دو خوراکی مفید جهت اسهال کودکان
اگر کودکتان دچار اسهال شد به او نوشابه ندهید ،در ادامه خوراکی هایی معرفی می شوند که به درمان اسهال کودکان کمک می کنند

درمان اسهال کودکان با این دو خوراکی

یك فوق تخصص گوارش كودكان با بیان این كه رعایت دستورات تغذیه‌ای در كودكان مبتلا به اسهال در یكی، دو روز اول ابتلا ضرورت دارد، گفت: پس از آن كودك می‌تواند به تغذیه معمولی خود ادامه دهد تا از این طریق از كاهش وزن و متعاقب آن سوء تغذیه كودك جلوگیری شود.

دكتر غلامرضا خاتمی، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران با هشدار نسبت به افزایش تعداد دفعات اسهال در كودكان در صورت عدم رعایت بهداشت، گفت: اسهال كودكان در چند ساعت ابتدایی به صورت استفراغ و پس از گذشت 12 تا 24 ساعت اسهال بروز می‌كند. اسهال گاهی با تب همراه بوده و در مواردی هم ممكن است تب وجود نداشته باشد.

 اسهال به دفع آبكی مدفوع و تعداد دفعات بیش از سه بار در روز گفته می‌شود. ‌بستگی به شدت اسهال گاه تعداد دفعات به بیش از هشت بار در روز نیز می‌رسد.

خاتمی در توضیح علایم ابتلا به اسهال خفیف گفت: در این حالت مقدار آبی كه بدن كودك از دست داده زیاد نیست و بنابراین بدن نیاز چندانی به مصرف محلول ORS ندارد.

وی در ادامه با بیان اینكه در اسهال متوسط حدود 5 تا 10 درصد از وزن بدن كودك از دست می‌رود؛ افزود: در این حالت آبی كه كودك از دست داده زیاد و تعداد دفعات دفع نیز زیاد است. كودك تشنه بوده و با ولع و میل فراوان محلول ORS را می‌نوشد.

اسهال کودکان

متخصص گوارش كودكان درباره علایم اسهال شدید گفت: در اسهال شدید تعداد دفعات دفع بیش از 10 بار در روز است. بدن آب زیادی از دست داده و بیش از 10 درصد از وزن بدن كم شده است و كودك سرپا نیست. گاه بی‌هوش می‌شود كه در این حالت نیازمند سرم درمانی و بستری شدن در بیمارستان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در رابطه با رعایت مسایل تغذیه‌ای هنگام اسهال كودكان، گفت: در اسهال خفیف كه تعداد دفعات دفع یك تا دو بار در روز و گاه به سه تا پنج بار در روز می رسد، در كودكان زیر یك سال شیر مادر، سوپ و غذاهای معمولی مانند فرنی و در كودكان بالای دو سال نیز تغذیه معمولی ادامه یابد.

وی ادامه داد: در اسهال متوسط نیز لازم است در دو ساعت اول ابتلا كمبود مایعات بدن با محلول ORS جبران شود و پس از آن كودك به تغذیه معمولی خود ادامه دهد. حتی كودكانی كه با شیرخشك تغذیه می‌شوند می توانند شیر خشك را مصرف كند.

وی با تاكید بر لزوم رعایت موارد تغذیه‌ای در یك تا دو روز ابتدایی ابتلا به اسهال گفت: هنگام ابتلا به اسهال از مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های تجاری جدا خودداری شود.

دكتر خاتمی خطاب به والدین كودكان گفت كه مصرف دوغ و چای كم رنگ هنگام اسهال در كودكان توصیه می‌شود. در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته كودك با ORS و دیگر اینكه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه كودك برقرار شود تا از كم وزنی و سوء تغذیه كودك ممانعت به عمل آید.

وی در پایان گفت: در صورتی كه كودك بیمار تحت نظر پزشك بوده و دستورات لازم را رعایت كند، در مواردی ممكن است حتی اسهال تا 10 تا 15 روز ادامه یابد كه جای هیچگونه نگرانی نیست.


بیشتر بدانید : اسهال|درمان خانگی اسهال, علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان

 بیشتر بدانید : اسهال و استفراغ کودکان را در مسافرت چطور کنترل کنیم؟

بیشتر بدانید : اسهال و انواع اسهال که سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی اسهال هستیم چی باید بخوریم؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir