مبتلایان به بیماری ام اس چی بخورند؟
 بیماری ام اس یک بیماری مزمن است که در برخی مبتلایان باعث ناتوانی و بروز پیامدهای ناخوشایند می شود، علاوه بر مصرف دارو، رژیم غذایی هم می تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند که در ادامه به غذاهای مفید برای مبتلایان به ام اس اشاره می شود

 غذاهای مفید برای مبتلایان به ام اس

زردچوبه 
زردچوبه

این ادویه زرد رنگ صرف زیادی در پخت و پز دارد و می توانید در غذاهای زیادی از آن مصرف کنید. مهم ترین ترکیب موجود در زردچوبه کورکومین curcumin است که می تواند از سلول های عصبی محافظت کند و سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند. شما می توانید زردچوبه را در هر غذایی مصرف کنید، اما اگر زردچوبه را با برخی داروها مصرف کنید، ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی شود. بنابراین قبل از مصرف مکمل های زردچوبه با پزشک مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : خطرات مصرف زیاد زردچوبه

بیشتر بدانید : رژیم غذایی برای بیماران ام اس


غذاهای سرشار از ویتامین D
تخم مرغ

اگر به ام اس مبتلا هستید، در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید. پوکی استخوان شرایطی است که منجر به ضعیف شدن استخوان ها و شکستن آنها می شود. به علاوه ویتامین D التهاب ناشی از ام اس را کاهش می دهد. نور خورشید به پوست کمک می کند مواد مغذی تولید کند، اما ماهی های چرب مانند سالمون یا ماهی تن، ماست، تخم مرغ، غلات و آب پرتقال غنی شده منابع خوبی از ویتامین D هستند. با این حال اگر تصمیم به مصرف مکمل ویتامین D دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. 


میوه ها و سبزیجات 
انواع توت

زمانی که در روز 5 وعده میوه و سبزی مصرف می کنید، آنتی اکسیدان زیادی به بدن خود می رسانید که می تواند التهاب را کاهش دهد. اگر به طور منظم میوه و سبزی بخورید، از عود ام اس پیشگیری می شود. به علاوه مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند، به حرکت منظم و نرم دستگاه گوارش کمک می کنند. بهتر است غذاهایی بخورید که آنتی اکسیدان زیادی دارند، مانند پیاز، سیب، مرکبات، توت ها و انگور سیاه. 


زنجبیل 
زنجبیل

شاید شما از زنجبیل به عنوان یک ادویه یا طعم دهنده به غذا استفاده کنید، اما در بسیاری از مناطق دنیا زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی مطرح می شود. بررسی ها نشان داده اند زنجبیل به سیستم ایمنی کمک می کند و حتی می تواند به بهبود حافظه و درد عضلانی کمک کند که از رایج ترین علائم ام اس هستند.

شما می توانید زنجبیل دارویی را که به شکل کپسول موجود است، مصرف کنید، اما ریشه تازه زنجبیل مزیت های بیشتری دارد. ریشه زنجبیل را پوست بگیرید، قطعه قطعه کرده و آن را به غذای خود اضافه کنید. یا می توانید یک قطعه از آن را در آب داغ انداخته و آب را بنوشید. 


غذاهای حاوی فیبر 
آلو,آلو خشک

فیبر نامحلول در آب بهترین گزینه است. آلو و آب آن، نان سبوس دار، برنج قهوه ای و سایر غلات سبوس دار حاوی فیبر نامحلول هستند. بدن این فیبر را به طور کامل هضم نمی کند، بنابراین از سیستم گوارشی عبور می کند. این فیبر یک ماده غذایی مفید است و از بروز یبوست در افراد مبتلا به ام امس پیشگیری می کند، یبوست یک مشکل رایج در مبتلایان به ام اس است. روزانه حداقل 20 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. از آنجایی که این فیبر آب را نیز جذب می کند، حتما در طول روز آب فراوان بنوشید. 


چای سبز 
چای سبز

آیا به ضعف عضلانی و خستگی مفرط مبتلا می شوید؟ نوشیدن یک فنجان چای سبز کمک زیادی به شما خواهد کرد. بررسی ها نشان داده اند که برخی ترکیبات موجود در چای سبز، از جمله EGCG، به بهبود این علائم کمک می کنند. اگر به مدت 3 ماه چای سبز بنوشید، تاثیرات آن را مشاهده خواهید کرد. به علاوه نوشیدن چای سبز به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده، التهاب را کم می کند و سرعت تاثیراتی که ام اس می تواند بر روی قدرت تفکر افراد بگذارد، کم می کند. 


جایگزین لبنیات 
شیر,بادام

برخی بررسی ها نوعی ارتباط بین شیر گاو و ام اس یافته اند. نظریه به این صورت است که پروتئین موجود در محصولات لبنی می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند. اگر می خواهید قطع مصرف لبنیات را امتحان کنید، بهتر است محصولات لبنی را که به طور معمول مصرف می کنید، مانند شیر، بستنی، کره و پنیر را با محصولات دیگری مانند شیر بادام، سویا، برنج یا جو جایگزین کنید. از محصولاتی استفاده کنید که با کلسیم غنی شده اند تا به این ترتیب از استخوان های خود محافظت کنید. 


ماهی 
ماهی

ماهی ها حاوی اسید چرب امگا 3 هستند که می توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. بررسی ها نشان داده اند مصرف 3 بار در هفته ماهی به عنوان یک رژیم غذایی کم چرب می تواند تعداد حملات ام اس را کوتاهتر کرده و شدت آنها را نیز کم کند. به علاوه مصرف ماهی به بهبود خلق و خو و حافظه نیز کمک می کند. اگر گیاهخوار هستید یا ماهی دوست ندارید، در مورد مصرف امگا 3 و منابع گیاهی آن با پزشک مشورت کنید. 


پروتئین بدون چربی
عدس

برخی بررسی ها نشان داده اند رژیم های غذایی که حاوی چربی اشباع شده کمی هستند، می توانند به مبتلایان به ام اس کمک کنند. به علاوه چربی اشباع شده منجر به بروز بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی می شود، بنابراین بهتر است میزان مصرف چربی های اشباع شده را کم کنید. برای مصرف پروتئین بدون چربی بهتر است بیشتر گوشت مرغ بدون پوست بخورید. یا میزان مصرف لوبیا و عدس را افزایش دهید. این مواد غذایی سرشار از فیبر و فولات هستند که به کاهش حملات ام اس کمک می کنند. 


غلات سبوس دار 
غلات سبوس دار

بهتر است در روز 3 تا 5 وعده غلات سبوس دار بخورید، از جمله پاستای سبوس دار گندم، کوینو یا برنج قهوه ای. کربوهیدرات های پیچیده می توانند از کاهش انرژی پیشگیری کرده و کمک می کنند کمتر احساس خستگی کنید. به علاوه فیبر موجود در آنها نیز به کنترل وزن کمک کرده و از بروز یبوست پیشگیری می کند. میزان مناسب منیزیم و آهن، که در غلات سبوس دار موجود است، می تواند تاثیرات ام اس را نیز کاهش دهد، اما این مسئله نیاز به بررسی های بیشتری دارد. 


بیشتر بدانید : بیماری ام اس چیست؟ + علائم ام اس

بیشتر بدانید : بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

بیشتر بدانید : رژیم درمانی در بیماری ام اس


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