بهترین و بدترین نوشیدنی ها
 نوشیدن آب و سایر نوشیدنی ها در روز برای آبرسانی به بدن لازم است. در این مقاله بهترین و بدترین نوشیدنی ها را معرفی می کنیم.

 بهترین نوشیدنی ها و بدترین نوشیدنی ها را بشناسید

1.    بهترین نوشیدنی : آب

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - آب

آب برای بدن ضروری است و از کم آب شدن بدن، یبوست و بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند. به علاوه آب بدون هیچ کالری بهترین نوشیدنی برای دور کمر محسوب می شود. اگر روزانه 3 فنجان آب به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید میزان مصرف قند، نمک و چربی را کاهش دهید و 200 کالری کمتر دریافت کنید. اگر بی طعمی آب را دوست ندارید، می توانید کمی مرکبات، میوه های دیگر و گیاهان مورد علاقه خود مانند نعناع را به آب اضافه کنید.


2.    بهترین نوشیدنی : قهوه تصفیه شده

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - قهوه

پیش از این قهوه نوشیدنی خوبی محسوب نمی شد، اما بررسی ها نشان داده اند قهوه می تواند از بدن در مقابل دیابت نوع 2 و بیماری کبد محافظت کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. 3 تا 4 فنجان قهوه در روز مشکلی ایجاد نمی کند، البته اگر قهوه خود را با شکر یا خامه نخورید. اگر باردار هستید یا در حال شیردهی می باشید، در مورد میزان نوشیدن قهوه با پزشک مشورت کنید. اگر دچار کلسترول بالا هستید، قهوه خود را با کاغذ فیلتری دم کنید. به این شکل می توانید ماده ای به نام کفستول* cafestol را از قهوه جدا کند. کفستول باعث افزایش کلسترول بد خون یا LDL می شود.

* کفستول cafestol: مولکول موجود در قهوه است. کفستول در بالاترین مقدار در نوشیدنی‌های قهوه که به روش بدون فیلتر شاخته‌ شده‌اند یافت می‌شود. در روش‌های فیلتر دار به مقدار کم دیده می‌شوند که قابل چشم پوشی است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن مداوم قهوه کلسترول را در مردان به میزان ۸ درصد و در زنان به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و برای قهوه‌های فیلتردار امکان افزایش کلسترول فقط برای زنان وجود دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟


3. بهترین نوشیدنی : چای

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - چای

چای سبز، چای سیاه و دیگر انواع چای ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می تواند از بدن در مقابل انواع سرطان، سکته مغزی، بیماری قلبی و فشار خون بالا محافظت کند. به علاوه چای های شیرین نشده دارای کالری کمی هستند. چای را چه گرم و چه سرد می نوشید، سالم ترین نوع آن چایی است که در خانه دم می کنید – بدون قندهای افزودنی.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چای و قهوه را چرا نباید ناشتا بخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بشنوید از فواید خوردن چای سیاه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان نفخ با مواد غذایی, چای ها و قهوه!


4.نوشیدنی خوب: شیر

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - شیر

شیر سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D و پتاسیم است که سلامت عضلات، دندان ها و استخوان ها را حفظ می کند. شیر از یک تخم مرغ بزرگ پروتئین بیشتری دارد. برای دریافت مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر بهتر است شیر کم چرب و شیری که خامه آن گرفته شده مصرف کنید. برخی شیرهای غیر لبنی، مانند شیر سویا، شیر بادام و غیره، دارای همان مواد مغذی مشابه شیر گاو هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شیر را صبح بخوریم بهتر است یا آخر شب؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : توصیه هایی برای تقویت خواص شیر


5. بدترین نوشیدنی : نوشابه های گازدار

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - نوشابه های گازدار

این نوشیدنی ها هیچ نوع ماده مغذی ندارند و حاوی مقدار زیادی قند هستند. افرادی که در روز یک یا دو بار نوشابه گازدار می نوشند، کالری زیادی دریافت می کنند و ممکن است دچار اضافه وزن شوند. به علاوه احتمال بروز دیابت نوع 2، بیماری قلبی و دیگر مشکلات جسمی بیشتر خواهد بود.


6. بدترین نوشیدنی: نوشابه رژیمی

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - نوشابه های رژیمی

بله، نوشابه های رژیمی دارای کالری کمی هستند، اما نوشیدنی خوبی برای مصرف مداوم محسوب نمی شوند. نوشیدنی های رژیمی با بروز مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 در ارتباط هستند. و برخی متخصصان فکر می کنند شیرین کننده های موجود در آنها با گول زدن بدن برای خواستن کالری بیشتر، باعث افزایش وزن می شوند. اما اگر سعی دارید مصرف نوشابه های گاز دار را کم کنید، نوع رژیمی آنها گزینه های خوبی برای کمک به شما هستند ولی باید کم کم مصرف این نوشابه ها را نیز کم کرده و آب و نوشیدنی های سالم را جایگزین کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز درباره نوشابه های رژیمی و غیر رژیمی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : محتویات نوشابه را می شناسید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هرگز نوشابه رژیمی نخورید!


