ریيس كلينيك خواب بيمارستان بهارلو، با اشاره به اين كه 60 درصد شيفت كاران به نحوی با اختلالات خواب و ی خوابیروبرو هستند، گفت: اين که مشكل.....
 
 
رییس كلینیك خواب بیمارستان بهارلو، با اشاره به این كه 60 درصد شیفت كاران به نحوی با اختلالات خواب و بی خوابی روبرو هستند، گفت: این مشكل در ماه‌های نخست شیفت كاری تظاهر می‌كند.

با بیان این كه با وجود معایب فراوان شیفت كاری عده‌ای ناگزیر به تحمل این شیوه فعالیت هستند، اظهار كرد: مشاغل و حرفی چون پزشكی، پرستاری، مشاغل خدماتی شهرداری و یا نیروگاهی از آن جمله‌اند.

وی، با تاكید بر این كه 20 تا 25 درصد از شاغلان كشورهای صنعتی و نیمه صنعتی شیفت‌كارند، یادآور شد: اما در عین حال هنر طب كار، شناسایی افراد مستعد ابتلا به اختلالات شیفت كاری و اقدام زودهنگام برای درمان آنان است.

این متخصص طب كار، با بیان این كه شناسایی افراد مستعد ابتلا از طریق معاینات ادواری و یا بروز علایم در ماه‌های نخست امكانپذیر است،‌ گفت: براساس تعریف، شیفت كاری شامل كار در ساعات غیرمعمول از روز نظیر عصر، شب، دو روز، 2 شب و یك عصر است.

رییس بیمارستان بهارلو، با بیان این كه عوارض شیفت كاری متفاوت به مراتب بیشتر از شیفت شب ثابت است، افزود: كاهش ساعت و كیفیت خواب،‌خواب آلودگی در طی روز از شایع‌ترین مشكلات شیفت كاران در ماه‌های نخست فعالیت كاری است.


شیوع بیشتر حوادث شغلی و رانندگی در شیفت كاران


افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی از عوارض درازمدت شیفت كاری

دكتر صادق نیت، به تغییر خلق و خو، تحریك پذیری، بروز مشكل در روابط اجتماعی و خانوادگی به عنوان مشكلات شایع شیفت كاران اشاره كرد و افزود: در این دسته از افراد حوادث شغلی و رانندگی شیوع بیشتری دارد به نحوی كه خطر تصادف در دانشجویان پزشكی و رزیدنت‌ها پس از كشیك شب بیشتر است.

احتمال بروز زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس در زنان باردار شب كار شیوع بیشتر طلاق و جدایی در شیفت كارانی كه با شیفت كاری خود تطابق نیافته‌اند.

رییس كلینیك خواب، با بیان این كه از عوارض درازمدت شیفت كاری افزایش احتمال بروز عوارض قلبی است، گفت: ‌نتایج مطالعات كشوری حاكیست كه احتمال بروز زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس در زنان باردار شب كار افزایش می‌یابد.

این متخصص طب كار، با اشاره به شیوع بیشتر طلاق و جدایی در شیفت كارانی كه با شیفت كاری خود تطابق نیافته‌اند، یادآور شد: افزایش غیبت از كار از دیگر مشكلات این دسته از افراد است.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: سلامت نیوز