خوردن این غذاها در دوران بارداری ممنوع!
سازمان دارویی و غذایی آمریکا به زنان در دوران بارداری پیشنهاد می‎کند تنها ماهی و دیگر غذاهای دریایی که به صورت کامل پخته شده‎اند را مصرف کنند.

تغذیه بارداری

 

 

پنیر‎های نرم را بی خیال شوید

 در دوران بارداری پنیر‎های نرم را بی خیال شوید

از اندکی پنیر پارمزان روی پاستای خود لذت ببرید، ولی بی خیال مصرف پنیر زیاد به همراه پاستا شوید. پنیر‎های نرم ساخته شده با شیر غیر پاستوریزه می‎تواند پناهگاهی برای باکتری لیستریا باشد، که می‎تواند برای شما و جنین شما خطرناک یا حتی تهدید کننده‎ی زندگی باشد. بهتر است که بی خیال پنیر‎های غیر پاستوریزه نظیر فتا، پنیر آبی (بلوچیز) و پنیر کممبرت شوید مگر آنکه در برچسب آن‎ها اشاره به استفاده از شیر پاستوریزه شده باشد. زمانی که شک دارید یا بیرون غذا می‎خورید، قبل از خوردن سوال کنید.

 

 

گوشتی که به اندازه‎ی کافی پخته نشده باشد را فراموش کنید

 در دوران بارداری گوشتی که به اندازه‎ی کافی پخته نشده باشد را فراموش کنید

حالا زمان این است که استیک یا برگر‎های خود را به صورت تمام پخته شده سفارش دهید. گوشت خام یا به اندازه‎ی کافی پخته نشده می‎تواند دارای باکتری‎های خطرناک باشد. زمانی که بیرون غذا می‎خورید، مطمئن شوید که گوشت به طور کامل پخته شده است و داغ است. در خانه، دما باید به حداقل 145 درجه‎ی فارنهایت برای گوشت‎هایی که به صورت کامل تکه شده هستند، و برای گوشت‎های چرخ کرده نظیر همبرگر به 160 درجه‎ی فارنهایت و برای سینه‎ی مرغ به 165 درجه‎ی فارنهایت، برسد.

 

 

حواستان به آب میوه‎ی تازه باشد

 در دوران بارداری حواستان به آب میوه‎ی تازه باشد

آب میوه‎ای که به صورت تازه در رستوران‎ها و آب میوه فروشی‎ها گرفته می‎شود ممکن است آلوده باشد، از جمله آلوده به باکتری‎های سالمونلا و اشرشیا کلی. اگر بیرون هستید بهتر است آب میوه بسته بندی شده بنوشید.

 

 

خداحافظی با سوشی

 خداحافظی با سوشی در دوران بارداری

گرچه غذای دریایی منبع عالی از پروتئین است، اما غذای دریایی خام می‎تواند منبع باکتری‎‎ها و انگل‎های مضر باشد. سازمان دارویی و غذایی آمریکا به زنان باردار پیشنهاد می‎کند تنها ماهی و دیگر غذاهای دریایی که به صورت کامل پخته شده‎اند را مصرف کنند.

 

 

خمیر خام شیرینی

 خمیر خام شیرینی در دوران بارداری

زمانی که در حال پختن شیرینی هستید، ممکن است وسوسه شوید اندکی خمیر خام در دهان خود قرار دهید. ولی اگر خمیر دارای تخم مرغ خام باشد، حتی چشیدن آن می‎تواند خطرساز باشد. مراکز پیشگیری از بیماری ها تخمین می‎زنند که از هر 20 هزار تخم مرغ یکی می‎تواند دارای باکتری سالمونلا باشد. برای از خطر دور بودن، در برابر خمیر پخته نشده‎ی حتی خوشمزه که دارای تخم مرغ خام باشد، مقاومت کنید.

 

 

سس سالاد

 سس سالاد در دوران بارداری

تخم مرغ‎ خام ممکن است همچنین در بسیاری از سس‎های سالاد خانگی از جمله مایونز مورد استفاده قرار گیرند. از سس های آماده استفاده کنید، این سس ها پاستوریزه می شوند.

 

 

دسر تیرامیسو

 دسر تیرامیسو در دوران بارداری

بسیاری از دسر‎های خانگی از جمله تیرامیسو ممکن است دارای تخم مرغ خام باشند. از خوردن این دسرها صرف نظر کنید.

 

 

ماکیان شکم پر

 ماکیان شکم پر در دوران بارداری

ماکیان خام می‎توانند با پر کردن شکم مکانی عالی برای رشد باکتری‎ها باشند. پختن معمولا باکتری ها را از بین می برد اما اگر باردار هستید در مصرف این نوع غذاها احتیاط کنید. گوشت باید کاملا پخته شده باشد. گوشت ران در دمای 180 درجه‎ی فارنهایت پخته می شود.