7. نوشیدنی های بهتر: آب گازدار

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - آب گازدار

این نوشیدنی می تواند بدون وارد کردن کالری و یا شیرین کننده های مصنوعی به بدن، باعث تازگی و سرحال شدن شما شود. اما مراقب آب های گازدار طعم دار باشید، این نوشیدنی حاوی قند اضافه است. بهترین حالت طعم دادن به آب معمولی یا آب گاز دار این است که از طعم دهنده های موجود در خانه استفاده کنید، مانند آب لیمو ترش و نعناع.


8. بدترین نوشیدنی : نوشیدنی های انرژی زا

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - نوشیدنی انرژی زا

ادعا می شود که این نوشیدنی ها از طریق کافئین باعث سرحال شدن شما می شوند – میزان کافئین موجود در آنها معادل 4 تا 5 فنجان قهوه است – و همچنین با ترکیبات دیگری مانند گوارانا* Guarana، جینسنگ و ویتامین B باعث بهبود روحیه و انرژی شما می شوند. اما لازم است بدانید نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی قند و دیگر شیرین کننده ها هستند. نوشیدنی های انرژی باعث افزایش هوشیاری می شوند، اما انرژی، قدرت و نیرو را افزایش نمی دهند. با نوشیدن نوشابه های انرژی زا مقدار زیادی کالری یا کافئین وارد بدن خود می کنید که مشکلات زیادی را در پی دارند، از جمله: نامنظم شدن ریتم قلب، اضطراب، اختلال در خواب و بروز مشکلات گوارشی.

*گوارنا یا گوارانا Guarana : گوارانا گیاهی رونده و از نواحی آمریکای جنوبی و به خصوص آمازون می باشد . دانه های گوارانا مقادیر زیادی کافئین طبیعی دارد كه استفاده آن به خوبی توسط بدن انسان تحمل می شود و آسیبی به بدن وارد نمی کند .مقدار كافئین موجود در گیاه حدوداٌ 4 برابر بیشتر از كافئین گیاه قهوه معمولی می باشد و دانه های گیاه گوارانا به عنوان یك ماده محرك به منظور افزایش انرژی و از بین بردن خستگی مورد استفاده ساكنان بومی جنگل های آمازون می باشد.

*جینسنگ Ginseng : جینسنگ نامی است عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس.


9. این نوشیدنی را کم بنوشید: آب میوه ها

بهترین و بدترین نوشیدنی ها   - آبمیوه

اگر آب میوه ای که می نوشید 100 درصد طبیعی باشد، اکثر ویتامین های میوه اصلی را در خود دارد. اما فیبرهای میوه از آن جدا شده اند. بدون فیبر بیشتر آنچه شما از میوه دریافت می کنید قند است. قند موجود در آب میوه بدون اینکه شما را سیر کند، کالری زیادی وارد بدن شما می کند. خوردن یک فنجان آب میوه طبیعی بدون قند افزوده شده همراه با میان وعده یا صبحانه خوب است، اما برای کودکان و بزرگسالان بهتر است میوه به طور کامل خورده شود و میزان خوردن آب میوه را محدود کنید. اگر از طعم آب میوه لذت می برید، می توانید چند قطره از آن را به آب نوشیدنی خود اضافه کنید.


10. این نوشیدنی را کم بنوشید: اسموتی ها

 بهترین و بدترین نوشیدنی ها  -اسموتی

اگر وقت کافی برای خوردن میوه و سبزیجات ندارید، می توانید از اسموتی ها استفاده کنید. اسموتی ها تمام ویتامین های موجود در ترکیبات خود را دارند، به علاوه فیبر آنها نیز جدا نشده. توصیه می شود اسموتی را خودتان در خانه آماده کنید زیرا اسموتی های بیرون حاوی کالری زیاد  قندهای افزودنی هستند.


11. این نوشیدنی را کم بنوشید: نوشیدنی های ورزشی

 بهترین و بدترین نوشیدنی ها - نوشیدنی ورزشی

الکرولیت و قند موجود در نوشیدنی های ورزشی، این نوشیدنی ها را برای ورزشکاران ایده آل ساخته تا بعد از ورزش های سنگین به بدن خود انرژی برسانند. اما نوشیدنی های ورزشی را فقط بعد از یک ورزش طولانی و سنگین مصرف کنید و در غیر این صورت از این نوشیدنی ها مصرف نکنید. بسیاری از این نوشیدنی ها به اندازه یک قوطی نوشابه قند دارند. در حالیکه بدن شما برای سوخت گیری به آب نیاز دارد.


12. این نوشیدنی را کم بنوشید: شیر نارگیل

 بهترین و بدترین نوشیدنی ها

شیر نارگیل یک مایع شفاف است که در داخل نارگیل موجود است. این مایع دارای الکترولیت است و نسبت به بسیاری از نوشیدنی های ورزشی و آب میوه ها قند کمتری دارد. به هرحال اگر شیر نارگیل را آماده از بازار خریداری می کنید، مقدار قند و الکترولیت آن در برندهای مختلف متفاورت خواهد بود. به یاد داشته باشید آب تمام چیزی است که برای آبرسانی به بدن مناسب است.

بیشتر بدانید : این 19 نوشیدنی را قبل از خواب مصرف کن و مانند یک کودک بخواب

بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که کالری بیشتر از نوشابه دارند



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