کمبود چه ویتامین هایی باعث بیخوابی می شود؟
ویتامین ها علاوه بر اینکه به حفظ سلامت بدن کمک می کنند، بر روی الگوی خواب نیز تاثیر می گذارند، در این مطلب ویتامین هایی معرفی می شوند که کمبود آنها منجر به بیخوابی می شود

بیخوابی بر اثر کمبود این ویتامین ها

بی خوابی یک اختلال است که به خواب رفتن یا داشتن خواب عمیق را دشوار می کند. در حالی که استرس، افسردگی، برنامه خواب نامنظم، بیماری جسمی و ناراحتی همگی می توانند منجر به بی خوابی شوند، برخی ویتامین ها می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند.

بیشتر بدانید : کمبود هر ویتامین در بدن چه دردسری ایجاد می کند؟

ویتامین B12

ویتامین B12 برای کمک به پیشگیری از اختلال فاز خواب ثابت نشده است اما مطالعات متعددی در تلاش برای درک اثربخشی آن در اختلال خواب ریتم شبانه‌روزی هستند. کمبود این ویتامین، یکی از عواملی است که منجر به ایجاد افسردگی می‌شود، که همین افسردگی می تواند منتهی به بیخوابی بشود.

ویتامین B12 به تولید انرژی در بدن کمک می کند و تولید گلبول های قرمز را افزایش می دهد. ویتامین B12 به دلیل نقش ویژه ای که دارد در پیشگیری از کم خونی که بیشتر منجر به خستگی می شود، کمک می کند.

بیشتر بدانید :  اهمیت ویتامین B12 برای بدن + کمبود ویتامین B12

ویتامین D

چندین مطالعه ویتامین D را با کیفیت خواب مرتبط می دانند. تحقیقات مختلف کمبود ویتامین D در خون را با پایین بودن کیفیت خواب مرتبط می‌دانند. از سوی دیگر، مصرف دوزهای بالای ویتامین D ممکن است با کاهش سطح ملاتونین 4، هورمونی که چرخه خواب شما را کنترل می‌کند، مرتبط باشد.متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که بهتر است ویتامین D را در صبح مصرف کنید. مصرف آن در شب در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می‌کند و بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید :  معجزه ویتامین D در بدن

ویتامین C

ویتامین C می تواند بر طول مدت و کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. اگر خواب کافی دارید، به احتمال زیاد، ویتامین C کافی در بدن شما وجود دارد. کمبود ویتامین C در بدن می تواند منجر به خواب کوتاه‌تر و سبک تر شود. غذاهای غنی از مواد مغذی مثل مرکبات، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای می تواند سطح ویتامین C را در بدن تقویت کند.

بیشتر بدانید :  هر آنچه باید در مورد ویتامین C بدانید

ویتامین B6

ویتامین B6 برای انواع فعالیت های بدن حیاتی است. به عنوان مثال، به سلامت ایمنی و رشد و عملکرد شناختی کمک می کند. چندین مطالعه کشف کرده اند که ویتامین B6 به خواب کمک می کند و روی رویاها تأثیر می گذارد. قبل از مصرف هر گونه مکمل، از جمله ویتامین B6، باید با پزشک مشورت کنید. مقدار بیش از حد B6 در بدن می تواند مضر باشد.

ویتامین E
ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان موثر است که به محافظت از سلول های بدن شما در برابر آسیب کمک می کند و به مشکلات مربوط به سلامت خواب کمک می کند. بنابراین، اگر بدن شما دارای سطوح کافی ویتامین E باشد، احتمالا خواب باکیفیت بالاتری را تجربه خواهید کرد.

برخی از عوارض جانبی رایج کم خوابی که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین E تجربه کنید شامل از دست دادن حافظه و زوال ذهنی است. زمانی که خواب کافی ندارید ممکن است در یادآوری خاطرات کوتاه مدت و بلندمدت مشکل داشته باشید. ویتامین E می تواند به سلامت و عملکرد مغز کمک کند.

بیشتر بدانید : ویتامین E چه فایده ای برای بدن دارد و آیا مصرف آن عوارض دارد؟

کلسیم

این آرامبخش طبیعی اثر مسکن روی سیستم عصبی بدن دارد و در ماست کم‌چرب، شیر، پنیر و آب‌پرتقال غنی شده با کلسیم وجود دارد.

روی

کمبود روی در بدن باعث بی‌خوابی می‌شود. این ماده معدنی را می‌توان در گوشت گاو، غذاهای دریایی و میگو، تخمه آفتابگردان، جگر گوساله و غلات غنی شده پیدا کرد.

آهن

کمبود این ماده معدنی در بدن علائمی مانند سندرم پاهای بی‌قرار ایجاد می‌کند. آهن در فیله گوشت گاو، گوشت بوقلمون، جگر، گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، حبوبات، میوه‌های خشک و زردآلو وجود دارد.

مس

این ماده معدنی، تنظیم‌کننده هورمون سروتونین است که در غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه‌های خوراکی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌سبز تیره یافت می‌شود.

200 کالری هنگام خواب

محققان توصیه می‌کنند چنانچه افراد تمایل دارند قبل از خواب نیز وعده‌ای خوراکی مصرف کنند، بهتر است موادی را انتخاب کنند که زیر 200 کالری داشته باشد و بهترین گزینه، نصف کربوهیدرات و نصف پروتئین است که در ترشح هورمون سروتونین نیز اختلالی ایجاد نکند.

بیشتر بدانید :  مصرف بیش از حد ویتامین ها چه عوارضی دارد؟

بیشتر بدانید : ویتامین هایی که می توانند استرس را کاهش دهند

بیشتر بدانید : اشتباهات روزانه که منجر به بی خوابی می شود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com