بعد از مسمومیت غذایی چه بخوریم
متاسفانه مسمومیت غذایی بسیار رایج است. در این مطلب به شما می گوییم بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی چه بخورید

مسمویت غذایی معمولا زمانی اتفاق می افتد که عوامل بیماری زا (pathogens)، غذا یا آب آشامیدنی را آلوده کنند. با وجود ناراحت کنندگی، مسمومیت غذایی معمولا رایج است.

بیشتر بدانید : علایم مسمومیت غذایی + عوامل مسمومیت غذایی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های مسمومیت غذایی را بشناسید


بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی چه کنیم؟

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی چه کنیم

اجازه دهید معده شما آرام بگیرد. بعد از تجربه علایم انفجاری مسمومیت غذایی مانند استفراغ، اسهال و ناراحتی معده، کارشناسان توصیه می کنند اجازه دهید معده استراحت کند. یعنی این که تا چند ساعت از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید.

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی به بدن آب رسانی کنید

مصرف مایعات برای کمک به بدن تان در مقابله با مسمومیت غذایی ضروری است. اسهال و استفراغ می تواند باعث کم آب شدن بدن شود، بنابراین نوشیدن جرعه های کوچک آب می تواند یک شروع خوب باشد. نوشیدنی های ورزشی که حاوی الکترولیت هستند، بهترین راه برای پیشگیری از کم آبی بدن در این حین است. سایر مایعات پیشنهادی عبارتند از:

  • نوشابه بدون رنگ ( مانند اسپرایت، سون آپ ).

    چای بدون کافئین.

    آب مرغ یا سبزیجات.

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی خوردن خوراکی های ملایم را شروع کنید

هنگامی که احساس می کنید معده توانایی نگه داشتن غذا را دارد، خوراکی هایی که برای معده و دستگاه گوارش شما ملایم هستند، بخورید. خوراکی های زودهضم، کم چرب و کم فیبر. هضم چربی برای معده شما سخت است به خصوص اگر ناراحت باشد. اجتناب از مصرف غذاهای چرب جلوی ناراحتی های بعدی را می گیرد. خوراکی هایی که هضم شان برای معده راحت است، عبارتند از:

  • موز.

    غلات.

    سفیده تخم مرغ.

    عسل.

    ژله.

    بلغور جو دوسر.

    کره بادام زمینی.

    سیب زمینی ساده از جمله پوره سیب زمینی.

    برنج.

    سالتین.

    تست.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های دیر هضم را می شناسید؟

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی داروهای طبیعی را امتحان کنید

در طول یک دوره مسمومیت غذایی، دنبال کردن واکنش های طبیعی برای پاکسازی و پالایش دستگاه گوارش برای خلاصی از باکتری های مضر مهم است. به همین دلیل است که داروهای اسهال بدون نسخه راه خوبی برای درمان مسمومیت غذایی نیستند. زمانی که علائم شما در بالاترین حد خود قرار دارند، ممکن است بخواهید داروهای طبیعی را امتحان کنید.

چای زنجبیل: زنجبیل به عنوان آرام کننده معده شناخته می شود. خواص آنتی باکتریال آن به بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا که باعث ایجاد واکنش در بدن تان شده اند، کمک می کند.

سرکه سیب: با این که مطالعه درستی در این زمینه انجام نشده، ولی سرکه سیب دارای خواص آنتی میکروبیال است. 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در طول روز جرعه جرعه بنوشید. این کار منجر به بیرون راندن و کشتن عوامل بیماری زایی می شود که شما را بیمار کرده اند.

زغال چوب فعال: نباید آنها را با خاک زغالی که در گریل حیاط پشتی تان به جا مانده اشتباه بگیرید،کپسول های زغال چوب فعال به سرعت بدن انسان را سم زدایی کرده و باکتری های خطرناک را می کشند.

