با شروع زمستان و فصل سرما ؛ خشكی ، پوسته پوسته شدن و التهاب دست ها از زیبایی آنها می كاهد ، ضمن این كه در این فصل ناخن ها شكننده تر میشوند.با پرداختن به نكات زیر می توان از این موارد جلوگیری کرد.


* توجه داشته باشید ، شستن زیاد دست ، باعث خشكی بیشتر آن می شود .

* سعی كنید دست های خود را كمتر بشویید و اگر مجبور شدید ، فقط كف دست را بشویید . چرا كه پوست روی دست حساس تر است .
 
* سعی كنید برای خشك كردن دست ، از حوله های نخی استفاده كنید . البته خشك كردن دست فقط در حدی باشد كه آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند .

* در ضمن از شستن دست با آب داغ پرهیز كنید .

* كرم های مرطوب كننده نیز تاثیر خوبی بر پوست دارند .

* هنگام شست و شوی ظرف ها حتماً از دستكش استفاده نمایید .

* همچنین هنگام انجام كاری كه با گرد و خاك زیاد همراه است ، استفاده از دستكش های نخی لازم است ، زیرا گرد و خاك یكی از عوامل خشكی پوست محسوب می شود .

* در روزهای سرد نیز ، هنگام خروج از منزل از دستكش پشمی استفاده نمایید ، چون سرما نیز یكی دیگر از عوامل خشكی پوست دست به شمار می آید .
 
برای نرمی پوست دست چه باید كرد؟
3/1 فنجان گلیسیرین ، 3/1 فنجان روغن زیتون ، یك قاشق سوپ خوری آبلیمو و یك قاشق سوپ خوری روغن بادام را با یكدیگر مخلوط كرده ، در شیشه ای در بسته نگهداری كنید و هر شب با پنبه به پوست دست خود بمالید.
قابل ذكر است كه این محلول را نمی توان مدت زیادی نگهداری كرد. اگر روی دست های شما قرمز ، خشك و ملتهب و ترك خورده است ، كمی گلیسیرین و به اندازه 3/1گلیسیرین ، آب لیمو را در شیشه ای ریخته ، تكان دهید و 2 یا 3 با در روز و شب با پنبه روی دست بمالید . پس از مدت كوتاهی از نرمی و لطافت دست های خود حیرت زده خواهید شد.
یكی دیگر از مخلوط هایی كه پوست دست ها را نرم و لطیف می سازد ، مخلوط گلیسرین ، آب گوجه فرنگی تازه و كمی نمك است. روش دیگر قرار دادن دست ، در آرد جو است . به این ترتیب كه دست را در یك كاسه محتوی آرد جو قرار داده ، به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب سرد بشویید و كرم بمالید . بعد از چند دقیقه دوباره روی دست ها كرم بمالید . این كار سلول های مرده پوست كه ایجاد خشكی كرده اند، را از بین می برد .
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:ebtekarnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
استفاده ازضد آفتابها در فصول پاييز و زمستان!
مرطوبکننده پوست چيست؟
علت و درمان خشکی لبها
خشکی پوست در کمین پا برهنه ها!!
آیا پوست تان خشک است؟