کاهش وزن با دمنوش سماق + خواص دمنوش سماق
سماق گیاه با ارزشی است که خواص زیادی دارد، اما شاید تاکنون زیاد در مورد خواص آن نشنیده باشید، در ادامه به برخی از مهمترین خواص ان اشاره می شود

 دمنوش سماق برای کاهش وزن

 فواید باور نکردنی دمنوش سماق، معجزه ی دمنوش سماک به (عربی سماق) میوه ای خوشه ای به رنگ قرمز و قهوه ای از خانواده ی پسته‌ ایان است که خشک و کوبیده شده و به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد.

سماق یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین ایرانیان می باشد.سماق فواید زیادی دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص سماق را برای سلامتی، کبد چرب، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.


ارزش غذایی سماق

 100 گرم سماق حاوی مواد مغذی زیر است: 

  • پروتئین : 6.2 گرم
  • فیبر : 6.1 گرم
  • چربی : 4.7 گرم


خواص دمنوش سماق
سماق

دمنوش سماق کاهش دهنده خونریزی رحم و التیام بخش برای آن است. در زمان پریود شدن گزینه مناسبی برای تسکین است.


درمان زخم دهان با دمنوش سماق

اگر دهانتان زخم باشد، جهت درمان آن از دمنوش سماق استفاده کنید. فقط بگذارید که دمنوش خنک باشد تا زخم تان را ملتهب نکند.


 درمان بیماری چشم با دمنوش سماق

اگر پلک چشمتان دچار ناراحتی شده، بعد از خنک شدن دمنوش به آن گیاه خرفه اضافه کرده و به کمک پارچه‌ای تمیز پلک‌ها را بشویید. اگر خون ریزی بینی دارید؛ دمنوش خنک شده را به پارچه‌ای تمیز آغشته کرده و بر روی پیشانی کمپرس کنید.


دمنوش سماق برای تسکین گلو درد

 از جوشانده آن به صورت غرغره استفاده کنید. این دمنوش غنی از ویتامین C است که مصرف آن به جوان سازی پوست و مو کمک می‌کند. این دمنوش آنتی اکسیدان‌هایی دارد که باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این دمنوش می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت برای کاهش قند خون کمک شایانی کند.


دمنوش سماق خاصیت چربی سوزی دارد

 مصرف این دمنوش به لاغری شکم و کاهش وزن بسیار اثربخش است. به فاصله ۱ ساعت بعد از وعده‌های غذایی از این دمنوش به میزان یک فنجان در روز از آن استفاده کنید. با مصرف آن می‌توان از شر فشار خون بالا خلاص شد.


خواص سماق برای پوست و مو
سماق

  • جوان سازی پوست صورت سماق حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که باعث کاهش چروک پوست شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

  • درمان لک سفید و قهوه ای پوست جوشانده برگ، ریشه و ساقه سماق را بر روی لکه های سفید و قهوه ای پوست صورت بمالید، آن ها را درمان می کند.

  • درمان کهیر برای درمان کهیر سماق و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و بر روی کهیر بمالید.

  • سیاه شدن موی سر شست و شوی موها با دمنوش برگ درخت سماق باعث سیاه شدن موی سر می شود. خواص دارویی و درمانی سماق برای سلامتی

  • کبد و کبد چرب سماق حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث سم زدایی از کبد شده و به درمان کبد چرب کمک می کند، همچنین مصرف سماق می تواند ویروس هپاتیت B را درمان کند.

  • کلسترول و چربی خون مطالعات متعدد نشان داده که تانن های موجود در سماق باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

  • دیابت و قند خون یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات دارویی نشان داده که سماق می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

  • لاغری شکم و کاهش وزن مقادیر بالای ویتامین C موجود در سماق و دمنوش سماق خاصیت چربی سوزی دارد و برای لاغری شکم و کاهش وزن مفید می باشد. طرز تهیه دمنوش سماق برای لاغری و کاهش وزن با سماق یک الی دو قاشق پودر سماق پودر را در آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را بنوشید.برای لاغری شکم می توانید بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق چایی خوری سماق را در آب بریزید و بنوشید.

  • اسهال سماق برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید می باشد، برای درمان اسهال مقداری سماق، گشنیز خشک شده و زرده تخم‌ مرغ آب‌ پز را میل کنید.

  • زنان باردار پودر سماق برای درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری مفید می باشد، برای رفع تهوع و استفراغ بارداری پودر سماق را با زیره و آب سرد مخلوط کنید و بخورید.

  • معده و دستگاه گوارش سماق حاوی مقادیر بالای تانن بوده که اشتها را تحریک کرده و برای درمان معده درد و زخم معده مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

  • قاعدگی مصرف سماق به کاهش خونریزی رحم در زمان قاعدگی یا پریود شدن کمک می کند.

  • دندان درد مالیدن سماق به دندان ها برای تقویت و استحکام لثه ها و درمان دندان درد مفید می باشد، همچنین مسواک زدن دندان ها با سماق باعث سفیدی دندان ها می شود.

  • بواسیر سماق و آب سماق برای درمان هموروئید یا بواسیر و همچنین درمان خونریزی بواسیر مفید هستند.

عوارض و مضرات سماق اگر شما به آجیل ها حساسیت دارید بهتر است در مصرف سماق دقت کنید چون ممکن است باعث واکنش آلرژیک در شما شود. گونه های زینتی سماق سمی هستند و باعث بروز خارش پوست می شوند. خوردن سماق تازه باعث مسمومیت می شود و فقط می توان سماق خشک را استفاده کرد. طبع سماق طبع سماق سرد و خشک است.

سماق حاوی مقادیر بالای پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان، اسید های چرب امگا 3، ویتامین C و پلی فنول هایی از جمله تانن می باشد.سماق یک ادویه شناخته شده است بیشتر در خاورمیانه و مدیترانه رشد می کند و در آشپزی استفاده زیادی دارد، همچنین بومیان آمریکایی نیز از این ادویه برای تهیه نوعی نوشیدنی مشابه آبجو استفاده می کردند.در ایران و ترکیه از پودر سماق برای تهیه انواع کباب، ساندویچ و سالاد استفاده می کنند.


بیشتر بدانید : خواص سماق

بیشتر بدانید : چرا باید به گوشت پخته سماغ بزنیم؟

بیشتر بدانید : چلوکباب را با سماق بخورید!


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : behdashtnews.com