بعد از این که مجدد حالتان خوب شد، ممکن است بخواهید به مدت 2 هفته پروبیوتیک های روده را با مصرف ماست طبیعی یا کپسول های پروبیوتیک حداقل به مدت 2 هفته جایگزین کنید. این کار به بدن تان کمک می کند تا دوباره باکتری های سالمی که در حین مسمومیت غذایی از طریق سیستم گوارش از دست داده اید را بازسازی کرده و سیستم ایمنی تان دوباره به مسیر اصلی خود بازگردد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان مسمومیت های غذایی با طب سنتی را بدانید

سایر راهنمایی ها

دندان هایتان را مسواک بزنید. اسید معده که در هنگام استفراغ از دهان خارج می شود، می تواند به مینای دندان آسیب برساند. مسواک زدن دندان ها بعد از استفراغ در دراز مدت از سلامت دهان محافظت کرده و در کوتاه مدت احساس تازگی و آرامش به شما می دهد. دوش گرفتن هم می تواند به پاکسازی بدن تان از باکتری های ناسالم کمک کند. استراحت کنید، استراحت کافی هم می تواند به بهبود سریعتر شما کمک کند.

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی از چه خوراکی ها و نوشیدنی هایی باید اجتناب کنیم؟

بعد از پایان علائم مسمومیت غذایی از چه خوراکی ها و نوشیدنی هایی باید اجتناب کنیم

بدن شما در حال حاضر تحت تهاجم قرار گرفته است و در حال مقابله و بیرون راندن عوامل بیماری زایی است که باعث مسمومیت غذایی شما شده اند. شما که نمی خواهید به این مهاجمان مهمات بیشتری برسانید. اولویت اول شما باید اجتناب از خوراکی هایی باشد که در وهله اول باعث بیماریتان شده اند. بلافاصله مجرم مشکوک را به سطل زباله بریزید تا مواد غذایی آلوده از دسترس حیوانات خانگی دور شود و در وهله دوم اجتناب کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که هضم شان برای معده سنگین است، از جمله:

  • الکل.

    کافئین (نوشابه، نوشیدنی انرژی زا یا قهوه).

    غذاهای تند.

    خوراکی هایی که فیبر بالایی دارند.

    محصولات لبنی.

    خوراکی های چرب.

    خوراکی های سرخ شده.

    نیکوتین.

    غذاهای ادویه دار.

    آبمیوه.

همچنین به یاد داشته باشید که از هر گونه داروی اسهال بدون نسخه اجتناب کنید. با دنبال کردن این نکات ساده در کمترین زمان ممکن، احساس بهتری خواهید داشت.

چه چیزی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

چه چیزی باعث مسمومیت غذایی می شود

5 عامل بیماری زا مسئول 91 درصد از بیماری های غذایی در آمریکا هستند. این عوامل بیماری زا عبارتند از:

- نورو ویروس (Norovirus) (معمولا در صدف ها، میوه ها و سبزیجات دیده می شود).

- سالمونلا (Salmonella) (معمولا در تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی دیده می شود).

- کلوستریدیوم پرفرنژنس (Clostridium perfringens) (در گوشت قرمز و ماکیان دیده می شود).

- کمپیلوباکتر (Campylobacter) ( در گوشت کم پخت و آب آلوده دیده می شود).

- استافیلوکوک ها (Staphylococcus) (در محصولات حیوانی از قبیل خامه، تخم مرغ و شیر دیده می شود).

سالمونلا و نوروویروس مسئول اغلب بستری شدن ها در اثر مسمومیت غذایی در بیمارستان هستند، ولی ممکن است مسمومیت غذایی در اثر موارد دیگر ازین قبیل هم ایجاد شود:

  • باکتری.

    انگل ها.

    کپک.

    سموم.

    آلاینده ها.

    آلرژن ها.

گوشت های کم پخت یا محصولاتی که به صورت غیر بهداشتی با دست تهیه شده اند، مقصرین اصلی در مسمومیت غذایی هستند. دستهایتان را بشویید، وسایل و بشقاب ها را به دو دسته برای خوراکی های خام و پخته جدا کنید.

اکثر افرادی که مسمومیت غذایی را تجربه می کنند نیازی به رفتن به بیمارستان ندارند، ولی فاصله زیادی هم از دستشویی نمی توانند بگیرند. معده ناراحت، استفراغ و اسهال علایم شایع مسمومیت غذایی هستند. این علایم معمولا بعد از 48 ساعت از بین می روند. اگر سابقه کم آبی بدن، بیماری های قلبی، آمبولی یا سایر مشکلات جدی سلامتی داشتید، به دنبال کمک باشید و مایعات زیاد بنوشید.

