ژل‌،چسب و واکس ها برای مو ضرر دارند؟
به طور کلی، در مورد ترکیباتی که برای مو استفاده می‌شود (مانند فرم‌دهنده‌ها یا صاف‌کننده‌ها و یا حتی نرم‌کننده‌ها که به طور شایع استفاده می‌شود) رعایت چند مساله بسیار مهم است...

اول اینکه ترجیحا از مواد و ترکیبات یا محصولاتی استفاده شود که دارای مهر استاندارد، پروانه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی بوده و از مارک‌های شناخته شده‌ای باشند که اثرات، مضرات، هشدارها و عوارض ناشی از استفاده آن روی ذکر شده باشد. 

ساقه مو، ترکیبی از یک کراتین است که اگر چه در ظاهر این کراتین به نظر مرده می‌رسد اما مو در واقع قسمت فعالی است که در زیبایی انسان تاثیر زیادی دارد و خیلی از افراد نسبت به آن حساس هستند. اگر چسب‌ها و تافت‌هایی که برای زیبایی مو استفاده می‌شود از مواد شیمیایی نامرغوب و ناشناخته تهیه شده باشد، می‌تواند به ساقه مو آسیب بزند.

استفاده مکرر و طولانی‌مدت از بعضی از این مواد شیمیایی چه به صورت فرم‌دهنده‌ها، چه چسب موها یا ژل هر چند با خود ریشه و پوست سر تماس نداشته باشد اما می‌تواند باعث شکنندگی ساقه مو، کدر شدن، مات‌شدن‌ و تغییر رنگ و تغییر شکل در ساقه مو ‌شود. 

به عبارت ساده‌تر استفاده غیر اصولی و غیربهداشتی از این مواد شیمیایی که گاهی اوقات ترکیبات آنها شناخته شده نیست می‌تواند به مو صدمه بزند و حالت شفاف و براق را از مو بگیرد. مساله دیگر این است که این ترکیبات شیمیایی وقتی با سطح پوست سر تماس پیدا کند مانند هر ماده دیگری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و در صورتی که موادی شبیه چسب (شبیه موادی که گاهی در چسب ناخن استفاده می‌شود) در آنها وجود داشته باشد به دلیل ترکیبات تقریبا سمی که در داخل چسب‌ها است وقتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود توسط سطح پوست جذب شده و می‌تواند به پوست آسیب برساند و واکنش‌های آلرژیک را به وجود آورد. 

مراقبت مو

در ضمن اگر این محصولات حاوی مواد چرب و روغنی باشید و توسط جوان‌هایی که زمینه ابتلا به آکنه و جوش را دارند مورد مصرف قرار بگیرد، می‌تواند زمینه‌ساز بروز ضایعات پاپولی یا ضایعات آکنه‌ای در اطراف موی سر، ناحیه پیشانی، ناحیه گیجگاه و پشت سر شود. 

پس توجه کنیم که استفاده بیش از حد از محصولاتی که بتواند سطح پوست سر را بپوشاند و نگذارد که پوست سر به‌طور طبیعی تنفس داشته باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد، باعث ایجاد ضایعات جوش مانندن آکنه‌ای اختصاصی می‌شود که اگر همراه با واکنش‌های آلرژیک باشد، برای فرد مشکل‌ساز خواهد شد.

از طرف دیگر وقتی که این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث می‌شوند که گردوخاک بلافاصله جذب مو و پوست شود و موها را آلوده ‌کند در نتیجه شامپو زدن مکرر و تمیز کردن سر ضروری است. اما وقتی فردی در شرایط استثنایی برای یک روز و یا شب خاص از ترکیبات و محصولات شناخته شده که پروانه ساخت دارد و استاندارد است، استفاده کند نمی‌توان به آن به عنوان یک مساله زیبایی خیلی ایراد گرفت.


بیشتر بدانید : معجزه روغن کرچک در رشد مو

بیشتر بدانید : رشد مو چگونه انجام می شود؟ چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

بیشتر بدانید : مو و روشهای مراقبت از آن

بیشتر بدانید : عادت های بد مراقبت از مو که باید در زمستان ترک کنید


گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :salamat.ir