بهترین روغن مصرفی برای بیماران روماتیسمی
اسیدهای چرب غیراشباع توسط بدن ساخته نمی شوند. این مواد که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن بازی می کنند، می توانند از منابع حیوانی و یا گیاهی وارد بدن شوند

بهترین روغن برای بیماران روماتیسمی

اسیدهای چرب غیراشباع توسط بدن ساخته نمی شوند. این مواد که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن بازی می کنند، می توانند از منابع حیوانی و یا گیاهی وارد بدن شوند.گاهی این اشتباه پیش می آید که اسید چرب امگا-3 موجود در روغن های گیاهی، مشابه اسید چرب روغن ماهی است، درحالیکه اسیدهای چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی ایکوزاپنتاانوئیک اسید (EPA) و دکوز اهگزا انوئیک اسید (DHA) می باشند که به نسبت اسیدهای چرب امگا-3 مشتق از گیاهان (لینولنیک اسید و استئاریدونیک اسید) زنجیره کربن طولانی تری دارند و بیشتر غیراشباع محسوب می شوند و بنظر می رسد که بافت حاوی EPA و DHA مسوول اثرات مفید روغن ماهی خوراکی است. از طرفی EPA و DHA بافتی نه تنها از طریق مصرف امگا-3 موجود در روغن ماهی افزایش می یابند، بلکه اسیدهای چرب غیراشباع گیاهی (SDA , ALA) نیز این قدرت را دارند که در بافت به نوع EPA و DHA تبدیل شوند، اگرچه برای این منظور باید به مقدار بسیار بیشتری نسبت به روغن ماهی مصرف شوند.

از طرفی آنچه در فروشگاه های مواد غذایی به نام روغن های خوراکی غیراشباع فروخته می شود شامل روغن بادام زمینی، روغن سویا، روغن آفتابگردان و کره نباتی هستند که همگی حاوی اسید چرب امگا-6 لینولئیک هستند که همولوگ اسید آراشیدونیک بوده و با مهار رقابتی روی روغن های گیاهی، متابولیسم آنها را کاهش داده و در نتیجه مقادیر EPA و DHA بافتی کاهش می یابد. حداقل چهارده مقاله اثرات مفید روغن ماهی را در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بررسی کرده اند که به خصوص کاهش درد مفاصل، کاهش مدت خشکی صبحگاهی، کاهش نیاز به مصرف NSAIDs از اثرات مثبت این اسید چرب است.

بیشتر بدانید : روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

oil.jpg

به نظر می رسد EPA و DHA با مهار رقابتی متابولیت های اسید آراشیدونیک التهاب را کاهش می دهند، همچنین مهار تولید پپتید و مهار TNF و IL1β نیز در این مطالعات نشان داده شده است که البته مکانیسم آنها هنوز مشخص نیست. اگرچه در یک مطالعه معیارهای فعالیت بیماری لوپوس با روغن ماهی کاهش نشان داد. اما با این حال اثرات ضد التهابی روغن ماهی در SLE ثابت نشده است.

مقدار لازم EPA و DHA برای ایجاد اثرات ضدالتهابی ، 3 تا 5 گرم در روز گزارش شده است که می توان از 10 تا 25 سی سی روغن ماهی مخلوط شده با همین مقدار آب میوه استفاده کرد.
منابع دیگر اسید چرب امگا-3 شامل گوشت ماهی، روغن های گیاهی حاوی امگا-3 مثل کانولا هستند.

در عین حال توصیه می شود از مصرف روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن دانه کتان و سویا خودداری شود.

بیشتر بدانید : رابطه جنسی در مبتلایان به آرتروز و روماتیسم با چه مشکلاتی همراه است؟

بیشتر بدانید : مسکن های طبیعی برای روماتیسم



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asrkhabar.com