مدیر مؤسسه جهانی واکسن اچ آی وی (HIV) گفت: "ما در انجمن تحقیق روش خود را بطور چشمگیری تغییر داده‌ایم"...
یکسال پس از مانعی در جهت تحقیق برای واکسن ایدز، پژوهشگران می گویند که این شکست، آنها را مجبور کرده است که برای ایجاد دفاع علیه بیماری به دنبال راههای کاملاً جدیدی باشند.
پس از حدود 30 سال، 25 میلیون مرگ و میر و هزینه میلیاردها دلار هیچ واکسنی بدست نیامده است. دانشمندان در همایش بین‌المللی واکسن ایدز امسال گفتند که آنها برای غلبه بر شکست‌هایشان به شیوه‌های تازه‌ای روی می‌آورند.

Alan Bernstein، مدیر مؤسسه جهانی واکسن اچ آی وی (HIV) که مجموعه‌ای از سازمانهایی است که روی یک واکسن کار می‌کنند، گفت: "ما در انجمن تحقیق روش خود را بطور چشمگیری تغییر داده‌ایم". در حاشیه همایش که روز جمعه در Cape Town به پایان رسید، او در گفتگو با AFP بیان کرد که موانعی شگفت‌انگیز دانشمندان را مجبور کرده بود که برای مهار بیماری، تحقیقی جدید و پیچیده را بررسی کنند.

سال گذشته دانشمندان مجبور شدند که دو آزمایش بالینی پیشرفته واکسن را که مربوط به شرکت دارویی مرک (Merck) بود رها کنند، زیرا بنظر رسید که عملاً خطر عفونت ایدز را افزایش می‌دهد.

Mitchell Warren از انجمن دفاع از واکسن ایدز گفت: "نتیجه شرکت مرک شگفت‌آور و موجب دلسردی شد... کسی نمی‌توانست چیزی را که رخ داد پیش‌بینی کند. آنها هنوز نمی‌فهمند که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است. این نتایج، افراد را وا می‌دارد که تجدید نظر کنند و راهها و شیوه‌های جدیدی را برای دستیابی به یک واکسن ایدز در نظر بگیرند".

حدود 30 آزمایش بالینی دیگر، گرداگرد جهان در جریان است؛ اما مهمترین آنها مطالعه‌ای است که در سال 2003 میلادی در تایلند شروع شد و انتظار می‌رود که نتایج آن سال آینده مشخص شود. این بزرگترین مطالعه است و 1600 نفر در آن شرکت دارند. دانشمندان می‌گویند که نتیجه‌ی آن هرچه که باشد، این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را ارائه خواهد داد.

ضمناً Warren می‌گوید که شکست آزمایش مرک موجب شده است که دانشمندان فرضیات بنیانی خودشان را درباره اینکه واکسنها چطور کار می‌کنند دوباره بررسی کنند. او گفت: "افراد واقعاً درگیر راههای جدید انجام کارها می‌باشند".

در گذشته واکسنها موجب می‌شدند که بدن یا پادتن‌هایی تولید کند که یک بیماری را مهار کنند، یا به سلولهای عفونی حمله کند تا آنها را قبل از گسترش بیماری نابود کند. اما ویروس اچ آی وی (HIV) دچار تغییر می‌شود و تقریباً طراحی یک واکسن برای حمله کردن به آن را غیرممکن می‌سازد.

Bernstein گفت که هیجان انگیزترین پژوهش جدید، دفاعهای اخیراً کشف شده در بدن انسان بنام سیستم ایمنی ذاتی (innate) را بکار می‌برد؛ که به عنوان سیستم هشدار دهنده آغازین برای تهاجم علیه بیماریها عمل می‌کند. او گفت که این سیستم می‌تواند راهی را برای مهار اچ آی وی ارائه دهد اگر که دانشمندان راهی را برای تحریک زودهنگام آن پیدا کنند. او گفت: "ما اکنون می‌دانیم که ممکن است فقط چند ساعت یا حداکثر چند روز برای مهار اچ آی وی فرصت داشته باشیم. به این دلیل اگر ما در جستجوی یک واکسن هستیم، فکر کردن در مورد فعال کردن این سیستم هشدار دهنده زودهنگام ممکن است مهم باشد".

ناامیدی‌ها در جستجوی واکسن، موجب درخواست‌هایی برای پایان دادن به تحقیق شده است، با منتقدانی که بیان می‌کنند این پول بهتر بود در دیگر فعالیتهای پیشگیری و درمان خرج می‌شد.

اما Anthony Fauci، یکی از پژوهشگران تراز اوّل جهان در مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده، اصرار دارد که نهایتاً یک واکسن می‌تواند بهترین دفاع علیه بیماری را ارائه دهد.

مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده، سرمایه گذار اصلی در جهان در مورد تحقیق واکسن اچ آی وی، در سال 2008 میلادی 5/1 میلیارد در این زمینه خرج کرد.

Fauci گفت: "اگر شما بطور تاریخی بنگرید، واکسنها به صرفه‌ترین اقدامات بهداشتی در تاریخ بوده‌اند"، با ممانعت از بار مالی باورنکردنی درمان بیماریها.
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ - آرش عباسی
منبع: سایت Yahoo 
اختصاصی سیمرغ www.seemorgh.com/health