خواص مارچوبه  به بهانه پخش سریال هیولا
 مارچوبه یکی از سبزیجات پرخاصیت است که کمتر در رژیم غذایی ما مشاهده می شود، در این مطلب به مهم ترین خواص مارچوبه اشاره می شود

خواص مارچوبه، از فشار خون تا بهبود افسردگی

در چند قسمت اخیر سریال هیولا تازه ترین اثر مهران مدیری، شوخی های متعددی با مارچوبه به عنوان یک خوراکی لاکچری می شود. خوراکی که آدم ها با مصرف آن به هم فخر می فروشند اما این ماده غذایی و خواصش را کمتر می شناسیم. 

مارچوبه با نام علمی Asparagus بومی مناطق اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیاست. مارچوبه سرشار از مواد معدنی ، ویتامین K، فولات، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های B1 ،A (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6، ویتامین C و ویتامین E  است. مارچوبه به‌دلیل این‌که کلسترول ندارد، خوراکی کم کالری محسوب می‌شود و با وجود این سدیم بسیار کمی دارد.این گیاه خواص درمانی زیادی دارد از جمله :

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

کاهش فشارخون با مارچوبه

مارچوبه حاوی کوئرستین، ایزورامتین و کامفرول است. این مواد از فشار خون می کاهد و باعث درمان التهاب می‌شود. مارچوبه به‌دلیل وجود ویتامین‌های B، مقدار هوموسیستئین بدن را در سطح مطلوب نگه‌ می‌دارد.

کمبود ویتامین B در بدن باعث بالا رفتن سطح هوموسیستئین و افزایش خطر صدمه به رگ‌های خونی می‌شود. این وضعیت موجب تشکیل لخته خون در عروق سیاهرگی، تصلب شرایین و دیگر اختلال‌های قلبی می‌شود. افزون ‌براین، ویتامین B، سوخت و ساز نشاسته و قند در بدن را تضمین و بدین وسیله قند خون را کنترل می‌کند.مارچوبه، منبعی عالی از فولات (B9) است.

مصرف فقط نصف فنجان مارچوبه، ۳۴درصد از نیاز یک فرد بزرگ سال و ۲۲ درصد از نیاز روزانه مادر باردار را برطرف می‌کند. فولات ماده مغذی مهمی است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و با تولید DNA در رشد و نمو مؤثر است.


بهبود افسردگی با مارچوبه 

وجود مواد مغذی در مارچوبه، به مبارزه با افسردگی، خستگی و کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند.

مارچوبه حاوی مقادیر مهمی اینولین است. اینولین معروف به پری بیوتیک، نوعی کربوهیدرات پیچیده است. اینولین به جذب مواد مغذی در بدن کمک می‌کند و از خطر ابتلا به سرطان معده و حساسیت‌ها می‌کاهد. مارچوبه با بهبود مقدار ترشح انسولین، باعث درمان دیابت می‌شود.


مارچوبه و کمک به بینایی

مارچوبه، منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری است، این ماده به‌دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان از شبکیه چشم در برابر رادیکال‌های بدون اکسیژن، محافظت می‌کند.


مارچوبه گیاه ادرار آور

مارچوبه، گیاهی ادرارآور است و حجم ادرار را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب باعث سم زدایی و بیرون راندن سموم از بدن می شود. این خوراکی به افزایش حافظه کمک می کند، تولید استروژن را افزایش می دهد و باعث تجدید حیات و آرام بخشی سیستم عصبی می شود.


از بین بردن لکه های پوستی با مارچوبه

یکی دیگر از مزایای استفاده از مارچوبه در رژیم غذایی شما این است که لکه های پوستی مانند آثار آکنه، جوش ها و علایم دیگر را کاهش می دهد و این مزیت مارچوبه به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ویتامین c و ویتامین e در آن است. این آنتی اکسیدان ها از سلول های پوست در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند بنابراین علایم پیری راکاهش می دهند.


بیشتر بدانید : خواص مارچوبه برای فشار خون

بیشتر بدانید : آشنایی با خواص مارچوبه

بیشتر بدانید : سالاد مارچوبه آب اضافی تجمع یافته در شکم و پف زیر چشم را از بین میبرد!


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com