این دو رنگ دارای خواص بسیاری هستند،آیا شما این دو رنگ را می شناسید؟

 

دانشمندان در مطالعات مختلف دریافتند تخم‌مرغ نه‌تنها نباید از برنامه غذایی حذف شود؛بلكه می‌توان آن را یك غذای مفید در نظر گرفت.
به گفته محققان،تخم‌مرغ حاوی ارزش غذایی زیاد، پروتئینی با كیفیت عالی، كم‌كالری و كم‌چرب است و نباید تخم‌مرغ به لحاظ داشتن كلسترول از برنامه غذایی حذف شود.در هرم غذایی،این ماده به عنوان بخشی از گروه غذایی سرشار از پروتئین و در رده موادی مانند گوشت قرمز،ماكیان،ماهی و حبوبات خشك قرار می‌گیرد.
مصرف روزانه یك تخم‌مرغ قابل قبول است؛اما باید كلسترول موجود در آن را با سایر غذاهایی كه طی روز مصرف می‌شود، در نظر گرفت.
مبتلایان به بیماری‌های قلبی، دیابت یا كسانی كه سطوح كلسترول بد خونشان بالاست باید مقادیر كمتر یا تخم‌مرغ‌های كوچكتر را مصرف كنند كه كلسترول كمتری دارند.
یك تخم‌مرغ بزرگ كمتر از ۴ درصد دریافت كالری روزانه شخصی كه در روز ۲۰۰۰ كالری می‌گیرد را دربر می‌گیرد.
نشان‌ داده شده كسانی كه تخم‌مرغ می‌خورند رژیم غذایی بهتری دارند و بنابر نظر دانشمندان، علت این است كه این افراد تمایل به خوردن صبحانه بویژه تخم‌مرغ دارند. تخم‌مرغ دارای هر دو گروه چربی و پروتئین است و این دو احساس پربودن را به فرد می‌دهند؛البته نگرانی‌هایی درباره برخی بیماری‌های ناشی از مواد غذایی كه با تخم‌مرغ ارتباط دارند،همواره وجود داشته است.
برای مثال یك عدد از هر ۲۰ هزار تخم‌مرغ ممكن است ‌آلوده به باكتری سالمونلا باشد.این باكتری می‌تواند باعث ناراحتی شدید روده شود.پختن تخم‌مرغ به طور كامل در آب جوش این مشكل را برطرف می‌كند.از نكات مهم درباره تخم‌مرغ،نگهداری در یخچال و مصرف آن بلافاصله پس از پخت است.زرده آن باید كامل و شكل سالمی داشته باشد.
بهتر است سالمندان و افرادی كه سیستم ایمنی تضعیف شده‌ای دارند،در خوردن تخم‌مرغ احتیاط بیشتری داشته باشند.به هر حال متخصصان امر تغذیه می‌گویند فواید تخم‌مرغ از مضراتش بیشتر است.
این فواید علاوه بر ارزش غذایی، شامل آماده شدن آسان، مدت نگهداری نسبتا طولانی در یخچال، قیمت تقریبا ارزان و خوشمزگی این ماده غذایی است.
حتی سالمندانی كه مشكل متابولیك خاصی ندارند و كلسترول خونشان نیز بالا نیست هم از نظر جویدن راحت و هم به لحاظ محتوای پروتئینی‌اش مفید است.
این روزها انواع مختلفی از تخم‌مرغ عرضه می‌شود. برخی انواع آن كلسترول كمتری دارند.تولید این تخم‌مرغ‌ها از طریق تغذیه مرغ‌ها با غذاهای گیاهی و روغن‌هایی مانند روغن كانولاست.یك تخم‌مرغ بزرگ می‌تواند حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم كلسترول باشد و این نوع تغذیه مرغ می‌تواند میزان كلسترول را به ۲۰۰ میلی‌گرم كاهش دهد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:tebyan.net
 
مطالب پیشنهادی:
بالاخره تخم مرغ برای کلسترول خوبه یا بد؟!
 تخم مرغ
5 غذای سالم و ارزان
پنج خوراکی معجزه آسا برای کاهش کلسترول
با داشتن چربی زیاد کلسترول را کاهش می دهد