خانم های باردار به این خوراکی ها لب نزنند
 تغذیه دوران بارداری اهمیت بالایی دارد چرا که با تغذیه ناسالم سلامت مادر و نوزاد در خطر می افتد، به خانم های باردار تاکید می کنیم که این خوراکی ها را در بارداری نخورند

غذاهای ممنوعه برای خانم های باردار

از همان شروع بارداری اغلب زنان سعی دارند تا مراقب استفاده کردن از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های غیر مجاز در این دوران باشند. احتمالا توصیه‌های متفاوتی هم از اطرافیان به آن‌ها می‌شود.

البته در کنار مصرف غذاهای مفید باید مراقب باشند که از خوردن برخی خوارکی‌ها و نوشیدنی‌های مضر، دست‌کم در این دوران اجتناب کنند. شما را با بعضی از خوردنی‌های ممنوعه در این دوران آشنا می‌کنیم.

بیشتر بدانید : تغذیه در دوران بارداری


برخی ماهی‌ها

جیوه موجود در انواع ماهی‌ها، رشد مغز جنین را مختل می‌کند. برخی از ماهی‌ها از جیوه بیشتری برخوردارند که بهتر است در فهرست ممنوعه ما قرار بگیرند . اغلب با شروع بارداری برخی از مادران به‌کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند.

از آن جا ‌که وجود ماهی در رژیم غذایی مادر باردار لازم است، توصیه می‌شود انواع ماهی‌های پرورشی و ماهی‌های کوچک رودخانه‌ای مثل قزل‌آلا، سالمون و ماهی سفید را در رژیم غذایی خود داشته باشند. این ماهی‌ها منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3 و   برای مادر و جنین مفید است.


 چای و قهوه  را به اندازه مصرف کنید

بدون‌شک این نوشیدنی‌ها  به حس آرامش در شما منجر می‌شود اما به‌دلیل کافئین بالا در آن، نباید  زیاد مصرف شود. اگر نمی‌توانید این نوشیدنی‌ها را به طور کامل حذف کنید بهتر است مصرف آن را تا حد زیادی کاهش بدهید به‌خصوص در سه‌ ماه اول بارداری. مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می شود و در نتیجه جریان خون در بدن مادر و جنین کاهش می‌یابد. از طرفی ترکیبات موجود در کافئین باعث جذب کم آهن می شود که برای رشد جنین بسیار مهم است.


تخم‌مرغ خام یا نپخته

تخم‌مرغ منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است و باید آن را  بخورید. اما تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه افراد خطرناک‌تر است. تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال نگهداری می شود و شکستگی یا ترک ندارد. تخم‌مرغ را به صورت کاملا آب‌پز شده بخورید. بسیاری از دسر‎های خانگی و سس‌های سالاد حاوی تخم‌مرغ خام هستند، از خوردن‌شان صرف‌نظر کنید.

بیشتر بدانید : بعد از خوردن تخم مرغ این 12 اتفاق در بدنتان می افتد

نوشیدنی‌های گاز‌دار و انرژی‌زا
بارداری

با نوشیدن مقدار کمی از این نوشیدنی‌ها اتفاق خطرناکی رخ نمی‌دهد ولی عادت به خوردن روزانه این دسته از نوشیدنی‌ها، به دلیل کافئین موجود در آن، احتمال خطر زایمان زودرس را  به همراه دارد.


سوسیس و کالباس

این فراورده‌های گوشتی حاوی نیترات است، این ماده نگه‌دارنده که باعث پیشگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش می دهد. وجود باکتری لیستریا در این فراورده‌های گوشتی بزرگ‌ترین تهدید برای خانم‌های باردار محسوب می‌شود چون آن‌ها به دلیل تغییرات هورمونی، بیشتر در معرض آسیب این قبیل باکتری‌ها هستند.

خوراکی ها و تنقلات خیابانی

اگر هوس خوراکی‌های شیرین، ترش و تند خیابانی مثل ذرت مکزیکی، لبو، باقلا و انواع ترشک و لواشک کردید، دستور تهیه‌شان را به صورت آنلاین پیدا و آن‌ها را در خانه تهیه کنید. این مواد غذایی خطر عفونت‌ها، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهند.


غیرپاستوریزه‌ها را کنار بگذارید

مصرف لبنیات در بارداری نباید نادیده گرفته شود. بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و دیگر محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنید. این محصولات در صورت پاستوریزه نبودن ممکن است آلوده به لیستریا باشند، (باکتری که منجر به مسمومیت غذایی می‌شود). پنیرهای نرم مثل پارمزان و چدار چون باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است برای زنان باردار با سیستم ایمنی ضعیف، مضر هستند مگر این که از شیر پاستوریزه تولید شده باشند.


بیشتر بدانید : بخور نخورهای بارداری

بیشتر بدانید : لیست ممنوعه غذایی زنان باردار

بیشتر بدانید : 7 زنگ خطر در اوایل بارداری


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com