دانش آموزانی كه به طور غيرداوطلبانه زير دست و مطيع ديگران هستند بيشتر دوره‌های برگشت پذيری افسردگی شديد را تجربه می‌كنند.



یك پژوهش جدید كانادایی نشان می‌دهد؛ خطر بروز یا برگشت پذیری افسردگی در دانش آموزانی كه احساس حقارت و كوچكی می‌كنند، بیشتر است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، میریام مونگراین از دانشگاه یورك كه سرپرستی این پژوهش را برعهده دارد، می‌گوید: دانش آموزانی كه به طور غیرداوطلبانه زیر دست و مطیع دیگران هستند بیشتر دوره‌های برگشت پذیری افسردگی شدید را تجربه می‌كنند.

مطیع بودن و فرمانبرداری غیرداوطلبانه و اجباری باعث می‌شود این كودكان در آینده به لحاظ وضعیت اجتماعی در سطح پایینی قرار بگیرند، مقایسه‌های اجتماعی غیرمنصفانه و نامطلوب انجام دهند و برای فرار از شرایط منفی احساس ناتوانی كنند.

در این مطالعات، پژوهشگران 146 دانش آموز را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده و با آنها مصاحبه‌هایی انجام دادند.

پس از 16 ماه پژوهش آنها دریافتند؛ دانش آموزانی كه فرمانبردار اجباری هستند در طول این دوره بیشتر دچار برگشت پذیری افسردگی حاد شدند.

نتایج حاصل از این بررسی در واقع از یك تئوری تكاملی افسردگی حمایت می‌كند كه بر اساس آن افراد افسرده احساس می‌كنند هیچ راه گریزی از احساسات منفی یا شرایط منفی ندارند و در نتیجه برای سازگاری با شرایط و پرهیز از آسیب‌های احساسی بیشتر تصمیم به عقب نشینی می‌گیرند.

این پژوهشگران می‌گویند؛ نتایج مطالعات فوق را می‌تـوان به تمام گروه‌های سنی به طور كلی تعمیم داد.

این تحقیق در مجله كانادایی «علوم رفتاری» منتشر شده است.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health