دكتر ربابه شیخ‌الاسلام، رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته...
 
 

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی فقرآهن در زنان باردار گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

دكتر ربابه شیخ‌الاسلام اظهار داشت: برای پیشگیری از كم خونی فقر آهن در دوران بارداری، مصرف منظم و روزانه مکمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری تا سه ماه پس از زایمان توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین در دوران بارداری به منظور جلوگیری از كم خونی، منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

در دوران بارداری مصرف انواع مغزها و خشكبار به عنوان میان وعده توصیه می‌شود

به گفته دكتر شیخ‌الاسلام، در دوران بارداری بهتر است انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشكبار از جمله برگه‌ها، توت خشك، كشمش و خرما كه منابع خوبی از آهن هستند به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف سبزیجات تازه و سالاد به همراه غذا میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، مصرف منابع غذایی ویتامین C مانند سبزی‌های تازه و سالاد شامل گوجه فرنگی، كلم، گل كلم و فــلــفل دلمه‌ای را در دوران بارداری توصیه كرد و ادامه داد: همچنین چاشنی‌هایی مانند آب لیمو و آب نارنج تازه كه جذب آهن را افزایش می‌دهند به همراه غذا توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است

از مصرف چای و قهوه یك ساعت قبل از غذا و دو ساعت پس از غذا خودداری شود

وی گفت: برای جذب بهتر آهن غذا، باید از مصرف چای، قهوه و دم كرده‌های گیاهی یك ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا و نیز از مصرف چای پررنگ خودداری شود. همچنین به منظور كاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن، بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب قبل از خواب است.

بارداری‌های مكرر از علل كم خونی دوران بارداری است

وی گفت: رقیق شدن خون كه به تدریج طی دوران بارداری ایجاد می‌شود سطح هموگلوبین را به محدوده کم خونی می‌رساند كه این امر طبیعی است.

وی علل کم خونی در دوران بارداری را مصرف نكردن منابع غذایی آهن، از دست دادن خون طی دوران قاعدگی (قبل از بارداری) و بارداری‌های مكرر به ویژه بارداری‌های با فاصله كم عنوان كرد و افزود: كمبود فولیك اسید یا كمبود ویتامین B12 (آنمی مگالوبلاستیك) به ندرت می‌تواند علت کم خونی در دوران بارداری باشد. در صورتی كه علت کم خونی، كمبود فولیك اسید تشخیص داده شود مصرف منابع غذایی غنی از این ویتامین و عمل به توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه شده در مبحث مكمل اسید فولیك برای مادران پیشنهاد می‌شود.

رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: در صورتی كه کم خونی با تجویز مکمل آهن اصلاح نشد باید كمبود فولیك اسید و كمبود ویتامین B12 را به عنوان علت کم خونی در نظر گرفت. در درمان کم خونی فقر آهن علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای باید در مورد مصرف روزانه و منظم مكمل آهن از مادر باردار سوال و بر مصرف آن تاكید كرد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
مطالب مرتبط:
غذاهای مناسب دوران حاملگی
تغذیه مادران در زمان بارداری
 
نقش تغذیه در کاهش عوارض دورن بارداری
تغذیه دوران بارداری