مصرف طولانی مدت چای چه فوایدی دارد؟
نوشیدن به اندازه و درست چای می تواند فواید شگفت انگیزی برای سلامت شما به همراه داشته باشد

مصرف طولانی مدت چای فواید عجیبی به همراه دارد

ممکن است شنیده باشید که نوشیدن بیش از حد چای در نزدیکی زمان خواب می‌تواند خواب شما را مختل کند، اما طبق یک مطالعه جدید، مصرف طولانی مدت چای ممکن است تاثیر بی‌خوابی مزمن را بر سلامت کاهش دهد.  

محققان دانشگاه Westlake در چین دریافتند که نوشیدن همیشگی چای با کاهش خطر اختلالات مربوط به فلور روده و اسیدهای صفراوی کبد مرتبط است.

عدم تعادل در میکروب‌های روده و اسیدهای صفراوی ارتباط نزدیکی با بیماری‌های متابولیک قلبی (CMDs) دارد، گروهی از بیماری‌ها که شامل دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

ژنگ جو شنگ (Zheng Ju-Sheng) سرپرست این مطالعه گفت: بی‌خوابی مزمن به‌طور بالقوه می‌تواند باعث اختلالات متابولیکی میکروب‌های روده و اسیدهای صفراوی شود و نوشیدن چای ممکن است یکی از راه‌های تنظیم این اختلالات متابولیک باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده، بی‌خوابی مزمن، یک اختلال رایج است که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آن شامل مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر، خستگی و نوسانات خلقی است.

طی شش سال، این تیم تحقیقاتی الگوهای خواب ۱۸۰۹ شرکت ‌کننده را که در شهر جنوبی گوانگژو چین زندگی می‌کردند به همراه رژیم غذایی و سایر فاکتورها را دنبال کردند. محققان دریافتند که بی‌خوابی مزمن رابطه قوی با میکروب‌های خاص روده و اسیدهای صفراوی دارد و این میکروب‌های روده و اسیدهای صفراوی با بیماری های متابولیک قلبی مرتبط هستند.

اما پس از مقایسه شرکت ‌کنندگانی که به طور معمول چای، قهوه، میوه، محصولات لبنی و سایر غذاها و نوشیدنی‌ها مصرف می‌کردند، محققان دریافتند کسانی که چای را در درازمدت می‌نوشیدند کمتر به اختلالات میکروب‌های روده و اسیدهای صفراوی مبتلا شده و خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی دارند. این شرکت کنندگان عمدتاً چای اولانگ، چای سبز، چای پوئر و چای سیاه مصرف می ‌کردند که طبق یافته‌های این مطالعه برای سلامت متابولیک مفید هستند.

ارتباط چای با اختلالات کمتری در میکروب‌ های روده و اسیدهای صفراوی ممکن است به محتوای غنی پلی فنل‌های چای، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مختلف نسبت داده شود که ترکیب میکروبیوتای روده و متابولیسم اسید صفراوی را تعدیل کرده و سیستم ریتم شبانه روزی مغز و روده را بهبود می‌بخشد.

 نتایج نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای تا چه حد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی را کاهش دهد. یا اینکه کدام چای بیشترین تأثیر را در کاهش خطر این بیماری‌ها دارد.

 گام بعدی انجام تحقیقات ژنتیکی در مورد رابطه علت و معلولی بین نوشیدن چای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی است.

 بی‌خوابی ناشی از نوشیدن چای معمولاً کوتاه مدت است، در حالی که مطالعه ما بر اثرات بلندمدت آن متمرکز بود. ما نمی‌گوییم که نوشیدن چای می‌تواند بی‌خوابی را درمان کند، اما به طور بالقوه می‌تواند آسیب‌های ناشی از بی‌خوابی مزمن را کاهش دهد. به طور کلی، نوشیدن چای ممکن است برای اکوسیستم روده ما مفید باشد.

بیشتر بدانید : به چه دلیل نباید چای را دوبار گرم کرد؟

بیشتر بدانید : چای سبز چای سیاه و چای اولانگ چه تفاوت هایی دارند؟

بیشتر بدانید : آثار مضر زیاده روی در مصرف چای

بیشتر بدانید : در لحظات بحرانی نوشیدن چای می تواند به شما کمک کند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:borna.news