‌ها (توده های خوش خیم) روده هم همیشه عوامل خطرساز بالقوه محسوب می‌شوند. به گفته دكتر فدوی این پولیپ‌ها می‌توانند در آینده بدخیم و سرطانی شوند و بهتر است براساس صلاحدید پزشك از بدن خارج شوند و از نظر سرطانی بودن مورد آزمایش قرار بگیرند. او در این باره آمار جهانی قابل توجهی را ارائه می‌كند: از هر 100 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ یك نفر از پولیپ روده رنج می‌برد.

از سوی دیگر، این پولیپ‌ها در كسانی كه خانواده‌شان به آنها مبتلا بوده‌اند بیشتر دیده شده است؛ به این معنا كه شیوع پولیپ‌های روده‌ای در كودكانی كه والدین مبتلا به این عارضه را داشته‌اند، 50 درصد بیشتر از كودكان دیگر است. ‌این سرطان‌شناس اظهار می‌كند: سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ در خانواده، بیماری‌های التهابی روده، چاقی زیاد بخصوص چاقی شكمی و استفاده از الكل، خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.


پیشگیری از درمان سرطان روده بزرگ بهتر است
سرطان روده

درمان سرطان در كشور دشوار و هزینه‌بر است تا جایی كه بیشتر بیماران سرطانی باید علاوه بر غم بیماری، اضطراب تامین هزینه‌های بیماری‌شان را نیز داشته باشند، اما اگر مردم راه‌های پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها را بشناسند، آن وقت شاید هرگز به آنها مبتلا نشوند و كابوس تامین هزینه‌ها و نگرانی از میزان پیشرفت درمان‌ها را تجربه نكنند، این اصل درباره سرطان روده بزرگ نیز صدق می‌كند.

دكتر فدوی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ به مردم توصیه می كند.باید سالی یكبار با پزشك متخصص گوارش یا داخلی ملاقات داشته باشند. او از خوردن سیر در غذا، نوشیدن شیر و كلسیم و استفاده كمتر از گوشت قرمز به عنوان راه‌هایی برای كاهش خطر ابتلا به این بیماری نام می‌برد و بر داشتن تحرك و ورزش در طول روز نیز تاكید می‌كند.


زنگ خطر را بشنوید

آن طور كه دكتر فدوی می‌گوید، اگر عادات روده شما تغییر كرده، یعنی یبوست یا اسهال دارید یا در اندازه مدفوع‌تان تغییری به وجود آمده است، اگر در مدفوع‌تان خون می‌بینید، اگر دردهای شكمی یا لگنی دارید، اگر در قسمت پشت یا كبد، دردی دارید، اگر كم‌خونی و ضعف و كاهش وزن شدید دارید، فورا باید به پزشك مراجعه كنید؛ چون ممكن است سرطان روده بزرگ شكارتان كرده باشد و موذیانه در حال تسخیر بدن‌تان باشد.


اگر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما تایید شود چه اتفاقی می‌افتد؟ دنیا به آخر می‌رسد؟ دور زندگی را خط می‌كشید؟

اشتباه نكنید، ناامید نشوید این نوع سرطان هم مثل بقیه انواع سرطان‌ها راه‌هایی برای درمان دارد. دكتر فدوی راه‌های درمان این نوع سرطان را توضیح می‌دهد: جراحی بهترین گزینه برای درمان این بیماران است؛ همچنین شیمی درمانی برای بیمارانی كه در معرض خطر بالا قرار دارند پیشنهاد می‌شود. رادیوتراپی نیز از دیگر روش‌های درمانی است كه معمولا برای درمان سرطان راست روده به كار می‌رود اما در درمان سرطان كولون كاربردی ندارد.



بیشتر بدانید : درمان سرطان روده بزرگ با بره موم عسل

بیشتر بدانید : چه عواملی خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند؟

بیشتر بدانید : ویتامینی که سرطان روده را ضربه فنی می کند!

بیشتر بدانید : هورمونی بر علیه سرطان روده بزرگ


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir