خواص منحصر به فرد رازیانه
 گیاهان دارویی خواص زیادی دارند مثلا رازیانه خواص شگفت انگیزی از قبیل مداوای سرفه،درمان کم خونی،کمک به لاغری و... دارد

 رازیانه چه فوایدی دارد؟

 رازیانه دارای اسانس بوده و دانه‎های آن مهم‎ترین اندام تولید کننده‎ اسانس است و مهم‎ترین ترکیب آن را آنتول تشکیل می‎دهد. اسانس این گیاه در صنایع مختلف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‎گیرد. از مواد موثره این گیاه در داروسازی برای مداوای سرفه، دل درد، نفخ، سوء هاضمه در کودکان و تحریک شیردهی در مادران شیرده استفاده می‎شود.

اسانس رازیانه به دلیل داشتن ویژگی های ضدمیکروبی و ضداکسایشی که به علت حضور فلاونوئید‎ها، ترپنوئیدها، کاروتنوئیدها و کومارین‎هاست در انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها به عنوان طعم دهنده نیز استفاده میشود. این گیاه کم خونی را درمان می کند. همچنین در درمان نفخ شکم و سوء هاضمه موثر بوده و از یبوست جلوگیری می کند.

رازیانه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و از سلامت قلب محافظت می کند.محققان معتقدند؛ این گیاه می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد.از سوی دیگر رازیانه درمان کننده اسهال، قولنج، اختلالات قاعدگی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

رازیانه می تواند از بروز اختلالات تنفسی جلوگیری کند و بوی بد دهان را درمان ‌کند.همچنین این گیاه در کاهش چاقی موثر است.

رازیانه در طب سنتی

در حال حاضر از رازیانه می توان جهت درمان آسم و نرم کردن سینه و خلط آوری استفاده کرد، جوشانده رازیانه برای سیاه سرفه مفید است. خوردن کمی رازیانه بعد از غذا باعث عمر طولانی همراه با سلامتی است.

از مواد موثره رازیانه برای مداوای دل پیچه استفاده می شود. بذر این گیاه به درمان سنگ کلیه کمک کرده و همراه با سایر گیاهان ضدعفونی کننده برای درمان ورم مثانه موثر است.

محققان معتقدند، ریشه رازیانه دیورتیک است و اثر قوی دارد و اوره و اوریک اسید دفع می کند. ریشه این گیاه به علت مدر بودن در موارد کمی دفع ادرار، سنگ کلیه، نفریت و بیماری هایی نظیر آن مصرف می شود. علاوه بر این موارد جوشانده پودر رازیانه برای درمان مالیخولیا، دم کرده آن برای رفع سردرد های میگرنی و اسانس رازیانه اثر گشاد کننده برونش و محافظ کبد داشته و ضد فیبروز کبدی است.

 عوارض جانبی مصرف رازیانه

از مصرف این گیاه در دوزهای درمانی عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است. به ندرت واکنش‎های آلرژیک پس از مصرف آن ممکن است مشاهده شود. حساسیت متقاطع درمیان بیماران مبتلا به آلرژی با کرفس ممکن است مشاهده شود. به جز دمنوش و خود گیاه تمام انواع فرآورده‎های آن در دوران بارداری و شیر‎دهی منع مصرف دارند.

رازیانه با وجود خواص بی‎شماری که برای سلامت بدن به همراه دارد در برخی مواقع دارای عوارض جانبی نیز است. زمانی که به صورت خوراکی و به حد معمول در غذاها استفاده می‎شود تا حد زیادی ایمن بوده و دارای عوارض جانبی نمی‎باشد.

در بعضی افراد حساسیت های پوستی بعد از مصرف رازیانه مشاهده می‎شود. مخصوصاً افرادی که به کرفس، هویج و شوید حساسیت دارند احتمال زیاد وجود دارد که به رازیانه هم حساس باشند.

رازیانه همچنان می‎تواند پوست را نسبت به اشعه خورشید بسیار حساس سازد و باعث شود که پوست به راحتی دچار آفتاب سوختگی گردد.

توصیه می‎شود اگر دارای پوست نازکی هستید بعد از مصرف رازیانه حتما از کرم‎های ضدآفتاب و کلاه‎های سایه بان استفاده کنید.

احتیاط ها و هشدارهای ویژه

بهتر است در دوران بارداری از مصرف این گیاه پرهیز کرد. در دوران شیر دهی رازیانه تا حدی پرخطر و غیر ایمن است. رازیانه می تواند روند انعقاد خون را کند سازد. مصرف رازیانه احتمال خونریزی یا کبود شدگی در افرادی که مبتلا به اختلالات انعقادی خون هستند را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید : کدام گیاهان دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف کنیم؟

بیشتر بدانید : پاکسازی رحم و درمان مشکلات قاعدگی با گیاه رازیانه

بیشتر بدانید : جوشانده این گیاه مضر است!

بیشتر بدانید : 10 گیاه دارویی که باید همیشه درخانه داشته باشیم

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir