مواد غذایی ممنوعه برای افراد پیش دیابتی
افراد پیش دیابتی در مرحله بسیار مهمی هستند که تغذیه آنها تعیین می کند دیابتی شوند یا از این بیماری در امان بمانند

پیش دیابتی ها چه مواد غذایی نباید بخورند؟

درست است که افراد پیش دیابتی، مبتلا به دیابت محسوب نمی شوند، اما درواقع، گروه های پرخطری هستند که باید مراقب نوع رژیم غذایی خود باشند تا در آینده به دیابت مبتلا نشوند.

 مرحله پیش دیابتی زمانی رخ می دهد که قند خون ناشتای فرد بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه ای هم نیست که بتوان آن فرد را مبتلا به دیابت دانست. درواقع، این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است که هم می تواند فرصتی باشد تا فرد خود را از دیابتی شدن نجات دهد یا این که با تغذیه ناسالم در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرد. 

مساله نگران کننده در مورد این افراد اینجاست که بسیاری از افراد پیش دیابتی، از مشکل خود مطلع نیستند و به همین دلیل بیشتر دچار خطر دیابت هستند. به عنوان مثال، طبق آمار، بیش از 30 درصد آمریکایی ها پیش دیابتی هستند که اغلب آنها از این مشکل مطلع نیستند. 

قند خون ممکن است سال ها پیش از تشخیص، در محدوده پیش دیابتی باقی بماند. اما با تغییر در سبک زندگی، می توان این وضعیت را مدیریت کرد. بهبود رژیم غذایی، ورزش و کاهش میزان استرس می تواند قند خون را در حد نرمال نگه داشته و از بروز دیابت نوع دو جلوگیری کند.

 وعده های غذایی را حذف نکنید

کم تر خوردن شاید در ظاهر راه حل مناسبی برای کاهش قند خون به نظر برسد اما بیشتر باعث ایجاد نوسان در مدیریت قند خون می شود. نخوردن وعده های غذایی باعث می شود بیشتر احساس گرسنگی کنید. بنابراین توصیه می کنیم برای ثابت ماندن قند خون و جلوگیری از افت آن، هر 4 یا 5 ساعت یک وعده مختصر غذایی مصرف کنید.

از مصرف نوشابه های گازدار بپرهیزید

نوشیدنی های گازدار معمولا 9 قاشق به بالا شکر در آن استفاده شده است. علاوه براین، نوشیدنی های شیرینی فاقد فیبر یا پروتئین هستند تا جذب قندهای اضافی را کاهش دهند. اگر جزء کسانی هستید که عادت به مصرف نوشیدنی های گازدار دارید، بهتر است در این کار تجدیدنظر کنید.  نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و نوشیدنی های فاقد کالری گزینه های مناسبی است که می توانید با آنها جایگزین کنید.

کنار گذاشتن عادت های ناسالم

اگر عادت کرده اید در طول روز هله هوله بخورید، باید بدانید که همین خوراکی ها باعث بالا رفتن قند خون در طول روز می شود. به جای این کار، خوراکی میان وعده ای را انتخاب کنید که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشد. از بهترین گزینه ها می توان به سیب و کره بادام زمینی، پنیر و میان وعده های غلات، ماست یونانی و میوه ای، آجیل و شکلات تلخ اشاره کرد. 

پساز خوردن ننشینید

شاید تماشای تلویزیون بعد از صرف غذا عادی باشد اما این عادت غلط می تواند باعث افزایش قند خون شود. در عوض بهتر است بعد از صرف غذای یک وعده غذایی سنگین کمی راه بروید تا قند خون سریع تر پایین بیاید. حتی 10 دقیقه فعالیت بدنی می تواند تغییر چشمگیری را ایجاد کند.

خوردن مواد غذایی متعادل

تنها چیزی که می خوریم روی قند خون ما تأثیر نمی گذارد بلکه ترکیبات موادغذایی که انتخاب می کنیم هم تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال، یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات به طور قطع می تواند باعث بالا رفتن قند خون شود. انتخاب یک کربوهیدرات در کنار پروتئین، چربی سالم و سبزیجات می تواند واکنش متفاوتی برای قند خون به دنبال داشته باشد. 

بیشتر بدانید : برای پیشگیری از دیابت چه بخوریم؟

بیشتر بدانید : میوه های ممنوعه در دیابت

بیشتر بدانید :  اگر می خواهید دیابت نگیرید صبح ها زودتر صبحانه بخورید

بیشتر بدانید : پیش دیابت|چه کسانی به پیش دیابت مبتلا می شوند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir