راجع به تخم کتان چه می دانید؟
تخم کتان خواص متعددی برای سلامت افراد دارد که بهتر است آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید

خواص تخم کتان را می دانید؟

تخم کتان مصارف بهداشتی و صنعتی مختلفی داشته و استفاده آن از قدیم الایام توصیه شده است. بقراط در مورد ملین بودن تخم کتان دستوراتی دارد و سرخ پوستان آمریکای شمالی از تخم کتان برای پانسمان زخم های ناشی از بریدگی و سوختگی استفاده می کردند.

فیبر موجود در این گیاه به کتان تبدیل شده و از روغن دانه های آن در رنگ ها و سایر محصولات استفاده می شود. امروزه، تخم کتان و روغن بذر کتان برای انواع بیماری ها مانند اختلالات معده و روده مانند یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می شود.

تخم کتان همچنین برای اختلالات قلبی و عروقی به عنوان مثال، سطوح بالای چربی خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید و همچنین دیابت و سایر بیماری ها نیز تجویز می شود.

گفتنی است که برخی مطالعات نشان می دهند که تخم کتان ممکن است بر بیماری های قلب و عروق خونی، دیابت نوع ۲ و علائم یائسگی تأثیر بگذارد. 

تخم کتان حاوی فیبر است که ممکن است یبوست را برطرف کند. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اثربخشی دانه کتان برای این بیماری وجود دارد. پژوهشگران در یک مطالعه مروری دریافتند که تخم کتان ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی مفید باشد، البته همچنان مشخص نیست که آیا روغن تخم کتان هم اثر مشابهی داشته باشد یا خیر. در ضمن تحقیقات نشان می دهد که تخم کتان ممکن است به سطح قند خون در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

 تخم کتان خام یا نارس را که ممکن است حاوی ترکیبات بالقوه سمی باشند، نباید خورد. بر اساس تحقیقات انجام شده، به نظر می رسد مصرف مکمل های تخم کتان و روغن آن در مقادیر محدود به خوبی عمل می کنند و در این مورد عوارض جانبی کمی بسیار گزارش شده است.

مصرف تخم کتان در دوران بارداری می تواند کمی خطر آفرین باشد زیرا ممکن است اثرات هورمونی خفیفی داشته باشد، هرچند هنوز تحقیق قابل اعتمادی در مورد اثرات این گیاه بر نتایج بارداری وجود ندارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن بذر کتان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ممکن است احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. باید توجه داشت که اطلاعات کمی در مورد بی خطر بودن استفاده از دانه کتان در دوران شیردهی وجود دارد و بهتر است حتی الامکان از مصرف آن در دوران شیردهی خودداری شود.

 تخم کتان مانند هر مکمل فیبری دیگر باید با آب فراوان مصرف شود زیرا می تواند یبوست را شدیدتر کند یا در موارد نادری باعث انسداد روده شود. باید به این نکته توجه داشت که هم دانه کتان و هم روغن بذر کتان می توانند باعث اسهال شوند. در انتها محققان توصیه می کنند که در موارد خاص و در صورت بروز علائم از مصرف تخم کتان با پزشک خود مشورت کنید و در مورد استفاده از مکمل های تخم کتان از منابع معتبر و پزشکی کمک بخواهید.

بیشتر بدانید : سالم ترین دانه های روی کره زمین را بشناسید و هر روز بخورید

بیشتر بدانید : خواص روغن دانه کتان

بیشتر بدانید : درمان ریزش مو با ژل دانه کتان

بیشتر بدانید : بذر کتان باعث می شود شما احساس سیری بیشتری کنید!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir