عضو انجمن متخصصان پوست و مو با اشاره به اينكه شوره سر در مردان به علت چربی بالای پوست شايع‌تر از زنان است، گفت: از مهمترين علل ايجاد شوره سر در فصل تابستان...

 

مجتبی امیری اظهار داشت: لایه خارجی پوست سر مانند سایر نقاط دیگر بدن دائماً در حال تجدید و جایگزینی است و سلول‌های جدید ساخته ‌شده به سطح پوست حركت كرده و سپس تك تك می‌ریزنند كه این دوره حدود 30 روز به طول می‌انجامد و در صورت افزایش سرعت چرخه ایجاد سلو‌ ها پوسته‌ریزی آن، شوره سر ایجاد می‌شود كه شامل سلول‌های به هم چسبیده و پوسته‌های بزرگ است.
وی افزود:شوره سر اگر قبل از سن بلوغ اتفاق افتد معمولاً به شوره‌های خشك سر معروف هستند كه بیشتر به علت فعالیت بیش از حد لایه خارجی پوست اتفاق می‌افتد و حالت بیماری ندارد اما شوره‌هایی كه پس از سن بلوغ ایجاد می‌شود در صورتی كه همراه با خارش و قرمزی ناحیه و شوره‌های زرد و چسبنده‌ای باشند ناشی اگزومای سبوره‌ای است اما اگر شوره‌های سر به صورت پوسته‌های براق،شفاف و سفیدرنگی باشند به نام درماتیت پسوریازیس معروف است.
امیری اضافه كرد:نوعی از شوره سر كه بیشترین علت مراجعات به پزشكان را شامل می‌شود اگزومای سبوره‌ای است كه شوره در ناحیه جلو و فرق سر به همراه قرمزی و گاهی خارش در ناحیه ابروها، پشت گوش‌ها و وسط سینه دیده می‌شود و شوره به قسمت‌های حاشیه و پشت سر نمی‌رسد.
وی ادامه داد:در نوع پسوریازیس،شوره ناشی از خشكی،فقط در ناحیه سر دیده می‌شود البته ممكن است فردی در نواحی دیگر بدنش بیماری پسوریازیس را داشته باشد ولی معمولاً این عارضه تنها سر را درگیر می‌كند و اهمیت این موضوع به خاطر تشخیص اگزومای سبوره‌ای و پسوریازیس اهمیت دارد؛ چرا كه اگزومای سبوره‌ای تنها در نواحی مودار دیده می‌شود و اگزومای پسوریازیس علاوه بر درگیركردن نواحی مودار به حاشیه‌های سر كه مو ندارد مانند پیشانی نیز كشیده می‌شود.
این متخصص پوست و مو یاد آور شد:درمان شوره به علت آن بستگی دارد و باید گفت در مواردی كه شوره سر ناشی از قارچ سبوریت است به منظور درمان در مراحل اول از شامپوهای ضدقارچ استفاده می‌شود و نكته مهم در مصرف این شامپوها این است كه باید 2 تا 3 مرتبه در هفته استفاده شود و در هر بار مصرف 2 تا 3 دقیقه كف شامپو روی سر بماند؛چرا كه عامل اصلی زمینه‌ سازی اگزومای سبوره‌ای چربی سر است.
وی با بیان اینكه ثابت شده است اگزومای سبوره‌ای از مهمترین علل اصلی ریزش موی مردانه است افزود:‌شستشوی روزانه سر حتی می‌تواند موجب درمان این عارضه شود؛لذا درمان این عارضه می‌تواند شدت ریزش مو را كم كند و حتی ریزش موی سر را از بین ببرد.
امیری تصریح كرد:افرادی كه اگزومای پسوریازیس دارند باید با درمان‌های اختصاصی درمان شوند و در نوع سوم شوره سر یعنی در كسانی كه شوره فقط به علت خشكی پوست سر ایجاد می‌شود جهت درمان استفاده از شامپوهای پلیتار ضدقارچ به علت اینكه تقسیم سلولی ناحیه سر را مهار می‌كند توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان كرد: شوره سر معمولاً پس از سن بلوغ در كسانی كه زمینه دارند آغاز می‌شود و عمدتاً در میان‌سالی دیده می‌شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
موها از سلامتی شما چه میگویند؟
آیا درمانی برای ریزش مو وجود دارد؟
مهمترین عامل ریزش موی سر
چگونه موهای خود را شستشو دهیم؟!
اصول و بهداشت مراقبت از مو