 

 

ماهی به همراه جیوه

 ماهی به همراه جیوه در دوران بارداری

ماهی برای شما و فرزندتان خوب است، ولی در رابطه با ماهی که می‎خورید انتخاب‎های هوشمندانه‎ای داشته باشید. از ماهی های پرورشی بدون جیوه استفاده کنید، در این صورت شما می‎توانید با خیال راحت هفته‎ای 340 گرم غذای دریایی مصرف کنید. اگر تمایل به مصرف مکمل روغن ماهی دارید حتما ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

 

 

گوشت‎های فرآوری شده

 گوشت‎های فرآوری شده در دوران بارداری

برخلاف دیگر باکتری‎هایی که در غذا‎ها قرار دارند، لیستریا می‎تواند در دمای درون یخچال هم رشد کند. بنابراین توصیه می کنیم در دوران بارداری از مصرف سوسیس و کالباس دوری کنید. همچنین این مواد غذایی حاوی نگهدارنده های مضر و سرطان زا هستند.

 

 

میوه‎ها و سبزیجات شسته نشده

 میوه‎ها و سبزیجات شسته نشده در دوران بارداری

میوه و سبزیجات از مهم ترین گروه های غذایی برای همه افراد از جمله خانم های باردار هستند. اما مطمئن شوید که به خوبی شسته و ضدعفونی شده باشند. انگل های موجود در میوه ها و سبزیجات برای جنین خطرناک می باشند.

 

 

جوانه‎های خام

 جوانه‎های خام در دوران بارداری

جوانه‎‎‎ خام نخورید. باکتری‎ها می‎توانند قبل از شروع رشد جوانه‎‎ها داخل دانه‎‎ها شده و رشد و تکثیر شوند.

 

 

غذاهای دودی شده

 غذاهای دودی شده در دوران بارداری

غذاهای دودی به دلیل آلودگی به مواد شیمیایی مضر و سرطان زا به هیچ وجه در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

 

 

صدف خام

 صدف خام در دوران بارداری

صدف خام دارای انگل‎ها و باکتری‎هایی است که معمولا در غذاهای پخته شده‎ی دریایی پیدا نمی‎شوند. اگر به صدف علاقه دارید باید کاملا پخته شده آن را مصرف کنید.

 

ماهی صید شده از رودخانه ها و دریاچه های محلی

 ماهی صید شده از رودخانه ها و دریاچه های محلی در دوران بارداری

از مصرف ماهی های صید شده از مکان های نامطمئن پرهیز کنید. بعضی از دریاچه‎ها و رودخانه‎‎‎ها آلوده به مواد شیمیایی صنعتی هستند.

 

 

غذاهای نامطمئن

 غذاهای نامطمئن در دوران بارداری

شما ممکن است نخواهید با رد کردن دست اطرافیان به آن‎‎ها توهین کنید. ولی اگر غذا به مدت خیلی طولانی در یخچال نباشد، جای نگرانی وجود دارد. قانون  2 ساعت را دنبال کنید: غذاهایی که در دمای اتاق بیشتر از دو ساعت بوده‎اند را مصرف نکنید. زمانی که دمای بالای 90 درجه‎ی فارنهایت است، این میزان زمان باید به یک ساعت تقلیل یابد.

 

 

شیر پاستوریزه نشده

 شیر پاستوریزه نشده در دوران بارداری

تا حالا رویای دیدن یک مزرعه و چشیدن شیر تازه‎ی گاز را داشته‎اید؟ شیر تازه ممکن است آلوده به باکتری های خطرناکی باشد که برای مادر و جنین مضر است. تنها از شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده کنید.

 

 

کافئین

 کافئین در دوران بارداری

شواهد نشان می‎دهند که مقدار متعادلی از کافئین در طول بارداری خطری ندارد. ولی هنوز در رابطه با اینکه مقادیر بالای آن می‎تواند باعث افزایش احتمال سقط چنین شوید یا خیر، بحث وجود دارد. موسسه‎ی March of Dimes در ایالت متحده پیشنهاد می‎کند زنانی که باردار هستند یا سعی در بارداری دارند مقدار کافئین را به 200 میلی گرم در طول روز محدود کنند. کافئین در قهوه، نوشابه‎های‎ گازدار، چای، شکلات و بسیاری از نوشیدنی‎های انرژی زا پیدا می‎شود.

 

 

الکل

الکل در دوران بارداری

الکل برای همه افراد ضرر دارد. اما باید بدانید که مصرف آن در دوران بارداری با خطرات بسیار زیاد از جمله نقایص جنینی همراه خواهد بود.

 

 

غذای باقی مانده از رستوران

 غذای باقی مانده از رستوران در دوران بارداری

اگر مستقیم از رستوران به خانه نمی‎روید، درخواست یک ظرف برای بردن غذای باقیمانده نکنید. درون ماشین شما می‎‎تواند سریعا گرم شود، که همین امر اجازه به تکثیر باکتری‎ها می‎دهد. اگر شما غذای باقی مانده از رستوران را به خانه می‎برید، آن‎ها را تا 2 ساعت بعد از آنکه غذا در رستوران سرو  شده است، در یخچال قرار دهید.


بیشتر بدانید : لیست ممنوعه غذایی زنان باردار

بیشتر بدانید : خوردن سس مایونز در دوران بارداری خطرناک است؟+ تغذیه دوران بارداری

بیشتر بدانید : 7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری


تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