اگر علایم تان شدید بود با اورژانس تماس بگیرید تا برای پیشگیری از شیوع بیماری، شما را راهنمایی کرده و در صورت لزوم شما را به بیمارستان برسانند. علایم شدید مسمومیت غذایی عبارتند از: خون در مدفوع، گرفتگی شدید شکم، تار شدن بینایی و اسهال طولانی تر از 3 روز. تمام این علایم نیازمند مراقبت پزشکی هستند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بدانید چه چیزهایی برای بهبود سریع تر شما مورد نیاز است و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دلیل مسمومیت غذایی آخرین وعده غذایی که خورده اید نیست

چه افرادی بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند؟

چه افرادی بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند

نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند

مسمومیت غذایی در کودکان به اندازه بزرگسالان شیوع دارد، ولی می تواند باعث نگرانی شود. کودکان به خصوص زیر 1 سال مستعد ابتلا به بوتولیسم (botulism) هستند. بوتولیسم نادر است ولی اگر سریعا به آن رسیدگی نشود ممکن است منجر به فلج یا حتی مرگ شود. کودکان هم در معرض خطر بیشتر واکنش های جدی به باکتری اشریشیا کلی (E. coli) هستند. کودک یا نوزادی که علایم مسمومیت غذایی داشته باشد، باید یه سرعت توسط یک پزشک متخصص معاینه شود، تا احتمال بوتولیسم در آن ها بررسی شود. کودکان راحت تر از بزرگسالان دچار کم آبی می شوند، بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بوتولیسم كشنده ترین نوع مسمومیت غذایی

زنان باردار بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند

زنان باردار باید با مسائل مربوط به مسمومیت غذایی با احتیاط رفتار کنند. مسمومیت غذایی لیستریا (Listeria) به جنین درحال رشد آسیب می رساند. تغذیه مناسب در زنان باردار برای کمک به رشد نوزاد ضروری است. به همین دلیل هر گونه نشانه مسمومیت غذایی باید تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرد.

سالمندان بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند

سالمندان هم حساسیت بیشتری به عوارض مسمومیت غذایی دارند. به خصوص زنجیره های باکتری اشریشیا کلی (E. coli) که می تواند منجر به خونریزی و نارسایی کلیه شوند. اگر یک فرد بالغ بالای 60 سال دارای نشانه های مسمومیت غذایی باشد، باید برای مراقبت های اولیه با یک مشاور متخصص تماس بگیرد.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن بیشتر در معرض خطر عوارض مسمومیت غذایی هستند

افرادی که مبتلا به بیماری های مزمنی از قبیل ایدز HIV/AIDs، بیماری کبد یا دیابت هستند، بیشتر در معرض خطر عوارض جدی مسمومیت غذایی قرار دارند. همچنین اگر شیمی درمانی دریافت می کنید که پاسخ ایمنی را سرکوب می نماید، در معرض خطر بیشتری هستید.

چه زمانی باید برای مسمومیت غذایی به پزشک مراجعه کنم؟

چه زمانی باید برای مسمومیت غذایی به پزشک مراجعه کنم

علایم مسمومیت غذایی معمولا بیشتر از 48 ساعت طول نمی کشد. اگر 2 روز از زمان ظاهر شدن علایم شما گذشت و همچنان علائم را داشتید، وقت آن است که با یک پزشک متخصص تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که علایم شدید مانند مدفوع خونی، سرگیجه، ضعف عضلانی و گرفتگی شدید معده را جدید گرفته و منتظر از بین رفتن شان نمانده و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

مسمومیت  غذایی در رستوران ها

مسمومیت  غذایی در رستوران ها

سوال: برای پیشگیری از مسمومیت غذایی بیرون از خانه چه کاری باید انجام دهم؟

پاسخ: برای اجتناب از مسمومیت غذایی در رستوران ها، فقط رستوران هایی را انتخاب کنید که هیچ نقض کد بهداشتی ای نداشته باشند. اداره بهداشت را برای یافتن رستوران هایی که مشکل بهداشتی داشته اند، بررسی کنید. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه غذاهایی در سفر بخوریم تا دچار مسمومیت غذایی نشویم؟

بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

بیشتر بدانید : بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