به کرات درباره ی پوکی استخوان بانوان شنیده ایم ، آیا مردها هم به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟


محققان می‌گویند؛ مردان هم پوكی استخوان مبتلا می‌شوند اما خطر ابتلا به این عارضه استخوانی در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

پوكی استخوان یا متخلخل شدن استخوان‌ها، بیماری است كه مهمترین ویژگی آن كاهش تراكم استخوان‌ها و تخریب ساختاری در بافت‌های استخوانی است.

به گفته متخصصان؛ این وضعیت، خطر شكستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهد.
بر اساس مقاله جدید پزشكی كه در روزنامه نیویورك تایمز منتشر شده، پوكی استخوان یكی از مشكلات اصلی بهداشت عمومی است كه تنها در كشوری مثل امریكا سلامت 44 میلیون نفر را تهدید می‌كند و حدود 68 درصد از این افراد را زنان تشكیل می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد كه پس از سن 50 سالگی از هر دو زن، یك نفر و از هر چهار مرد، یك نفر در طول عمر خود به شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان مبتلا می‌شوند.

به گفته متخصصان؛ بدن ما استخوان‌های كهنه را با استخوان‌های نو و تازه جایگزین می‌كند. در طول سن رشد، جایگزینی استخوان‌های تازه سریعتر از تخلیه بافت‌های كهنه صورت می‌گیرد . در سن 30 سالگی انسان به اوج میزان تراكم استخوانی در بدن خود می‌رسد. اما پس از این سن، بدن در مقایسه با تشكیل بافت‌های جدید، بیشتر استخوان از دست می‌دهد.

اما چه كسانی در معرض خطر ابتلا به پوكی استخوان هستند؟

جنسیت مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می‌كند، یعنی اگر شما زن باشید بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارید. زنان به دلیل تغییرات مربوط به یائسگی در مقایسه با مردان، بافت استخوانی كمتری دارند و سریعتر هم استخوان از دست می‌دهند. همچنین زنانی كه جثه كوچك و استخوان‌های ظریف دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بعلاوه تحقیقات نشان می‌دهد كه زنان قفقازی و آسیایی، بالاترین خطر ابتلا به پوكی استخوان را دارند. درعین حال سن هم فاكتور خطرزای بسیار مهمی است؛ چون استخوان‌ها با بالا رفتن سن نازكتر و ضعیف‌تر می شوند. بعلاوه مصرف پایین كلسیم با از دست رفتن تراكم استخوانی رابطه مستقیم دارد. از آنجا كه پوكی استخوان یك بیماری خاموش و مخفی است لذا ممكن است بیماران تا زمانی كه بر اثر افتادن و زمین خوردن دچار شكستگی استخوانی نشده‌اند از وجود آن مطلع نشوند به همین خاطر توصیه می‌شود كه افراد در سنین بالاتر حتما به طور منظم از این حیث آزمایشات كامل را انجام دهند.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
هشت توصیه برای جلوگيری از پوكی استخوان
چه کسانی پوکی استخوان دارند؟
ارتباط پوکي استخوان و تغذيه مادر
عادتی عجیب برای پوکی استخوان
پوکی استخوان با این دو نوشیدنی