میوه یا آبمیوه کدام بهتر است؟ + مدت زمان نگهداری از آبمیوه چقدر است؟
 میوه یکی از مهم ترین خوراکی های مورد نیاز ما انسان هاست، اما آیا خوردن آبمیوه هم به اندازه میوه برای بدن مفید است؟ در این مقاله به طور کامل به بررسی این مسئله می پردازیم.

میوه بخوریم یا آبمیوه؟

اگر در سال‌های اخیر، سری به مراکز خرید یا خیابان‌های پررفت‌وآمد شهر زده باشید، حتما مغازه‌های بزرگ و کوچک آبمیوه‌فروشی را دیده‌اید که همان‌جا در حضور مشتری اقدام به تهیه انواع آبمیوه‌های طبیعی می‌کنند. بعضی از این مغازه‌ها، آبمیوه‌های طبیعی را در بطری‌های 1 تا 3 لیتری هم به فروش می‌رسانند و گروهی از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای آبمیوه‌های صنعتی، این آبمیوه‌های طبیعی را خریداری و مصرف کنند. این در حالی است که خیلی از ما نمی‌دانیم شرایط نگهداری از چنین محصولاتی به چه صورت است و آیا این آبمیوه‌ها به اندازه میوه طبیعی ارزش تغذیه‌ای دارند یا نه.

گفتگویی با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده‌ایم تا درباره خوب و بد این آبمیوه‌های باز و طبیعی بیشتر بدانیم.


آیا مصرف آبمیوه‌های طبیعی که این روزها در سطح شهر عرضه می‌شوند، می‌تواند تامین‌کننده نیاز بدن به ریزمغذی‌ها باشد؟

به‌طور کلی، ما به تمام گروه‌های سنی و جنسی، مصرف خود میوه را به‌جای آبمیوه توصیه می‌کنیم. به‌عبارت ساده‌تر، هرچه فرایند بیشتری روی مواد غذایی انجام بگیرد، دو اتفاق برای آن ماده غذایی می‌افتد؛. اول اینکه مواد مغذی آن شدیدا کاهش می‌یابند و دوم اینکه کالری آن به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا می‌رود
 
آب پرتقال، بهترین مثال در این مورد است. بهتر است بدانید کالری یک لیوان آب پرتقال طبیعی به اندازه کالری 4 عدد پرتقال است، اما میزان ویتامین C موجود در آن شاید کمتر از یک عدد پرتقال باشد. از این‌رو، طبیعی است ما، مصرف پرتقال را نسبت به آب پرتقال در اولویت قرار بدهیم. از طرف دیگر، میزان قندهای ساده موجود در آبمیوه نسبت به میوه تازه بیشتر است و به همین دلیل هم نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی باعث ایجاد حس گرسنگی در فاصله کوتاه‌تری نسبت به مصرف میوه طبیعی می‌شود و زمینه ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را مخصوصا در کودکان افزایش می‌دهد.


تفاوت قرار دادن میوه و آبمیوه در برنامه غذایی کودکان چگونه است؟

هرچند بعضی کودکان تمایلی به مصرف میوه‌ها ندارند و نوشیدن آبمیوه‌ها را به جویدن میوه ترجیح می‌دهند، اما بهتر است والدین عزیز بدانند جویدن میوه کامل به تکامل رشد دهانی و دندانی فرزند آنها کمک می‌کند و فیبر بیشتر موجود در میوه‌ها نسبت به آبمیوه‌ها باعث ایجاد حس سیری مطلوب در آنها می‌شود. به همین علت، کودکانی که میوه را بیشتر از آبمیوه در برنامه غذایی خود دارند، کمتر در معرض ابتلا به اضافه‌وزن قرار می‌گیرند و ریزمغذی‌های بیشتری مانند ویتامین C به بدن آنها می‌رسد. از این‌رو، سیستم ایمنی بدن آنها هم برای مقابله با عوامل بیماری‌زا قوی‌تر از سایر کودکان خواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که ما به والدین توصیه می‌کنیم اکیدا کودکان را به نوشیدن آبمیوه عادت ندهند و آنها را با روش‌های مختلف به مصرف میوه‌های تازه تشویق کنند.


