فواید باورنکردنی برای حبوبات
حبوبات یا بنشن ازجمله گیاهان پروتئینی هستند كه مقدار زیادی پروتئین، كربوهیدرات و مواد معدنی آهن، كلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه B دارند

خواص حبوبات

در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می‌شوند ، چراكه حبوبات از نظر پروتئین غنی بوده، ارزش پروتئین آنها نسبت به گوشت كمتر است و این كمی ارزش به علت فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار (میتونین و سیستئین)‌ در این مواد خوراكی است.

حبوبات در مقایسه با غلات، دارای پروتئینی بین 18 تا 50 درصد است، در حالی كه غلات تنها 10 تا 15 درصد پروتئین دارند. پروتئین‌های حبوبات معمولا از نظر لیزین غنی بوده و بهترین منابع گیاهی برای تكمیل غلات هستند.

مقدار اضافه لیزین حبوبات، كمبود لیزین غلات را جبران كرده و مقدار اضافی میتونین غلات، كمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می‌كند.

بر این اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف كنید. مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد كرده و به دلیل آن كه قند موجود در آن بتدریج آزاد می‌شود، ما را دیرتر گرسنه می‌كند.

در مقایسه با حبوبات قند موجود در مواد غذایی نظیر نان‌های سفید فانتزی، لواش، سیب‌زمینی، برنج و شكر كه به سرعت جذب شده و انرژی موجود در آنها به سرعت آزاد می‌شود، ما را زودتر گرسنه كرده و منجر به چاقی و افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند.

تحقیقات نشان داده افرادی كه 2 بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصا نخود و لوبیا مصرف كنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع 2 در آنها كمتر می‌شود.

همچنین حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد كرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد. حبوبات به دلیل دارا بودن كلسیم به پوكی استخوان بویژه در دوران یائسگی زنان و دوران رشد كودكان بسیار مفید بوده و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون و رفع بی‌خوابی‌های شبانه بسیار توصیه می‌شود.

آهن موجود در حبوبات به مقدار زیاد از بروز كم‌خونی جلوگیری كرده و ویتامین‌های گروه B آن نیز كه نسبت به تمام مواد مغذی موجود در آن ارجحیت دارند، در رفع افسردگی و اختلالات عصبی و بلوغ گویچه‌های قرمز خون موثر است. حبوبات به دلیل مواد فیبری در رفع یبوست، بواسیر و كاهش كلسترول خون نیز بسیار توصیه می‌شود.


نقطه ضعف حبوبات

بزرگ‌ترین نقطه ضعف حبوبات در تغذیه انسان این است كه باعث نفخ می‌شود. حبوبات به دلیل وجود مقدار زیادی قندهای غیرقابل جذب هنگام مصرف می‌توانند اختلالات گوارشی بویژه نفخ شكم ایجاد كنند. این قندها در روده كوچك هضم نمی‌شوند زیرا آنزیم‌ مناسب آنها در بدن وجود ندارد. بنابراین آنها هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شوند جایی كه باكتری‌های تخمیركننده باعث تولید گاز می‌شوند كه بعضا موجب عوارضی مانند اسهال، دل‌درد و نفخ می‌شود.


توصیه

حبوبات خشك در صورتی كه زیاد كهنه باشند، به دلیل جمع شدن مواد غیرقابل جذب، هضم آنها بسیار مشكل خواهد بود و مقدار زیادی از مواد مغذی آن كاسته می‌شود. بنابراین بهتر است حبوبات را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و تاریخ‌دار تهیه كنید.


بیشتر بدانید : بهترین حبوبات را بشناسید

بیشتر بدانید : خواص خوب و بد حبوبات

بیشتر بدانید : با خواص حبوبات آشنا شویم


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir