مصرف انواع لوبیا چه فوایدی برای بدن دارد؟
لوبیا یکی از حبوبات مهم و مغذی است که انواع مختلفی دارد، در این مطلب به معرفی انواع لوبیا و خواص هر یک می پردازیم

لوبیا و انواع آن چه خواصی دارند؟ 

انواع لوبیا معمولا به‌دلیل اینکه باعث شکل‌گیری نفخ در دستگاه گوارش می‌شوند، بدنام هستند و بعضی افراد به همین دلیل سعی می‌کنند از مصرف انواع لوبیا خودداری کنند. با این‌حال، مزیت‌ها و فواید انواع لوبیا برای سلامت بدن آنقدر زیاد است که به‌هیچ‌وجه نباید این مواد غذایی را از رژیم غذایی حذف کرد، مخصوصا اگر کسی بخواهد رژیم غذایی گیاهی یا گیاه‌محور داشته باشد. 

اگر شما هم با اهمیت تغذیه‌ای انواع لوبیا آشنا نیستید، بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

بیشتر بدانید : فواید باورنکردنی برای حبوبات

بیشتر بدانید : لوبیا چیتی، قرمز یا چشم بلبلی؟

1. داشتن فیبر زیاد 

انواع لوبیا به‌عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت فیبر شناخته می‌شوند، درحالی که متخصصان تغذیه می‌گویند که این روزها بیشتر افراد به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند. میزان فیبر موجود در هر یک لیوان از لوبیای پخته (بسته به نوع لوبیا) بین 11 تا 17 گرم خواهد بود.

فیبرهای غذایی به شکل‌گیری حس سیری برای مدت‌زمان طولانی‌تر کمک می‌کنند و از این نظر بسیار مهم هستند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که در فواصل بین وعده‌های غذایی اصلی بیش‌ازحد گرسنه می‌شوید، بهتر است که انواع لوبیا را به وعده‌های غذایی ناهار و شام اضافه کنید. 

بیشتر بدانید : فیبر چیست؟ شناخت انواع فیبر غذایی

2. منبعی سرشار از پروتئین گیاهی

انواع لوبیا به‌طور میانگین در هر یک لیوان حدود 15 گرم پروتئین گیاهی دارند که رقم بالایی محسوب می‌شود. لوبیاهای پرطرفدار و در دسترس مانند لوبیا قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا سیاه حاوی مقادیر خوبی از پروتئین هستند و بنابراین در نقاط مختلف جهان می‌توان به‌راحتی از آنها استفاده کرد. 

پروتئین یکی از درشت‌مغذی‌های حیاتی است که دریافت منظم آن برای محافظت از سلامت اندام‌های داخلی، عضله‌ها و بافت‌های بدن ضروری است. امروزه بیشتر افراد، پروتئین مورد نیاز بدنشان را از طریق مواد غذایی حیوانی تامین می‌کنند، درحالی که پروتئین‌های گیاهی هم برای بدن مفید هستند. این نکته مخصوص برای کسانی مهم است که اصلا گوشت نمی‌خورند، درحالی که باید پروتئین مورد نیاز بدن را از طریق منابع پروتئینی گیاهی تامین کنند تا دچار مشکلات مختلف نشوند. 

3. سرشار از آنتی اکسیدان­ها

وقتی که به مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها فکر می‌کنیم، معمولا ذهنمان به سمت سبزیجات برگدار و تیره‌رنگ یا توت‌های رنگی می‌رود. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع لوبیا این است که این مواد غذایی گیاهی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از این نظر واقعا کیفیت بالایی دارند و میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آنها حتی از انواع توت‌ها و فلفل‌ها به‌خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر است. 

در کنار اینها، انواع لوبیا به‌عنوان منابع خوبی برای دریافت املاح یا مواد معدنی ضروری شناخته می‌شوند. به‌گفته متخصصان تغذیه، بیشتر لوبیاها مقادیر بالایی از منیزیم، آهن، زینک و پتاسیم را به بدن می‌رسانند. در ضمن، برای اینکه بتوانید بیشترین و متنوع‌ترین ترکیبات موجود در انواع لوبیا را دریافت کنید باید به‌صورت دوره‌ای از همه انواع لوبیا استفاده کنید. 

بیشتر بدانید : خاصیت درمانی لوبیا سبز

بیشتر بدانید : لوبیا سیاه چه خواصی دارد؟

بیشتر بدانید : فواید باورنکردنی لوبیا سفید

بیشتر بدانید : لوبیای سیاه چیست؟ با خواص لوبیا سیاه آشنا شوید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir