مسری ترین سویه کرونا در کمین است
با ورود سویه جدید کرونا و شدت سرایت آن و میزان واکسن کریز بودن این ویروس بهتر است نکات بیشتری راجع به آن بدانید

واکسن گریزترین سویه کرونا 

نتایج پژوهش‌های جدید در آمریکا نشان می‌دهد زیرسویه جدید BA5 امیکرون دارای قابلیت انتقال بسیار گسترده است که به راحتی از سد دفاعی بدن عبور و فرد تازه بهبود یافته را دوباره مبتلا می‌کند.این زیر سویه، می‌تواند به سرعت افرادی را که حتی از محافظت بالا در برابر ویروس کرونا برخوردار هستند، مبتلا کند. پیش از این تصور می‌شد افرادی که در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند، تحت درمان آنتی بادی قرار گرفته‌ یا در مقابل ابتلا به ویروس مصونیت طبیعی پیدا کرده ‎اند و دست کم تا چندین ماه در برابر ابتلای دوباره مصون هستند اما اکنون دانشمندان عکس این را ثابت کرده‌اند و می‌گویند: «با شیوع زیرسویه جدید امیکرون، افراد در عرض چند هفته دوباره به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.»

 واکسن‌گریزترین و مسری ترین

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره زیرسویه‌های جدید کرونا گفته است :«زیرسویه‌های BA4 و BA5 معمولا قسمت‌های فوقانی مجاری تنفسی را درگیر می‌کند و مانند نوع دلتا، ماهیت شدیدی ندارد. بالطبع بیماری‌زایی‌شان هم مانند دلتا کشنده نیست، اما با توجه به این که شیوع بسیار بالایی دارد و بسیار مسری و واکسن‌گریز است، احتمال ابتلای گسترده افراد حتی به صورت خفیف وجود دارد.»

 سرماخوردگی؛ علامت شایع میان مبتلایان

عمدتا مبتلایان علایم سرماخوردگی دارند. همچنین تعداد قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان علایم گوارشی مانند اسهال و استفراغ دارند و فکر می‌کنند مسموم شده اند، در حالی که بیماری آن‌ها کووید است. همچنین برخی علایمی مانند آبریزش بینی و برخی هم گلودرد‌های شدید دارند. در عین حال برخی افراد هم هیچ‌یک از این علایم را نداشته  و فقط با علایم تب و خستگی ،کوفتگی  و بدن درد مراجعه می‌کنند اما  همه این موارد می‌تواند کووید باشد.

بیشتر بدانید : برای حفظ وضع موجود ماسک و واکسن بزنید

بیشتر بدانید : کدام ویتامین ها در پیشگیری از کرونا تاثیر بیشتری دارند؟

بیشتر بدانید : پیش بینی شدت بیماری کرونا با توجه به اندازه انگشتان افراد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com