چه زمانی مصرف آبمیوه بهتر از میوه است؟

میوه یا آبمیوه کدام بهتر است؟ + مدت زمان نگهداری از آبمیوه چقدر است؟

بعضی افراد به دلیل داشتن مشکلات گوارشی، باید میوه کمتری مصرف کنند تا فیبر کمتری وارد بدن آنها شود. معمولا مصرف آبمیوه‌ها برای این افراد بهتر از میوه‌ها خواهد بود. البته حواس‌تان باشد به‌جز این گروه از بیماران، توصیه ما همواره به دریافت فیبر فراوان از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه است تا جلوی ابتلا به مشکلاتی مانند یبوست، افزایش فشار خون، افزایش قندخون و افزایش چربی‌خون گرفته شود.


مصرف آبمیوه طبیعی و توصیه های لازم

آبمیوه مانند سایر خوراکی‌ها جزو آن گروه از ترکیبات غذایی است که ما ممنوعیتی در مصرف آن نداریم و گاهی می‌توانیم برای تنوع آن را در برنامه غذایی خودمان بگنجانیم. طبیعی است که توصیه ما برای مصرف آبمیوه‌ها همواره بر اولویت نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی نسبت به آبمیوه‌های صنعتی متمرکز بوده، اما این نکته را فراموش نکنید که چه شما آبمیوه طبیعی را در خانه تهیه کنید و چه از مغازه‌های سطح شهر خریداری کنید، باید آبمیوه فقط به اندازه یک وعده مصرفی تهیه و نوشیده شود. بد نیست بدانید اگر آبمیوه را بلافاصله بعد از تهیه آن مصرف نکنید، ارزش تغذیه‌ای آن به‌طور قابل‌توجهی از بین می‌رود؛‌ یعنی اگر شما یک لیتر آبمیوه از مغازه بخرید، آن را تا منزل برسانید و برای مصرف یکی‌-دو روز این نوشیدنی را داخل یخچال قرار دهید، دیگر هیچ مواد مغذی خاصی با مصرف آن به بدنتان نمی‌رسانید و ممکن است تنها از طعم آن لذت ببرید. با این‌حساب می‌توان گفت اگر هدف شما از مصرف آبمیوه‌ها،‌ دریافت ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است، باید حتی یک ساعت هم بین تهیه و نوشیدن آن فاصله نیندازید. در غیر این صورت، ارزش تغذیه‌ای نوشیدنی شما از بین خواهد رفت.


آیا آبمیوه‌های طبیعی هم فاسد می شوند؟

معمولا فساد میکروبی و باکتریایی در مورد آبمیوه‌ها چندان مطرح نیست، اما امکان دارد کپک‌ها یا قارچ‌های میکروسکوپی سراغ آنها بیایند. هرچند توصیه ما به عدم نگهداری از آبمیوه‌ها بعد از تهیه آنهاست و نگهداری‌شان در ظروف شیشه‌ای یا سایر ظروف تاثیری بر پیشگیری از کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها نمی‌گذارد، اما شدیدا توصیه می‌شود اگر آبمیوه تغییر رنگ یا بو داد یا ظرف آبمیوه حاوی کپک‌های قابل‌مشاهده شد، از مصرف آن اکیدا خودداری شود. از طرف دیگر، اگر میوه‌ای مانند هویج، پرتقال، سیب یا ... که در مغازه‌ها نگهداری و آب‌گیری می‌شوند، دارای آلودگی محیطی باشند، می‌توانند عوارضی مانند اسهال و استفراغ برای مصرف‌کننده ایجاد کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آب میوه بهتر است یا میوه ؟!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آبمیوه های بسته بندی قابل اعتماد هستند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن باور نکردنی با آبمیوه های چربی سوز خانگی!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 آب میوه مخلوط رژیمی - قسمت اول



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir