خوراکی های کاهنده آهن خون
کم خونی فقر آهن بیماری بسیار شایعی است که بیشتر در زنان و کودکان بروز می کند،اما بسیاری از خوراکی های در این بیماری موثر هستند.

چه خوراکی هایی باعث کاهش آهن خون می شوند؟

در این بیماری به علت نبود آهن کافی،بدن قادر به ساختن هموگلوبین نیست.

از علائم این کم خونی

رنگ پریدگی است که به خصوص در زیر پلک و کف دست مشهود است.همچنین فرد در این کم خونی دچار خستگی و بی حالی می شود و در حالت شدید آن،ناخن ها قاشقی شکل میشوند.رژیم غذایی غنی از آهن همراه با مکمل آهن،اغلب برای افرادی که دچار کم خونی فقر آهن هستند،توصیه می شود.خانم ها و دخترها و بچه های در حال رشد به خصوص بچه های زیر دو سال به شدت در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند و باید منابع غذایی آهن دار، زیاد دریافت کنند.

بیشتر بدانید : 15 نشانه اصلی کمبود آهن در بدن

منابع غذایی آهن دار عبارتند از

گوشت،جگر،تخم مرغ،حبوبات،مغزها،میوه های خشک و سبزی های برگ سبز تیره مثل اسفناج. جذب آهن از غذا تحت تاثیر عوامل مختلفی است.بعضی عوامل در رژیم غذایی جذب آهن را کاهش و بعضی افزایش می دهند.آهن موجود در فرآورده های گوشتی جذب خوب و بالایی دارد، ولی آهن موجود در منابع گیاهی جذبش پایین است و اگر بخواهیم جذب آهن منابع گیاهی مثل اسفناج را افزایش دهیم، باید منابع گیاهی را همراه با کمی گوشت یا همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنیم. مثلاً روی غذا آب لیمو ترش بچکانیم یا بعد از غذا میوه بخوریم.

بیشتر بدانید : رژيم غذايی در کم خونی و فقر آهن

عوامل کاهنده جذب آهن

  • چای و قهوه
  • سبزیجات حاوی اگزالات مثل چغندر و ریواس
  • سبوس غلات

عوامل افزاینده جذب آهن

  • گوشت
  • میوه جات مثل پرتقال،طالبی،گریپ فروت و ...
  • سبزیجات مثل بروکلی،گوجه فرنگی،فلفل سبز و ...

بهتر است یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا چای بخوریم در غیر این صورت مانع جذب آهن غذا می شود.در کودکان باید از شش ماهگی (همزمان با شروع غذای کمکی) دادن قطره آهن را شروع کنیم و تا پایان دو سال ادامه بدهیم.

زنان باردار هم باید از چهار ماهگی تا سه ماه پس از زایمان روزی یک عدد قرص آهن بخورند، ولی سایر گروه های سنی اگر می‌دانند دریافت آهن شان پایین است در سن دبستان و راهنمایی باید سه ماه از سال، هفته یی یک عدد قرص آهن بخورند (کلاً 12 عدد قرص آهن) و برای سن دبیرستان به بالا چهار ماه از سال.خوردن هفته یی یک عدد قرص آهن توصیه می شود (یعنی کلاً 16 عدد قرص).

بیشتر بدانید : کم خونی و کمبود آهن و مهم ترین علت های آن چیست؟

بیشتر بدانید : پیشگیری از کم خونی و کمبود آهن با توصیه های سازمان جهانی بهداشت

بیشتر بدانید : من کمبود آهن دارم، چه کار کنم؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:etemaad.ir