درازکش درس خواندن خطرناک است + روش صحیح نشستن پشت میز
رعایت برخی نکات در زمان مطالعه برای محافظت از ستون فقرات و گردن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به خطرات درازکش درس خواندن و نحوه صحیح پشت میز نشستن اشاره می کنیم.

خطرات دراز کش درس خواندن چیست؟

دکتر محمدباقر شمسی، دکترای تخصصی فیزیوتراپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است، مطالعه در حالت درازکش و خوابیده می‌تواند موجب آسیب به ستون فقرات شود. بهترین حالت مطالعه پشت میز نشینی است، استفاده از میز مطالعه موجود می‌شود بدن در وضعیت استاندار قرار گرفته و فشاری به عضلات وارد نشود.

البته پشت میزنشینی هم قواعد خاص خود را دارد و باید میز و صندلی فرد ارتفاع مناسب داشته و استاندارد باشد. ارتفاع میز و صندلی باید به گونه‌ای باشد که فرد زمانی که آرنج خود را روی میز میگذارد کف دست به چانه برسد. از طرفی پای فرد زمانی که روی صندلی می‌نشیند باید کاملا روی زمین قرار گرفته و آویزان نباشد.

نحوه نشستن افراد روی صندلی باید  به گونه‌ای باشد که کاملا به پشتی صندلی تکیه داده و قوس کمر پرشود. افراد باید از خم شدن روی میز برای مطالعه کتاب اجتناب کرده و از ابزار کتابخوان که کتاب را عمودی یا متمایل نگه می‌دارند استفاده کنند.

 درازکش درس خواندن خطرناک است + روش صحیح نشستن پشت میز

خم شدن طولانی مدت موجب شده تا عضلات در حال انقباض باقی بمانند و این انقباض طولانی مدت موجب می‌شود جریان گردش خون به خوبی انجام نشده و فرد دچار خستگی و درد عضلات شود. ادامه این حالات می‌تواند در نهایت به کوتاهی عضله و آرتروز گردن منجر شود.

افرادی که از میز و صندلی برای مطالعه استفاده نمی‌کنند،باید برای مطالعه نهایتا از یک میز کوچک یا جعبه کارتون استفاده کرده و کتاب را روی آن و مقابل خود قرار دهند. قرار دادن کتاب روی زمین ناخودآگاه فرد را مجبور به خم شدن کرده و این کار آسیب عضلات گردن و ستون فقرات را به دنبال دارد.

دراز کشیدن چه به پشت و چه به شکم وضعیت استانداردی برای مطالعه نیست و موجب انقباض غیراصولی عضلات می‌شود. مطالعه طولانی مدت در این شرایط، موجب تغییر وضعیت ستون فقرات شده و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوارض مطالعه روی شکم و نشستن های طولانی کنکوری ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مطالعه کردن و آرتروز گردن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درست بنشینید تا کمر درد نگیرید!!



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir