هرچند هنوز هم مصرف كنندگان روغن جامد در كشور ما كم نيستند اما الگوی مصرف روغن مايع در ديگر كشورها و توصيه كارشناسان نشان می دهد...



هرچند هنوز هم مصرف كنندگان روغن جامد در كشور ما كم نیستند اما الگوی مصرف روغن مایع در دیگر كشورها و توصیه كارشناسان نشان می‌دهد كه استفاده از روغن های مایع ضرر كمتری برای بدن دارد.

خبر تاسف برانگیز این است كه با وجود هشدار‌های كارشناسان در زمینه استفاده از روغن جامد، سرانه مصرف هر ایرانی برای روغن جامد 14 كیلو گرم و برای روغن مایع تنها 40 گرم است.

از سوی دیگر  در حال حاضر ۹۰درصد از روغن مصرفی در روستاها و ۸۰ درصد آن در شهرها روغن جامد است. خیلی از مصرف كنندگان روغن جامد بر این باورند كه روغن‌های جامد برای مدت بیشتری قابل نگهداری بوده و در مقابل نور و حرارت مقاوم‌ترهستند.

اما از آنجا كه این روغن‌ها ابتدا مایع بوده و طی فرایندی جامد می‌شوند میزان اسید‌های چرب اشباع كه نقش مهمی‌در ایجاد بیماری‌های قلبی دارند در آنها بیشتر می‌شود.

این در حالی است كه میزان این اسید‌ها در روغن مایع كمتر بوده و اخیرا انواعی از روغن مایع بدون كلسترول هم تولید شده است.

البته باید توجه داشت كه موارد مصرف روغن مایع هم محدود به روش‌هایی از پخت است كه طی آن حرارت تند و طولانی به روغن داده نشود و برای سرخ كردن باید از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده كرد.

بنا بر اعتقاد كارشناسان، استفاده از روغن زیتون در پخت و پز( به جز سرخ كردن) بهترین روش است كه به حفظ سلامتی بدن كمك می‌كند. البته با توجه به قیمت نسبتا گران روغن زیتون در این بخش، محصولات تقلبی هم فراوان به فروش می‌رسد.

كارشناسان راه‌هایی را برای انتخاب روغن زیتون مرغوب توصیه می‌كنند. از جمله اینكه هنگام استشمام روغن بایستی بوی زیتون احساس شود، یا شاید به طور خیلی جزئی بوی سبزی یا سیب داشته باشد.

البته رنگ روغن را در نظر نگیرید زیرا رنگ به آسانی می‌تواند تقلبی شود. در حقیقت، گاهی ظروفی كه روغن‌ در داخل آنها ریخته می‌شود از نوع كبالت آبی هستند، بنابراین خریداران نمی‌توانند متوجه رنگ شوند.

علاوه بر روغن زیتون اخیرا روغن‌هایی مانند هسته انگور هم وارد بازار شده‌اند كه قیمت زیادی دارند اما خواص آنها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی به اثبات رسیده است.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: همشهری آن لاین