چگونه قند خون را با جوانه ها پایین بیاوریم
جوانه های خام بسیار مغذی بوده و می توانند به تنظیم قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین در بیماران دیابتی کمک کنند.

کنترل قند خون دیابتی ها با جوانه های خام

جوانه‌ها، دانه‌هایی هستند که شروع به رشد کرده‌اند و درواقع به گیاهان کاملا نورس تبدیل شده‌اند. فرآیند جوانه زدن یا رشد کردن معمولا پس از کاشتن دانه‌ها و چندین ساعت آب‌رسانی به آن‌ها شروع می‌شود. در ادامه این دانه‌ها یا بذرها در معرض ترکیبی از دما و رطوبت مناسب قرار می‌گیرند و به مدت ۲ تا ۷ روز به رشد خودشان ادامه می‌دهند. 

محصول نهایی معمولا جوانه‌ای است که ۲ تا ۵ سانتی‌متر طول دارد. بسیاری از انواع مختلف دانه‌ها می‌توانند به‌عنوان جوانه مصرف شوند. رایج‌ترین انواع جوانه‌ها نیز به ترتیب زیر هستند: 

- جوانه‌های حبوباتی: عدس، نخود فرنگی، نخود، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه و لوبیا چیتی. 

- جوانه‌های غلات: برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، کینوا و جو. 

- جوانه‌های سبزی: تربچه، کلم بروکلی، چغندر و کرفس. 

- جوانه‌های دانه و مغز: بادام، دانه کدو تنبل، دانه کنجد و دانه آفتابگردان. 

انواع جوانه‌ها عمدتا به‌صورت خام مصرف می‌شوند، اما شما می‌توانید آن‌ها را قبل از مصرف کمی بپزید یا تفت بدهید. 


جوانه‌ها بسیار مغذی هستند 

کنترل قند خون با جوانه ها

علی‌رغم این‌که جوانه‌ها کم‌کالری هستند، اما منبع غنی و فوق‌العاده‌ای برای دریافت مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید محسوب می‌شوند. البته ویتامین‌ها و مواد معدنی درون جوانه‌ها، بسته به نوع جوانه، متفاوت هستند.  با این‌ حال، فرآیند جوانه زدن اساسا سطح مواد مغذی درون جوانه‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را سرشار از چنین ترکیباتی می‌سازد: پروتئین، فولات، منیزیم، ‌فسفر، منگنز، ویتامین C و ویتامین K. برای مثال، چندین مورد از مطالعات علمی نشان داده‌اند که فرآیند جوانه زدن به افزایش پروتئین موجود در جوانه‌ها کمک می‌کند. همچنین، جوانه‌ها حاوی سطح بالاتری از اسیدهای آمینه ضروری هستند و سطح بعضی از اسیدهای آمینه در جوانه‌ها حدود ۳۰ درصد بیشتر از خود محصول نهایی است. 

علاوه بر این‌ها، پروتئین‌های موجود در جوانه‌ها اساسا راحت‌تر هضم می‌شوند. این ویژگی عمدتا به خود فرآیند جوانه‌زنی برمی‌گردد که میزان ترکیبات ضدتغذیه‌ای را در جوانه‌ها تا ۸۷ درصد کاهش می‌دهد. ترکیبات ضدتغذیه‌ای، ترکیباتی هستند که توانایی‌های بدن برای جذب مواد مغذی از گیاهان را ضعیف می‌کنند. 

جوانه‌ها، منبع فوق‌العاده‌ای هم برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر ترکیبات گیاهی مفید محسوب می‌شوند. مطالعات علمی هم نشان می‌دهند که غذاهای تهیه‌شده از جوانه‌های لوبیا می‌توانند مغذی‌تر از غذاهای دیگر باشند.

 

جوانه‌ها می‌توانند به کنترل قند خون کمک کنند 

یکی دیگر از فواید جوانه‌ها این است که می‌توانند به کنترل قند خون کمک کنند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که این ویژگی تا حدودی می‌تواند از آن‌جا نشات بگیرد که فرآیند جواه‌زنی، میزان کربوهیدرات‌های درون جوانه‌ها را کاهش می‌دهد. با این‌ حال، همه مطالعات علمی در این زمینه اتفاق نظر ندارند. 


نظریه دیگر این است که جوانه‌ها می‌توانند به تنظیم فعالیت نوعی آنزیم به‌ نام آمیلاز کمک کنند که در بدن برای تجزیه و هضم قندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند که مصرف جوانه‌های کلم بروکلی در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲، سطح انسولین خون و همچنین مقاومت به انسولین را در آنان کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که این اثرات باید به دلیل بالا بودن سطح نوعی آنتی‌اکسیدان به نام سولفورافان در جوانه مورد نظر باشد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کشف علائم عجیب بیماری قند خون!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دارچین ، قهرمان مبارزه با دیابت و قند خون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین سبزیجات برای کنترل قند خون دیابتی ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی مهم درباره تاثیر دیابت بر پاها!؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
مبنع: salamatism.com